Gå til innhold

Bytt hovedkort; ny Windows-lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Microsoft har bedt PC-produsenter om å følge disse reglene hver gang de oppgraderer en PC for en kunde.

Hva hjelper det når jeg som sikkert mange andre her oppgraderer PCen selv og det ikke er noen PC-produsent som gjør noe? Dette vil ifølge M$ brytte lisensavtalen, men de har jo så kompliserte lisensavtaler at det er ikke alltid deres egne folk klarer å følge dem heller.

Lenke til kommentar

Men herregud da, ka e vitsen med at MS skal hanke inn så mange milliarder når Bill Gates går og gir dem bort neste dag. Skjønner at de må ha spenn til videre utvikling, men å utnytte sitt "monopol" på denne måten er nesten frekt.

Men nå skal Bill ha det da at han gir til dem som trenger det, så da er det kansje greit.

Nei, gi meg en brukervennlig Linux, så vi får konkurranse. Per i dag er Linux for tungt å bruke for den vanlige mann.

 

Mosher

Lenke til kommentar

Synes dette ligger på grensen til uakseptabel kundebehandling!

Da blir det vel en del som hevder hovedkort er defekt ved aktiveringssamtalen.

Selve aktiveringsprosessen gjør ting litt mer tungvint å komme i gang med bruk av operativsystemet. Nå risikerer vi altså å bli utestengt ved oppgradering av hovedkortet. Tenker nok en del blir forarget over dette.

 

Dette må vel betegnes som "salt i såret" for den vanlige bruker. Kan tenkes at piratmiljøene tar utfordringen fordi "dette virker provoserende.

 

Helt enig med mosher i at Linux har et stykke igjen før det har nådd et tilsvarende nivå på brukervennligheten som Windows. Det finnes jo enkelte ting Linux er bedre på en Windows også da, for all del.

 

Linux gir:

Gratis programvare og kildekode.

Garantert at du har fri tilgang til samtlige oppdateringer for fremtiden (så sant utviklingen av det fortsetter).

 

Flere muligheter for skreddersøm under installasjonsprosessen enn Windows.

Mangler stasjonsbokstaver, men gir deg til gjengjeld mulighet for å knytte harddisker med mer, opp i mot kataloger på rotkatalogen. Gir deg også mulighet for forenklede katalogstier ved at du kan gi lange katalogstier et kortere alias.

 

Mange ok programmer som er helt gratis som du kan legge til.

 

Du har samme mulighet under Linux som du har i Windows til å installere systemer for virtuelle maskiner, slik som VMware (og tilsvarende produkt). Det gir deg muligheten til å ha Linux som hovedinstallasjon, og kjøre dine favorittprogrammer fra Windows samtidig. Både WMware, Windows og noen av windowsprogrammene koster penger vel og merke. Wine er et "litt svakere" etter min mening, og er et forsøk på å la windowsprogrammen surre og gå rett på Linux installasjonen. Wine er ikke helt fritt for feil, selv om det finnes en del mer vellykkede eksempler.

 

Du har også mulighet for "dual boot" slik som en har hatt omtrent siden de nevnte OS'ene sin barndom. Det vil si at du starter opp kun ett OS om gangen etter behov. Da synes jeg programmer som WMware er mer brukervennlige. I WMware har du ett virtuellt nettverkssystem som tilbyr for eksempel NAT. I tillegg til at du kan dele filer over det virtuelle nettverket, som om du ellers hadde laget et ordinært nettverk mellom fysiske PC'er, tilbyr gjerne WMware muligheten for å dra og slippe filer mellom de virtuelle maskinene og hoved-operativsystemet (og det uten at du på forhånd trenger å sette opp et virtuellt nettverk mellom disse). Det er klart at et nettverk mellom de virtuelle maskinene åpner for en bredere bruk, enn dra og slipp metoden. Du kan surfe på internett når det virtuelle nettverket er etablert ved å dele på internettilknytningen som hoved OS'et måtte disponere.

 

"Lenge leve valgfriheten" :thumbup:

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva blir det neste? Nei, nå får MS begynne å oppføre seg, og se på reelle ting her. Det lar seg ikke gjøre å kjøpe ny fullversjon av Windows XP Hver gang man skal oppgradere hovedkortet. Skjønner ikke helt hva MS driver med fortia. Bomma helt spør du meg. Ikke det at jeg har hatt problemer med akkurat det men.

Men hva skjer om man faktisk bytter Hovedkort, og reinstallerer Windows XP med den OEM cd`en de har fra før? Slutter den å funke, går den i blåskjerm, får man ikke aktivert den?

Lenke til kommentar

Det er det dommeste jeg noen gang har hørt.

Nei vi får sette FBI på saken og andre forbruker organisasjoner, kanskje vi kan få nasjoner mot dette, fordi det er helt idiotisk.

Nå som man skifter pc deler så ofte som man gjør, kan det bli meget dyrt.

Dessuten har de ingen sjanse til og gå rundt og skjekke om folk har skiftet hovedkort eller ikke. Det virker som at de lager den regelen der for at "alle" skal bli forbrytere, pirater eller hva de skal kalle det.

 

Tror ikke dette ganske morsomme innspillet fra Microsoft, får færre folk til og bruke pirat kopier av XP og andre OS de har.

 

De vil nok aldrig knekke piratmiljøet uannsett. Når selv småbedrifter kjører på uekte versoner av xp. Sier det seg selv at Microsoft bør endre sin stragegi på det området der.

Lenke til kommentar
Hva blir det neste? Nei, nå får MS begynne å oppføre seg, og se på reelle ting her. Det lar seg ikke gjøre å kjøpe ny fullversjon av Windows XP Hver gang man skal oppgradere hovedkortet. Skjønner ikke helt hva MS driver med fortia. Bomma helt spør du meg. Ikke det at jeg har hatt problemer med akkurat det men.

Men hva skjer om man faktisk bytter Hovedkort, og reinstallerer Windows XP med den OEM cd`en de har fra før? Slutter den å funke, går den i blåskjerm, får man ikke aktivert den?

5641459[/snapback]

Høhø, kjøp hovedkort til 4849.(HK til 1.849.)

Lenke til kommentar

Ja ja, bare å fortsette sånn microsoft..Men trenger ikke høre på den sytinga over mange med kopiert operativsystem, for dette bare legger opp til mer piratkopier hos brukerne. Selv har jeg byttet hovedkort 4-5 ganger i løpet av winxp tiden, skulle jeg kjøpt ny vær gang? nei det er helt uaktuelt.

Vet dette bare gjelder OEM men likevel skuffende :hrm:

Lenke til kommentar

At dette kan være aktuelt for laptoper, kan en liten enslig celle i kroppen min noelunde forstå, da hovedkort i praksis ikke byttes på slike maskiner. Men på andre systemer blir det for dumt ja. Tenker nettbutikkene som selger ferdigbygde maskiner må skille maskinene inn i to grupper, dem som er "låst" til operativsystemet og dem som ikke er det....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...