Gå til innhold

Canon PowerShot S3 IS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andre små forbedringer i forhold til S2 IS skal være grid + histogram i shooting mode, S2 IS har ingen grid og kun histogramvisning etter bildet er tatt.

 

Det er også lagt til et sportsprogram på funksjonshjulet.

 

Og en 60 frames/sek video modus (i 320x240 oppløsning), f.eks. for bedre visning av slow motion.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på om jeg kommer til å gå for dette kameraet, når det kommer.. =) Hva tror dere om dette kameraet?

 

Det jeg ser etter er et kamera som har god bildekvalitet, med mange manuelle funksjoner (og gjerne også noen gode presets for point-and-shoot), samt en linse med god zoom som dekker et greit spekter som jeg ellers måtte kjøpt et par linser for hvis jeg hadde gått for eos 350d. Det er selvsagt billigere enn eos350d + et par linser, og kvaliteten blir jo til en viss grad deretter. Men det er også litt digg å slippe å ha med flere linser, og greiere å ta med seg rundt.

 

Valget tror jeg hvertfall står mellom eos 350d og S3, selv om det er vidt forskjellige kameraer... Godt mulig jeg går for det enkle denne gangen, HVIS bildekvaliteten og manuelle innstillinger er gode :)

Lenke til kommentar

Aj, ser ikke ut som at den kommer til å støtte RAW/TIFF.. Æsj. Også er jeg ikke så glad for at den bruker AA-batterier. :-/ Men den bildestabilitsatoren vil jeg kunne få GOD bruk for hvis den fungerer bra.

 

Blir et vanskelig valg :-) Tror jeg skal se litt rundt etter rimelige linser til 350d, og veie det hele opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

synes ikke raw skal sette deg helt av da...

 

å hva er galt med AA baterier.? det er genialt...

 

Et kamera med snålt spesialprodusert batteri til 700kroner med 1000mAh er mye verre en å kjøpe oppladbare batterier 4x2500mAh = 10.000mAh på kameraet.! Det er jo genialt bra.... Fyller flere Gigabyte kort før batteriene er tomme... :D

 

Valget ditt står bare mellom kompakt eller dSLR, det blir ditt valg, men går du for kompakt er S3 veien å gå, vil jeg påstå i d minste...

 

Å S3 er sort......... :) vil ha sort kamera jeg også... :p

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

å hva er galt med AA baterier.? det er genialt...

 

Et kamera med snålt spesialprodusert batteri til 700kroner med 1000mAh er mye verre en å kjøpe oppladbare batterier 4x2500mAh = 10.000mAh på kameraet.! Det er jo genialt bra.... Fyller flere Gigabyte kort før batteriene er tomme... :D

 

5720404[/snapback]

 

100% enig. Har hatt S1IS i et par år / 20.000 bilder. Kjøpte VARTA-batterier. Lades opp på 15 minutter - har aldri hatt behov for mer enn et sett.

 

Liker svært godt med S1IS (og dermed S3IS):

- Stabilisator

- Zoom

- Vridbar LCD-skjerm

- Videomulighet

 

Misliker

- ISO400 ikke bra (jeg låser til enten 50 eller 100)

- Kromatisk abrasjon

- Treeeeg autofokus (finnes endel triks for å komme rundt de verste problemene)

 

Så - jeg skal kjøpe speilrefleks + flere objektiv (i tillegg til S1IS).

 

Er du i tvil om speilrefleks eller S3IS så sats på S3IS. Terskelen for å beherske speilrefleks er høyere. S3IS er dessuten et godt kamera for å prøve ut manuelle innstillinger.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Et kamera med snålt spesialprodusert batteri til 700kroner med 1000mAh er mye verre en å kjøpe oppladbare batterier 4x2500mAh = 10.000mAh på kameraet.! Det er jo genialt bra.... Fyller flere Gigabyte kort før batteriene er tomme... :D

 

Hm.. Det er vel ikke fullt så enkelt?

 

F.eks et 700-kroners "snålt" batteri på 1000mAh er jo på flere volt enn vanlige AA-batteri som bare er på 1.2V.

 

F.eks batteriene til S45 osv, har bare 570mAh, men 7.4V.

 

1.2V x 4 = 4.8V.

 

Jeg håper på å få kjøpt meg et S3-IS, og en av tingene jeg ser frem til er faktisk AA-batteriene. (Har en del oppladbare liggende) Litt mer dill med å ta ut/sette inn, men det blir sikkert bra likevel:)

Lenke til kommentar

1,2v er et flatt batteri... 1,5v... ;)

 

neida ikke så enkelt...

