Gå til innhold

GeForce 7900 GT-detaljer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planen har hele tiden vært å lansere 7900GT sammen med GTX. nVidia har allerede tatt siste ordre på 7800GT og GTX fra partnerene. De erstattes med 7900-serien som yter mye bedre, og er billigere for nVidia å produsere.

 

PS! Grafikkbrikken (GPU) på det kortet som er avbildet er ikke G71, men G73 (GeForce 7600) merk at brikken ikke er stor nok til å dekke alle punktene på PCB (G73 har kun 128-bit minnebus)

Lenke til kommentar
Planen har hele tiden vært å lansere 7900GT sammen med GTX. nVidia har allerede tatt siste ordre på 7800GT og GTX fra partnerene. De erstattes med 7900-serien som yter mye bedre, og er billigere for nVidia å produsere.

 

PS! Grafikkbrikken (GPU) på det kortet som er avbildet er ikke G71, men G73 (GeForce 7600) merk at brikken ikke er stor nok til å dekke alle punktene på PCB (G73 har kun 128-bit minnebus)

5645863[/snapback]

 

Mener du at 7800 serien utgår og erstattes av 7900??

Lenke til kommentar
Raptor,22/02-2006 : 09:20]Planen har hele tiden vært å lansere 7900GT sammen med GTX. nVidia har allerede tatt siste ordre på 7800GT og GTX fra partnerene. De erstattes med 7900-serien som yter mye bedre, og er billigere for nVidia å produsere.

 

PS! Grafikkbrikken (GPU) på det kortet som er avbildet er ikke G71, men G73 (GeForce 7600) merk at brikken ikke er stor nok til å dekke alle punktene på PCB (G73 har kun 128-bit minnebus)

5645863[/snapback]

 

Mener du at 7800 serien utgår og erstattes av 7900??

5646195[/snapback]

stemmer... 7800 serien er strax eol(end of life) nvidia har tatt sine siste bestillinger på 7800 kort

 

http://www.theinquirer.net/?article=29799

Endret av Npvk_X
Lenke til kommentar
Raptor,22/02-2006 : 09:20]Planen har hele tiden vært å lansere 7900GT sammen med GTX. nVidia har allerede tatt siste ordre på 7800GT og GTX fra partnerene. De erstattes med 7900-serien som yter mye bedre, og er billigere for nVidia å produsere.

 

PS! Grafikkbrikken (GPU) på det kortet som er avbildet er ikke G71, men G73 (GeForce 7600) merk at brikken ikke er stor nok til å dekke alle punktene på PCB (G73 har kun 128-bit minnebus)

5645863[/snapback]

 

Mener du at 7800 serien utgår og erstattes av 7900??

5646195[/snapback]

stemmer... 7800 serien er strax eol(end of life) nvidia har tatt sine siste bestillinger på 7800 kort

 

http://www.theinquirer.net/?article=29799

5646218[/snapback]

Ja da skjønner jeg hvorfor det plutselig florerer med 7800GT og GTX på bruktmarkedet helt uventet...

Lenke til kommentar
Har dette korte noen støtte for DX10?

5646342[/snapback]

DX10 er vel ikke ventet før G80. (?)

 

Siden dette bare er en mindre oppjustering av den "gamle" G70 så er det nok snakk om minimale forandringer av shader-modell, og DX-versjon, om noen forskjell i det hele tatt. Med en "mindre oppjustering" mener jeg en ganske ordinær krymping av kjernen med litt høyere klokkehastigheter og lavere stromforbruk som resultat.

Lenke til kommentar
PS! Grafikkbrikken (GPU) på det kortet som er avbildet er ikke G71, men G73 (GeForce 7600) merk at brikken ikke er stor nok til å dekke alle punktene på PCB (G73 har kun 128-bit minnebus)

5645863[/snapback]

Er du sikker på det? Det står på Dailytech at dette er 7900GT. Jeg ser det med antall pinner etter at du påpekte det, men tenkte at størrelsen på selve GPU-kjernen virker realistisk siden den nettopp har blitt krympet fra 110 til 90 nm.

