Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra test,

 

skulle likt å sett enda lavere gjennomstrømming av vannet, for å finne ut hvor det begyner å bli "drastisk" økning av temperaturene. Ved 60l/t er fortsatt gjennomstrømmingen såpass stor at CPUen ikke får varmet opp vannet så veldig mye.

 

vedder på at om man fortsatte å skru ned så ville vi sett en kraftig økning etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Supert arbeid Jan! Dette må være den mest intressante artikkelen jeg har lest på lang tid, det avkrefter jo relativt mange myter ang. pumper, tror jeg dropper å kjøpe ny etter å ha lest dette, og satser heller på å fjerne HS for å få bedre temperaturer.

 

@Capo Crimini: Artikkelen kan tolkes dithen at man kan kjøpe den biligste pumpen man får tak i(nesten), prioriter støy og driftsikkerhet foran ytelse, det har jo bortimot ingenting å si på temperaturen uansett(tydeligvis)... :thumbup:

 

@fluesopp, kan hende forskjellen kommer fra remonteringen..?

Lenke til kommentar

Har sett denne tendensen da jeg har kjørt min MCP650 gjennom en rehobus. Det er rett og slett ikke forskjell i temp fra å kjøre pumpa på laveste til høyeste hastighet.

 

Derimot er lydnivået drastisk forskjellig. :ohmy::hmm:

 

Min neste pumpe blir stille fremfor kraftig.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar

Problemet her er varmeoverføring. Du får ikke noe superbra økning av varmeoverføring i radiatoren/CPU blokk ved å øke trykket/gjennomstrømningen på vannet. Det som teller er hvor god CPU blokka overfører varme fra CPU til vann og radiatoren hvor godt den klarer å trekke varme ut fra vannet.

 

Så det viktigste i et vannkjølingssett blir CPU blokk og radiator. Pumpa er jo kun en liten brikke med tanke på temperatur (Mulig at dyrere pumper har lengre levetid, men det er jo ikke viktig i denne sammenhengen)

Lenke til kommentar

Der ja, der kom det slaget rett i fjeset mitt :tease: Bytta nettopp fra eheim 1250 over til iwaki md15, hehe. Men men, jeg får se om jeg får bedre temps på grunn av pumpen. Skal ha dual raddis oppsett, så jeg tror at sterkere pumpe vil ha noe så si. Får bare krysse fingrene at det går bra. Om det ikke gjør, kan jeg alltid trøste meg at iwaki kommer til å vare mange mange mange år fremover :thumbup:

Lenke til kommentar

Super test skrue :) Litt oppsiktsvekkende dette ja, men hadde likt og sett en ekte superpumpe, slike pumper man ofte finner i hus med dårlig trykk el. (i stand til 2000-3000l/t og noen bar mottrykk.) Hadde også likt og sett hvordan det ble med 20-30l/t.

 

BTW: Det er en liten skrivefeil nederst på side 3: Eheim 1002, "Dette resulterte i en økning på 0,02 bar, bortimot maksimalt av hva denne pumpen klarer." Går utifra at det skal stå 0,2 bar, ikke 0,02 bar :)

Lenke til kommentar

Hmm. Det er tydeligvis litt mangel på kompetanse innen flow og varmeveksling her gitt :)

 

Det dere nå har sett er vanlig for de fleste varmevekslingsystemer. En effektiv optimalt drevet industriell varmeveksler har gjerne ned mot 10 grader i temperaturforskjell mellom varm og kald side. Mindre effektive varmevekslere har gjerne mer.

 

Faktorer som påvirker denne deltaen er:

 

+ Alger og annen drit vil gjøre at en varmeveksler blir mindre effektiv over tid.

 

+ Kontakttiden mellom varm og kald side. Varmevekslere pleier derfor å ha store overflater, som gir bedre kontakt. En CPU blokk har begrenset kontakt areal i sin natur, og sannsynligvis mye mindre enn radiatoren på den andre siden.

 

+ Flow hastighet, eller retter mengde per tidsenhet. Denne kontakt tiden vil faktisk gå OPP med LAVERE flow, noe som medfører at høy flow ikke nødvendigvis er et mål i seg selv.