 

er endten 3volt&5000mAh eller 6volt&2500mAh.... :)

 

uansett, mere strøm flere bilder...

Å billigere å kjøpe nye batt...

når det spesialproduserte rarbatteriet mister levetid så koster det 700kr for nytt... :p

 

EDIT: Glemte å si, Bildet er en graf over antall bilder på standard batteri... :)

batteri.jpg

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
1,2v er et flatt batteri... 1,5v... ;)

 

 

1,2v er ikke et flatt batteri, det er bare alkaliske battericeller som er på 1.5volt. nikelmetalhydrat og nikelcadium cellene er på 1.2volt sånn ca. Men er helt klart en fordel å kunne bruke AA hvis det er mange nok av dem. Bruker et sett på 6*1.23v(2500mAh) blir 7.4v til sammen i batterigrepet mitt, da kan jeg bruke kamera jevnt i ukesvis før det går tomt, det er mer enn to orginal batterier som vil bli 750mAh*2.

 

Det eneste som er kjipt er at grepet ikke er beregnet på oppladbare AA så batterindaktoren ligger på bunnen hele tiden. Det gjør at man ikke får lastet opp bilder med Canons orginal programvare, da man får feilmelding om for lite strøm på kameraet. Lurer på om ikke Canon har lagt inn krav om 9volt spenning ( med orginalbatterigrepet viser kameraet fullspenning på 7.4v) på AA-grepet for at folk bare skal bruke AA-grepet som et nødgrep med ikke oppladbare batterier, de vil heller at man skal kjøpe 2 stykk NB2LH.

Endret av modin
Lenke til kommentar

å hva er galt med AA baterier.? det er genialt...

 

Et kamera med snålt spesialprodusert batteri til 700kroner med 1000mAh er mye verre en å kjøpe oppladbare batterier 4x2500mAh = 10.000mAh på kameraet.! Det er jo genialt bra.... Fyller flere Gigabyte kort før batteriene er tomme... :D

 

5720404[/snapback]

 

100% enig. Har hatt S1IS i et par år / 20.000 bilder. Kjøpte VARTA-batterier. Lades opp på 15 minutter - har aldri hatt behov for mer enn et sett.

 

Liker svært godt med S1IS (og dermed S3IS):

- Stabilisator

- Zoom

- Vridbar LCD-skjerm

- Videomulighet

 

Misliker

- ISO400 ikke bra (jeg låser til enten 50 eller 100)

- Kromatisk abrasjon

- Treeeeg autofokus (finnes endel triks for å komme rundt de verste problemene)

 

Så - jeg skal kjøpe speilrefleks + flere objektiv (i tillegg til S1IS).

 

Er du i tvil om speilrefleks eller S3IS så sats på S3IS. Terskelen for å beherske speilrefleks er høyere. S3IS er dessuten et godt kamera for å prøve ut manuelle innstillinger.

 

Lykke til!

5720731[/snapback]

Gode tips fra hele gjengen ^_^

 

Jeg har brukt 350d og 20d ganske mye, så jeg har en ganske grei peiling på speilrefleks.. Men jeg har ikke lyst å kjøpe speilrefleks på grunn av og status osv, hvis et vanlig digitalt kamera kan gjøre det meste av det samme, for lavere pris, og gjerne også enklere (og med fordeler som skjermsøker-alternativet). Skal kvaliteten til 350d/SLR heves skikkelig høyt over vanlig digitalt må jeg til innkjøp av gode og DYRE linser i tillegg, også.. :-/

 

Ellers er det kanskje sant som dere sier at AA-batterier ikke er så dumt. Men fordelen med spesialbatteri er at du får det med kameraet, og slipper stort sett og tenke på det, bortsett fra å plugge i stikkkontakten. I tillegg er de vel mindre i forhold til ytelse, vil jeg tro. Men jeg ser fordelene med AA bedre enn før nå, også. =)

 

Og angående RAW, så selv om jeg har foretrukket det når jeg skal ta skikkelige bilder før, har jpg-kompressjonen ifølge kilder på nettet jeg leste i dag blitt så bra at jeg antakeligvis får en kvalitet som er tilstrekkelig.. (som en av dere også nevnte). Så jeg tenker fortsatt på det, men jeg bestemmer meg nok ikke før jeg har holdt kameraet i hånden og kjent litt på det ;-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
100% enig. Har hatt S1IS i et par år / 20.000 bilder. Kjøpte VARTA-batterier. Lades opp på 15 minutter - har aldri hatt behov for mer enn et sett.

