Gå til innhold

To Opteron-kort fra Asus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare meg hvorfor skal man velge et Opteron system med 1 CPU? Hva kan være fordel fremfor et Athlon64 system? Til og med brikkesettet er det samme (nForce 4)

5657403[/snapback]

 

Opteron og A64 er stort sett identiske på 939. Generelt vil jeg tro AMD krever litt mer av cpuer som går til Opteron linja framfor de som går til A64, noe du gjerne ser med at Opteron linja er litt mer overclockingsvillig enn A64. Så generelt betyr det lite om du velger A64 eller Opteron for single cpu, men Opteron er for dem som liker å safe når det kommer til stabilitet. Ellers har du også mindre strømkrevende versjoner av Opteron...

Lenke til kommentar
Asus har nylig lansert to Nvidia-baserte hovedkort for Opteron-prosessorer, med henholdsvis sokkel 940 og 939.

 

Les mer

5657331[/snapback]

 

Opteron støtter ECC minne (for de som ønsker dette), noe Athlon vel ikke gjør...?

 

For mitt vedkommende så kjøpte jeg et Tyan K8WE med 2*248 CPUer for omlag 1 år siden, men i dag ville jeg klart meg med dette Asus kortet og en tilsvarende 1xx dual-core Opteron. Prisen hadde vært vesentlig penere...

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Jeg synes det var skuffende disk-muligheter på det billigste av disse to hovedkortene. 4 SATA-porter er i minste laget og ingen PCI-express x1-spor til SATA-kontrollere synes jeg er minimalt med lagringsmuligheter. Det er tydelig at dette kortet ikke er rettet inn på lagringsservere i hvertfall. (SATA-kontrollere til PCI-X er svindyrt)

Lenke til kommentar
Jeg synes det var skuffende disk-muligheter på det billigste av disse to hovedkortene. 4 SATA-porter er i minste laget og ingen PCI-express x1-spor til SATA-kontrollere synes jeg er minimalt med lagringsmuligheter. Det er tydelig at dette kortet ikke er rettet inn på lagringsservere i hvertfall. (SATA-kontrollere til PCI-X er svindyrt)

5657584[/snapback]

 

Jepp, får vel ikke i pose og sekk.

 

Jeg trenger akkurat å smekke opp en routerboks til å route mellom sub-nett til en del bedrifter som samarbeider en del og deler en fiberlink. Dette kortet med et par quad gigabit pci-x nics skulle holde en stund - og det godt innenfor hw-budsjettet mitt :w00t:

Endret av hanigjen
Lenke til kommentar

For min del synest eg det er spennende med ett s939 kort med offisiell støtte for Opteron. Ikkje at det betyr så mye for meg at kortet mitt ikkje har det så lenge det fungerer, men dersom DFI kommer med ett Opteron-godkjent kort så blir eg nok veldig fristet til å bytte. Ett kort med server-stabilitet og DFI-overklokkingsvennlighet må bare bli bra :dribble:

Lenke til kommentar
Asus har nylig lansert to Nvidia-baserte hovedkort for Opteron-prosessorer, med henholdsvis sokkel 940 og 939.

 

Les mer

5657331[/snapback]

 

Opteron støtter ECC minne (for de som ønsker dette), noe Athlon vel ikke gjør...?

 

For mitt vedkommende så kjøpte jeg et Tyan K8WE med 2*248 CPUer for omlag 1 år siden, men i dag ville jeg klart meg med dette Asus kortet og en tilsvarende 1xx dual-core Opteron. Prisen hadde vært vesentlig penere...

5657582[/snapback]

 

Det med at opteron støtter ECC minne tror jeg ikke stemmer. Ikke på opteron socket 939. Isåfall ville det vært merkelig siden dette Opteron godkjente socket 939 kortet ikke støtter det.

Lenke til kommentar
Ingen 939kort støtter ECC...  :nei:  Hadde vært kult å visst hva som egentlig er forskjellen mellom athlon og opteron 939.