 

+ Kjølemedium. Vann har en utrolig spesiell evne til å absorbere varme. Høy varmekapasitet heter dette. Men vann er særdeles lite kompressibelt, og egner seg derfor ikke i kjøleløsninger med kompressorer. (Som et kjøleskap)

 

I slike systemer er det alltid minst to varmevekslere, en mot CPU og en mot luft. Skal en gjøre målinger slik som i artikkelen, er det viktig at omgivelsestemperaturen er lik gjennom hele forsøket. Hvis ikke blir det bare tull. Hvis en CPU på idle holder 25 grader, og det er 25 grader i rommet, skal det ikke være mulig å kjøle denne ytterligere ned uten bruk av kompressor. Da snakker vi om varmepumper, og ikke en lukket sløyfe med en vannpumpe slik artikkelen tester.

 

 

Hvis en har en pumpe som gir for lav flow, vil det oppstå et punkt hvor vannet når over 60 grader ut fra CPU blokka. Det ønsker vi selvfølgelig ikke.

 

På en annen side, er pumpa kraftig, og gir høy flow, vil den uansett ikke kunne kjøle løsningen til temperaturer som er lavere enn de i omgivelsene i rommet.

 

I og med at støy er et problem, kan det være en fordel å la pumpen gå så sakte at den klarer å holde temperaturen under 50-60 grader på varm side (CPU) og at da radiatoren klarer å kjøle denne vesken ned til under 40 grader før den når CPUen igjen for at den skal være effektiv.

 

Flow er en funksjon av tverrsnitt i ledningen og hastighet. Et høyt tverrsnitt gir mindre flow motstand og mindre krav til pumpen. Derfor er det viktig å tenke på disse faktorer når en skal dimensjonere en løsning. Har man et høyt tverrsnitt, kan pumpa sette ned hastigheten (og dermed støy produksjon,) samtidig som flow er konstant.

 

Har mann en svak pumpe, er det derfor mye annet og viktigere ting som påvirker den totale løsningen.

 

:)

Lenke til kommentar

@frodeste: Jeg skjønner ikke helt hva du kritiserer, for det første så er temperaturen holdt konstant +-0.5grader, for det andre så er det forskjellen i temperatur mellom vann og cpu som er målt, ikke luft og cpu, dette vil ytterlige begrense muligheten for metodiske feil i eksperimentet.

 

Bortsett fra dette så er jo denne artikkelen bare en dokumentesjon på de fleste andre pumktene dine mer eller mindre, og det var jo akkuratt det som var poenget til Skrue. At du tar med at temp på vannet ikke kan være lavere enn rom temp ser jeg heller ikke poenget med, det har jo ingenting med dette å gjøre, og er forøvrig noe alle med et snev av peiling på fysikk er klar over?

 

Å la en pumpe gå så sakte at vanntempen blir høyere ut av blokka er jo ikke gunstig i det hele tatt, men vil jo ha så lav temp som mulig, og da bør man ha en pumpe som klarer å holde en flow som gjør at forskjellen på temp inn og ut er minimal. Testen her viser at de aller fleste pumper klarer dette, og det er jo det som er hele poenget... :thumbup:

Lenke til kommentar
Supert arbeid Jan! Dette må være den mest intressante artikkelen jeg har lest på lang tid, det avkrefter jo relativt mange myter ang. pumper, tror jeg dropper å kjøpe ny etter å ha lest dette, og satser heller på å fjerne HS for å få bedre temperaturer.

 

@Capo Crimini: Artikkelen kan tolkes dithen at man kan kjøpe den biligste pumpen man får tak i(nesten), prioriter støy og driftsikkerhet foran ytelse, det har jo bortimot ingenting å si på temperaturen uansett(tydeligvis)... :thumbup:

 

@fluesopp, kan hende forskjellen kommer fra remonteringen..?

5688392[/snapback]

 

Tviler sterkt på at det var remonteringa, jeg har montert fram og tilbake nok til å vite at det ikke var tilfeldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...