 

Men hvis det stemmer det du sier så betyr det at 7600 trolig trenger mer enn 75W likevel. (PCIe-porten leverer inntil 75W, men kortet trenger tydeligvis mer effekt enn det for å kjøre siden det trengs en ekstra tilkobling av strøm på kortet.) At 7600 trenger så mye effekt som dette er en stor skuffelse etter tidligere å ha fått inntrykk av at den trenger mindre enn 75W og dermed ingen ekstra strømtilkobling. Kanskje det var et 7300-kort som var avbildet og påstått å være et 7600-kort? Passiv kjøling som standard på 7600 ser altså ut til å bli god drøm man våkner opp av og blir skuffet fordi virkeligheten er annerledes.

Lenke til kommentar
7600 er vel sånn:

5646815[/snapback]

Det var det jeg også trodde. Håper ikke at bildet til dailytech er et 7600-kort.

 

Er det nødvendig? Har akkurat kjøpt meg 7800GT (det er vel nærmere et halvår siden, men jeg har ikke rukket å spillt noe med det...). Når skal teknologien bremse ned?

5646855[/snapback]

Utviklingen kan f.eks bremse opp når folk begynner å kjøpe etter behov. ;)

Lenke til kommentar
Er det nødvendig? Har akkurat kjøpt meg 7800GT (det er vel nærmere et halvår siden, men jeg har ikke rukket å spillt noe med det...). Når skal teknologien bremse ned?

 

Det er første gang jeg har hørt om noen som ikke liker utvikling. :!: (av PCer da)

 

Men jeg tror neppe utviklingen av skjermkort bremser før de når så store GPU hastigheter at de må begynne med dobbelkjerne. Eller når de ikke klarer å lage raskere minne. Men i motsetning til CPU produsentene har jo slike systemer vært klare lenge før de blir nødvendige. Utviklingen av skjermkort kommer til å gå fort!

Lenke til kommentar
Men jeg tror neppe utviklingen av skjermkort bremser før de når så store GPU hastigheter at de må begynne med dobbelkjerne. Eller når de ikke klarer å lage raskere minne. Men i motsetning til CPU produsentene har jo slike systemer vært klare lenge før de blir nødvendige. Utviklingen av skjermkort kommer til å gå fort!

5647065[/snapback]

Dobbeltkjerne er jo gammelt nytt. Ikke bare har de doblet mange sentrale deler av kjernene i lang tid (pixel pipelines, vertex pipelines, pixel shaders osv), men det er jo også tatt i bruk flere separate kjerner (SLI og Crossfire)

 

Hvordan blir 7900GT i forhold til 7800GTX (en kvalifisert gjetning hadde vært flott)

5647072[/snapback]

Siden kjernene er veldig likt bygget opp så gjorde jeg en gjetning i en annen tråd. For å sitere min egen sammenligning mellom 7900GT og 7800GT:

 

Kjernen:

12,5% høyere klokkehastighet på kjernen

20% flere pixel pipelines

Når man kombinerer disse to tallene får man 35% høyere fill rate. (dette er ca 5% mer enn 7800GTX)

 

7900GT får tydeligvis 940M vertices/sec, men jeg vet ikke hva 7800GT har.

 

Minnet:

32% høyere klokkehastighet

Samme bussbredde (256bit)

Når man kombinerer disse to tallene får man 32% høyere minnebåndbredde. (dette er ca 10% mer enn 7800GTX)

Med andre ord tror jeg en standard 7900GT kan yte rundt 5-10% bedre enn en standard 7800GTX (den med 256MiB). Vel og merke i situasjoner som er betydelig begrenset av skjermkortet. (les: Svært krevende spill i svært høye skjermoppløsninger)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...