Gå til innhold

Kina vil lansere eget Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke bare en uheldig utvikling, men også teit med tanke på kinesere som bor i andre land.

5682371[/snapback]

Godt sagt. De sperrer både utlending og egne landsmenn utenfor grensene.

 

Men herregud. La de grave sin egen grøft. Hvis det er slik de vil behandle folket sitt. så vær så god. Så lenge jeg kan kommunisere med andre landsmenn utenom Kina, godt for meg. Selv om jeg vil vise sympati for det som dette er uheldig for.

Lenke til kommentar
Men herregud. La de grave sin egen grøft. Hvis det er slik de vil behandle folket sitt. så vær så god. Så lenge jeg kan kommunisere med andre landsmenn utenom Kina, godt for meg. Selv om jeg vil vise sympati for det som dette er uheldig for.

5682630[/snapback]

Nå er ikke alle kinesere en og samme person. Når toppolitikere vil dele internett på denne måten så vil det ha triste konsekvenser for 99,99999% (eller noe sånt) av innbygerene. Dette blir som sensur av aviser, telefoner, osv, bare mye værre. Hadde det vært lille nordkorea så hadde den bitte lille delen av internett bare vært en bagatell på verdensbasis, men når det gjelder kina så er det så stort at det angår rundt 20% av verdens befolkning. Det vil gi en betydelig oppdeling av internett. Jeg håper det lages "portaler" mellom vanlige internett og det kinesiske internett slik at delingen ikke blir så effektiv. Etter hvert håper jeg kinesiske myndigheter tar til vettet og innser at det ikke går an å dele internett.

 

Angående nordkorea så er nok det et land som hadde hatt svæææært stor nytte av internett (til folkeopplysning), men med tanke på fattigdommen og handelsblokkadene ser jeg på det som ganske urealistisk at noen vanlige nordkoreanere får tilgang til internett de nærmeste tiårene.

Lenke til kommentar
Men herregud. La de grave sin egen grøft. Hvis det er slik de vil behandle folket sitt. så vær så god. Så lenge jeg kan kommunisere med andre landsmenn utenom Kina, godt for meg. Selv om jeg vil vise sympati for det som dette er uheldig for.

5682630[/snapback]

Nå er ikke alle kinesere en og samme person.

5682714[/snapback]

Var kanskje litt kvass i svingen der. Men synes det er synd folk ikke gjør noe mot dette totalitære styret til han ching wing ding duden..

Lenke til kommentar
Men herregud. La de grave sin egen grøft. Hvis det er slik de vil behandle folket sitt. så vær så god. Så lenge jeg kan kommunisere med andre landsmenn utenom Kina, godt for meg. Selv om jeg vil vise sympati for det som dette er uheldig for.

5682630[/snapback]

Nå er ikke alle kinesere en og samme person.

5682714[/snapback]

Var kanskje litt kvass i svingen der. Men synes det er synd folk ikke gjør noe mot dette totalitære styret til han ching wing ding duden..

5682760[/snapback]

Joda, men synd folk ikke gjorde noe med saddam heller da... :whistle:

 

Uten å blande inn for mye politikk her...

Vi kan si hva vi vil om land i midtøsten og yttringsfrihet, men med noen få unntak så har du jo omtrent norsk yttringsfrihet i midtøsten sammenliknet med Nord Korea og Snart Kina om de har tenkt å sensurere tja allt.

 

Nei, dette blir ett steg tilbake i tid, som 99,99999999% av innbyggerne ikke akkurat er tjent med.

Lenke til kommentar
Men herregud. La de grave sin egen grøft. Hvis det er slik de vil behandle folket sitt. så vær så god. Så lenge jeg kan kommunisere med andre landsmenn utenom Kina, godt for meg. Selv om jeg vil vise sympati for det som dette er uheldig for.

5682630[/snapback]

 

Nå har det seg sånn at kina har en rask økende økonomi etter hva jeg har forstått, og har gode sjangser for å bli en av verdens største, hvis ikke DEN største, supermakter. Samtidig er det blant landene med flest innbyggere i hele verden. Så kan dette få konsekvenser for oss over tid? Definitivt, men riktignok et stykke frem i tid.

Lenke til kommentar

Får håpe at kineserne tar til fornuft med sin tegnskrift. De har omtrent 80000 tegn leste jeg nettopp i en norsk avis. Kanskje de hadde vært tjent med å adoptere alfabetet som vesten benytter. Det vil jo bety at kineserne parkerer en tusener av år lang kulturarv ganske grundig. Jeg har aldri tenkt å lære meg 80000 "ubrukelige" tegn ihvertfall, selv om de kan være pene å se på.

 

Og med fokus på kinesiske webservere så vil jeg derfor ha lite nytte av tilgangen på slike webservere likevel. Det finnes kanskje en brøkdel kinesiske webservere på Engelsk da kanskje, for å ha nevnt det!? Hvor mange engelskspråklige kinesiske webservere finnes per i dag?

Lenke til kommentar

Kinesisk har 80000 tegn i de mest omfattende ordbok, men hvis man kan rundt 4000 så bør man klare å lese avisa ganske greit. Det er ikke mulig å forandre på språket siden det er så innviklet. Å fjerne tegnene er nok helt umulig, hehe. Kommer selv fra Kina og jeg syns utviklingen er bare trist. Ikke den økonomiske, men den politiske. At de skal sensurere alt. Men myndigheten er redd for at 1.5 milliarder kineser skal lage trøbbel. Politikerne vil ha kontroll over befolkningen slik at ikke de ikke mister makt osv. Om de gjør det for seg selv eller for folka i Kina, det kan man lure egentlig.

Lenke til kommentar

Kunne de ikke bare gått for en fonetisk omgjørelse av språket. Altså velge et eller annet vestlig språk (for eksempel engelsk), og basere det fonetiske alfabetet på engelsk uttale sånn omtrent. Eller har kinesisk noen lyder som er nesten umulige å få oss vestlige til å uttale ordentlig ved å lese bokstavkombinasjoner?

Lenke til kommentar

Det skumle med dette er vis det sprer seg til flere land. Nå har jo Kina alltid vært noe for seg selv når det gjelder å sensuerere ting og hindret tilgang til informasjon fra vesten (f.eks. filmer) så det jeg tror ikke så mange land vil ha sitt eget nettverk pga. av det.

 

Problemet er at med dette kan de bli mer akkseptert å lage egne uavhengige nettverk og da hindrer man jo tilgang til informasjon og firmaer tjener jo ikke så mye siden de får mindre kunder eller de får større utgifter siden de må opprette websider på flere uavhengige nettverk.

Lenke til kommentar
Spør du meg burde alle store aktører boikotte Kina inntil videre, hvis alle hadde stoppet med å selge hardware og sotfware til de en stund tar de nok hintet... eller får de leve på open-source...

5684137[/snapback]

Det meste av hardware produseres nettopp i Kina så jeg tror det blir vanskelig å stoppe hardware eksport til Kina. Og de store aktørene vil tape for mye penger ved å boikotte Kina på grunn av enorm mengde kjøpekraft. De fleste lyser grønt i øynene når man ser penger. Kina har en diktatur styre med demokratisk vri. Helt demokrati er det ikke, for ellers hadde ikke folket ha sagt ja til deling av internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...