Gå til innhold

TEST: Åtte støysvake 120 mm-vifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Støynivå - 20 cm friluft - dB(A) har papst (31,6 dB) fått "grønn" som lavest på 7 volt, men mist har 29,4. Så visst ikke resultatene er byttet om, skulle det vel vært mist som skulle blir merket grønn som lavest

5678537[/snapback]

 

Dette skal være ordnet nå, ser det var feil SilenX-vifte som hadde fått grønn farge på 12V også.

 

AtW

Lenke til kommentar
savner denne i testen....

 

kjøpte nettopp 2 slike... kunne vært spenende og se hvordan de er forholdsvis til disse :D

5678581[/snapback]

 

Personlig tror jeg ikke de hadde vært noe bedre enn de som er testet, som du ser, så er alle fiftene stort sett like gode, på et gitt turtall, såklart kan det hende det er noe helt spesielt med northQ sine, men det hadde jeg ikke regnet med.

 

AtW

Lenke til kommentar
hva med å teste CFM også  om det lar seg gjøre.

5678679[/snapback]

 

Desverre hadde jeg ikke noe utstyr til å teste dette godt nok, jeg vil anta at vifteblader av omtrent samme type, med samme hastighet er like god (alle viftene utenom de nyeste til SilenX og Papst er så og si like).

 

Jeg forsøkte å måle tempraturforskjeller, men jeg fikk ikke tall som var konsise nok, og med store nok forskjeller til at jeg valgte å publisere det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Interessant test det her.:)

 

Vil og anbefale alle å ta ein kikk på "Den store viftetesten" hos MCPC.no,

 

http://mediacenterpc.no/index.php?showtopic=94

 

Her er enda fleire vifter testet, og faktisk kjøleevne (luftflyt) er sjekket i PCoppsett med alle viftene på ulik volt. Dette gir et enda bedre inntrykk av ka vifte som faktisk flytter mest luft å¨lavest RPM...

 

Det er store forskjell på samme RPM når det gjelder luftmengden som flyttes.:)

Lenke til kommentar
Vel, det kom jo ikke som et sjokk at Thermaltake kommer dårligst ut når det gjelder støy. Thermaltake har virklig noe å jobbe med her.

5678839[/snapback]

 

Les konklusjonen en gang til!

Den bråker mest fordi den flytter mest luft/høyeste rpm.

Alle viftene bråker like mye ved samme hastighet.

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar

Hvis det som står som cfm og omdreining stemmer på viftene så har jeg lagd en liten tabell.. Kan vel ikke si den er riktig, siden ikke cfm er testet, men litt morsomt å se da.. Har selv bare silenx vifter i mitt kabinett, lurer på hvor økonomisk det var nå :) hehe

 

 

 

 

NB Tabellen er matematiske utregninger ut i fra testen og cfm som er opgitt, ikke testet.

post-93347-1141141448_thumb.jpg

Endret av Niri
Lenke til kommentar

Har prøvd flere utgaver av alle disse viftene opp igjennom årene.

 

Min subjektive erfaring er at SilenX vifter bråker mindre enn Papst. Ikke nødvendigvis fordi de har lavere dB(A), men fordi den støyen man hører er mer behagelig for øret.

 

Tenkt deg høyfrekvent vining kontra lavfrekvent brumming. Hva er mest behagelig?

 

Men, igjen dette er kun min subjektive mening.

Lenke til kommentar
Har prøvd flere utgaver av alle disse viftene opp igjennom årene.

 

Min subjektive erfaring er at SilenX vifter bråker mindre enn Papst. Ikke nødvendigvis fordi de har lavere dB(A), men fordi den støyen man hører er mer behagelig for øret.

 

Tenkt deg høyfrekvent vining kontra lavfrekvent brumming. Hva er mest behagelig?

 

Men, igjen dette er kun min subjektive mening.

5679173[/snapback]

 

dB(A) er lagd nettop for å ta hensyn til at lavfrekvent brummunig oppfattes mindre høyt en høyfrekvent vining. Nå er den riktignok vektet for 60 db, slik at spesielt lave og spesielt høye frekvenser vil få en noe høyere verdi en "de skulle hatt".

 

Ellers er det jos lik at det er forskjeller på hvor mye vifter bråker, men husk at det også er forskjell på hvor fort de går.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...