Gå til innhold

Artikler: Snart kan du betale trådløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe slikt kan jo være ganske praktisk til for eksempel betaling på buss, men hvorfor kan de da ikke bruke RFID-leser og PIN-kode samtidig? Altså slik at det er som nå, bortsett fra at RFID erstatter magnetstripen. Jeg trodde forresten at de skulle erstatte magnetstripene med smartkort, men det har jeg sett meget lite til.

Endret av eught
Lenke til kommentar
Noe slikt kan jo være ganske praktisk til for eksempel betaling på buss, men hvorfor kan de da ikke bruke RFID-leser og PIN-kode samtidig? Altså slik at det er som nå, bortsett fra at RFID erstatter magnetstripen. Jeg trodde forresten at de skulle erstatte magnetstripene med smartkort, men det har jeg sett meget lite til.

5655177[/snapback]

Tenk deg hvor lang tid det tar på buss osv.. Når alle skal taste pin i samme slengen. "ops, trykka vist feil her.".

Lenke til kommentar
Tenk deg hvor lang tid det tar på buss osv.. Når alle skal taste pin i samme slengen. "ops, trykka vist feil her.".

Jeg burde vel kanskje formulert meg litt bedre. Jeg mente ikke at man burde ha PIN-kodesystem på bussene; det ville som du sier tatt veldig lang tid. Det jeg mente var at man for kjøp over 120 kroner kunne ha det gamle PIN-kodesystemet, men lesing av kort foregikk ved hjelp av RFID istedenfor magnetstriper.

Endret av eught
Lenke til kommentar
Tenk deg hvor lang tid det tar på buss osv.. Når alle skal taste pin i samme slengen. "ops, trykka vist feil her.".

Jeg burde vel kanskje formulert meg litt bedre. Jeg mente ikke at man burde ha PIN-kodesystem på bussene; det ville som du sier tatt veldig lang tid. Det jeg mente var at man for kjøp over 120 kroner kunne ha det gamle PIN-kodesystemet, men lesing av kort foregikk ved hjelp av RFID istedenfor magnetstriper.

5656446[/snapback]

Joa, det er jeg enig i at hadde blitt bra.

 

SuperEmil: Det er enkelt å forsvare seg mot da. Bare å plassere kortet sitt i en kortholder av metall. Testet dette på jobben idag, hvor alle ansatte (trolig) har RFID-brikker i sine adganskort, og det fungerer ikke så lange jeg har det i kortholderen min.

 

Tenker da på slike: Kortholder2%20400.jpg

Lenke til kommentar

det slo meg at dette kunne gjøres en tanke sikrere ved at heller den å få tilbake ett fastsatt tall så sender mann en dataserie, også svarer brikken med en modifiserte rekke basert på en nøkkel inne i brikken.

 

problemet er vel at dette kommer til å kreve mer strøm en hva brikken kan hente ut fra radiosignalet...

Lenke til kommentar

Et annet alternativ kunne vært å ha en ekstra konto hvor du kan ha et lite beløp som du har råd til å tape ved tyveri eller om du glemmer igjen kortet et sted.

 

Mange store byer har slike betalingsløsninger som i utgangspunktet er påtenkt for kollektivtransport, men som har blitt adoptert av flere selskaper. I Hong Kong kan du betale f.eks på McDonalds og 7/11 med samme kortet som du bruker for å betalle tunellbanen. Hvis du kun har et par hundrelapper på kortet, er det meget praktisk. Digger også at jeg bare kan ha det skulderveska og sveipe den over leseren.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...