Gå til innhold

Kina ikke med eget Internett likevel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Kan jo egentlig forstå kineserne litt, fordi om vi liker det eller ei så er det jo USA som styrer internett igjennom ICANN. Det var jo noe støy for en korttid tilbake, om US skulle gi i fra seg kontrollen over ICANN eller ikke.

 

Noe som de selvfølgelig ikke gjorde, merkelig nok... :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Hvordan kan det i det hele tatt være mulig å lage et internett (fork. for internasjonalt nett) som kun er for Kina?

5693197[/snapback]

Som Folcom sier, blir det ikke akkurat et internett, blir nok heller et intranett internt i Kina...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Kineserne er jo helt gærne når det gjelder sensur på nettet.

Om de vil ha et internett internt i kina er det greit, bare de ikke prøver seg på resten av verden :!:

5693464[/snapback]

Dette virker litt dumt, det er regjeringen som er gærne etter sensur. En gjennomsnittlig kineser vet vel ikke en gang om internett. Når det gjelder dette, så er det 99.9999% av befolkningen som blir rammet. Det er 0.0001% som vil ha et internt nett i Kina. Kina utgjør vel omkring 20% av verdens befolkning. Så det ville nesten blitt katastrofe.

 

"Annklagen" din er basert på hva du tror. I Kina kan man egentlig si at omkring 1% av befolkningen bestemmer hvordan landet skal være. Det er ikke serlig demokratisk, for å si det mildt.

 

Kina er et stort land, med mange forskjellige muligheter. Når de først begynner å "utvikle" seg videre, tar de igjen USA på verdensbasis i økonomi omkring 2020(hentet fra Illustrert Vitenskap). Det tilsvarer at det er store muligheter i landet, om det blir mer demokratisk.

 

Men så vil det ikke kunne kalles Internett heller egentlig da.

Kunne kallt det Kina-Nett

5694147[/snapback]

Det ville ikke vært internett, tror jeg. Det ville blitt intranett for Kina :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan det i det hele tatt være mulig å lage et internett (fork. for internasjonalt nett) som kun er for Kina?

5693197[/snapback]

Nå kjenner jeg ikke saken så godt, men det kan ha noe med at andre domener som ikke er toppnivådomene (altså f.eks .no) kanskje fortsatt ville vært tilgjengelig for kinesere.

 

Edit: Synd Kina finner seg i at USA sitter med kontrollen, det er rett og slett uheldig og en stor kamel for mange land.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Hvordan kan det i det hele tatt være mulig å lage et internett (fork. for internasjonalt nett) som kun er for Kina?

5693197[/snapback]

Nå kjenner jeg ikke saken så godt, men det kan ha noe med at andre domener som ikke er toppnivådomene (altså f.eks .no) kanskje fortsatt ville vært tilgjengelig for kinesere.

 

Edit: Synd Kina finner seg i at USA sitter med kontrollen, det er rett og slett uheldig og en stor kamel for mange land.

5697983[/snapback]

Og hva er så galt med at USA sitter med kontrollen, de styrer det. Det er greit nok, men hva gjør det oss?

Lenke til kommentar
Hvordan kan det i det hele tatt være mulig å lage et internett (fork. for internasjonalt nett) som kun er for Kina?

5693197[/snapback]

Nå kjenner jeg ikke saken så godt, men det kan ha noe med at andre domener som ikke er toppnivådomene (altså f.eks .no) kanskje fortsatt ville vært tilgjengelig for kinesere.

 

Edit: Synd Kina finner seg i at USA sitter med kontrollen, det er rett og slett uheldig og en stor kamel for mange land.

5697983[/snapback]

Og hva er så galt med at USA sitter med kontrollen, de styrer det. Det er greit nok, men hva gjør det oss?

5698302[/snapback]

Prinsippet. USA sitter på kontrollen over noe som er felles. Dessuten er det slik det er idag ikke uavhengig, noe som er svært lite positivt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ja vel, men merker du noe særlig at USA styrer internettet? Det gjør ikke jeg. For de meste styrer de vel domene-navnene og slik... (antar det er feil :p )

Lenke til kommentar
Ja vel, men merker du noe særlig at USA styrer internettet? Det gjør ikke jeg. For de meste styrer de vel domene-navnene og slik... (antar det er feil :p )

5698412[/snapback]

Ja, jeg merker noe til det. Skal ICANN innføre et nytt toppdomene må det godkjennes av handelsdepartementet i USA.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det i det hele tatt være mulig å lage et internett (fork. for internasjonalt nett) som kun er for Kina?

5693197[/snapback]

Nå kjenner jeg ikke saken så godt, men det kan ha noe med at andre domener som ikke er toppnivådomene (altså f.eks .no) kanskje fortsatt ville vært tilgjengelig for kinesere.

 

Edit: Synd Kina finner seg i at USA sitter med kontrollen, det er rett og slett uheldig og en stor kamel for mange land.

5697983[/snapback]

Og hva er så galt med at USA sitter med kontrollen, de styrer det. Det er greit nok, men hva gjør det oss?

5698302[/snapback]

Prinsippet. USA sitter på kontrollen over noe som er felles. Dessuten er det slik det er idag ikke uavhengig, noe som er svært lite positivt.

5698335[/snapback]

 

Jeg er enig i at det er uheldig at et enkelt land sitter med kontrollen over internett, men jeg synes alikevel at det er bedre enn mange alternativer. Hvem skal ellers ta seg av det? FN, som gang på gang har bevist at de er ineffektive og korrupte? Fordelen med at USA fremfor mange andre bestemmer er at USA deler mange av våre verdier som ytringsfrihet o.l. så vi slipper nettopp denne sensuren. Hvis FN eller andre organisasjoner som har medlemsland som er for sensur og undertrykkelse får kontroll er dette noe som fort han endres.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det i det hele tatt være mulig å lage et internett (fork. for internasjonalt nett) som kun er for Kina?

5693197[/snapback]

Nå kjenner jeg ikke saken så godt, men det kan ha noe med at andre domener som ikke er toppnivådomene (altså f.eks .no) kanskje fortsatt ville vært tilgjengelig for kinesere.

 

Edit: Synd Kina finner seg i at USA sitter med kontrollen, det er rett og slett uheldig og en stor kamel for mange land.

5697983[/snapback]

Og hva er så galt med at USA sitter med kontrollen, de styrer det. Det er greit nok, men hva gjør det oss?

5698302[/snapback]

Prinsippet. USA sitter på kontrollen over noe som er felles. Dessuten er det slik det er idag ikke uavhengig, noe som er svært lite positivt.

5698335[/snapback]

 

Jeg er enig i at det er uheldig at et enkelt land sitter med kontrollen over internett, men jeg synes alikevel at det er bedre enn mange alternativer. Hvem skal ellers ta seg av det? FN, som gang på gang har bevist at de er ineffektive og korrupte? Fordelen med at USA fremfor mange andre bestemmer er at USA deler mange av våre verdier som ytringsfrihet o.l. så vi slipper nettopp denne sensuren. Hvis FN eller andre organisasjoner som har medlemsland som er for sensur og undertrykkelse får kontroll er dette noe som fort han endres.

5698483[/snapback]

Ja, det er jo et problem med hvem som ellers skulle "kontrollert" det, men det endrer ikke en ting på at at ICANN er underlagt det amerikanske handelsdepartementet. Et alternativ hadde riktig nok vært å ikke la ICANN bli styrt av noen eller noe, altså at de sto fritt til å bestemme ting selv uavhengig av handelsdepartementet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...