5658871[/snapback]

 

Opteron singelcore på 939= A64 med San Diego kjerne, dualcore Opteron=Athlon X2 med Toledokjerner, hverken mer eller mindre - og mange av dem klokker ikke noe bedre enn sine respektive A64 tvillinger, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
AMD Athlon™ 64 Processor

Key Architectural Features

 

A high-bandwidth, low-latency integrated DDR memory controller

 

    * Supports PC3200, PC2700, PC2100 or PC1600 DDR SDRAM

    * Unbuffered DIMMs

    * 72-bit DDR SDRAM memory (64-bit interface + 8-bit ECC)

    * Up to 6.4 GB/s memory bandwidth

    * ECC protection enables increased system reliability

 

Dette er fra amd.com og jeg antar de har rett. Så Athlon 64 støtter ECC. Du får visst unbuffered ECC minne selv om det ikke er så vanlig.

 

Man kan ikke bruke unbuffered der buffered kreves, men motsatt er ikke like bastant. AMD-760 støttet både buffered og unbuffered. Er det noen her som er HELT sikker på at buffered minne ikke støttes av A64?

 

Fra corsairmemory.com

    *  Gaming Systems: Registered memory not needed, may actually degrade performance slightly.

    * Servers: ALWAYS use registered memory. Most server boards require it. Plus, it will make it easier to add more memory later.

    * DDR Systems: Use registered modules if you will be installing more than two DIMMs.

    * High Performance Workstations: If you want a gigabyte of memory or more in your system, use registered memory (and a board that supports it!).

 

Generelt får man inntrykk av at registered/buffered vanligvis støttes om unregistered/unbuffered støttes, med unntak av siste linje. Jeg må faktisk si at jeg er litt usikker.

Lenke til kommentar
Kortet er basert på Nvidias nForce 2200 Pro-brikkesett og støtter inntil 16 GB DDR400 ECC-minne via 8 DIMM-slotter. Integrert ATI-grafikk basert på Rage XL-brikken er innebygget.
Haha, synes det var artig at de hadde puttet konkurrenten sammen..

5658144[/snapback]

ATi Rage XL er vel en velbrukt og godt utviklet/støttet grafikkløsning på slike kort.
Lenke til kommentar

Positivt at det kommer flere Opteron-hovedkort fra Asus, men som verdens største hovedkortprodusent så er dette fortsatt halvhjerta satsning etter min mening. Hvis man sammenligner dette med det store utvalget av Opteron-hovedkort fra mindre hovedkortprodusenter som Supermicro, Tyan, Iwill og Arima så skjønner dere forhåpentligvis hva jeg mener. MSI, ECS, Gigabyte og de andre store hovedkortprodusentene er dessverre ikke så mye bedre enn Asus på dette området, så hvis man er på utskikk etter et kvalitets Opteron-hovedkort så bør man heller satse på et kort fra en av de mindre hovedkortprodusentene enn så lenge.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Kortet er basert på Nvidias nForce 2200 Pro-brikkesett og støtter inntil 16 GB DDR400 ECC-minne via 8 DIMM-slotter. Integrert ATI-grafikk basert på Rage XL-brikken er innebygget.
Haha, synes det var artig at de hadde puttet konkurrenten sammen..

5658144[/snapback]

ATi Rage XL er vel en velbrukt og godt utviklet/støttet grafikkløsning på slike kort.

5659577[/snapback]

Joda, men det er nok utelukkende prisen som gjør at de ikke velger bedre alternativer som tross alt finnes. F.eks. hovedkortet til HPs ProLiant DL145 G2 er også basert på Nvidias nForce Pro 2200-brikkesett, men det benytter i stedet integrert Nvidia N11 (GeForce2) 16MB grafikk:

http://h18004.www1.hp.com/products/servers...parison-g2.html

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...