 

Misliker

- Treeeeg autofokus (finnes endel triks for å komme rundt de verste problemene)

 

5720731[/snapback]

Hei jensanders.

 

Ser at du har hatt kameraet et par år, det er kommet en software oppgradering til S1 IS som gjør autofokusen noe bedre. Mulig du er klar over det...

 

Hm.. Det er vel ikke fullt så enkelt?

 

F.eks et 700-kroners "snålt" batteri på 1000mAh er jo på flere volt enn vanlige AA-batteri som bare er på 1.2V.

 

F.eks batteriene til S45 osv, har bare 570mAh, men 7.4V.

 

1.2V x 4 = 4.8V.

5720959[/snapback]

Når man sammenligner mAh, så har volt ingen betydning, 2500 mAh er 2500 mAh om det er 1 eller 10 V.

 

Ellers er jeg enig i at AA batterier er genialt, det er jo det mest vanlige batteriet i verden. Hvis man ferierer litt utenfor allfarvei, og får batterihavari, kan man helt sikkert finne AA batterier, men det er heller tvilsomt om man finner spesialbatterier. Oppladbare batterier og en lader som tar 110/230 V er heller ikke dumt.

 

Bildestabilisatoren er også veldig effektiv og fungerer meget godt hvis man da ikke utelukkende tar bilder på høylys dag.

 

En annen ting er den vridbare skjermen som kan være veldig nyttig i enkelte situasjoner.

 

Litt overrasket at de har føyd til ISO800 på S3 IS, på S2 IS er det som nevnt ikke noe særlig på 400.

 

PS Har hatt S1 IS og har S2 IS.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Når man sammenligner mAh, så har volt ingen betydning, 2500 mAh er 2500 mAh om det er 1 eller 10 V.

 

 

Her var det vel batterilevetid osv en sammenlignet, og da er volten HELT av betydning. (P=U*I)

 

Det blir nok feil å kun se på mAh når en skal bedømme batterier..

 

Et batteri som gir 2500 mAh på 1.2 V vil gi mindre effekt enn ett som gir 2400 mAh på 3 V.

Lenke til kommentar

Når man sammenligner mAh, så har volt ingen betydning, 2500 mAh er 2500 mAh om det er 1 eller 10 V.

 

 

Her var det vel batterilevetid osv en sammenlignet, og da er volten HELT av betydning. (P=U*I)

 

Det blir nok feil å kun se på mAh når en skal bedømme batterier..

 

Et batteri som gir 2500 mAh på 1.2 V vil gi mindre effekt enn ett som gir 2400 mAh på 3 V.

5783336[/snapback]

Auda, misforstod problemstillingen på et mystisk vis.

 

Du har selvsagt helt rett.

Lenke til kommentar

Når man sammenligner mAh, så har volt ingen betydning, 2500 mAh er 2500 mAh om det er 1 eller 10 V.

 

 

Her var det vel batterilevetid osv en sammenlignet, og da er volten HELT av betydning. (P=U*I)

 

Det blir nok feil å kun se på mAh når en skal bedømme batterier..

 

Et batteri som gir 2500 mAh på 1.2 V vil gi mindre effekt enn ett som gir 2400 mAh på 3 V.

5783336[/snapback]

 

Nå er det vel ikke effekt men energi som normalt er avgjørende for batterier :-)

 

1W sier deg ingenting, mens 1 watt-time sier noe om hvor lenge du kan holde et kamera i live.

 

-k

Lenke til kommentar
Litt overrasket at de har føyd til ISO800 på S3 IS, på S2 IS er det som nevnt ikke noe særlig på 400.

 

PS Har hatt S1 IS og har S2 IS.

5777824[/snapback]

Her må jeg få lov til å moderere meg litt. Tok noen bilder med ISO 400 rett etter at jeg kjøpte det og fant ut det ikke var noe særlig, etter det har jeg ungått 400. Men har nå tatt noen flere testbilder og 400 fungerer faktisk ganske så bra så lenge det ikke er snakk om store glatte ensfargede flater. Testet på en ensfarget tapet med ru overflate og det ble "bra nok" med ISO 400 også, faktisk ikke så lett å skille fra lavere ISO.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...