Gå til innhold

Canon EOS 30D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det gjelder å holde showet igang med stadig nye og "bedre" kamera. Før i tida kunne man ha et kamera i noen tiår, men nå er de gått ut på dato før det lanseres noe nytt...

5640137[/snapback]

Godt poeng! Det er skremmende å se at lyspærer, tøfler og fiskebollebokser "varer" lengre enn kameraer, mobiler og PCer nå for tida.

 

Lenge leve bruk-og-kast-samfunnet :ermm:

Lenke til kommentar
Godt poeng! Det er skremmende å se at lyspærer, tøfler og fiskebollebokser "varer" lengre enn kameraer, mobiler og PCer nå for tida. Lenge leve bruk-og-kast-samfunnet :ermm:

5640220[/snapback]

Hva tøfler angår, så kommer det gjerne nye modeller hvert år, men man kan jo bruke sine så lenge de varer. Har selv et par ull"tøfler" / innesko som er 3 år gamle og fortsatt lite slitte etter vask i maskinen.

Ellers synes jeg (er enig i) at kvaliteten på noen (billig) kameraer er tvilsom, vil likevel tro at intro-dSLR som D50 og 350D og oppover kan vare i mange år

:hmm:

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Tipper jeg vil ha min 300D til enten til at den rett og slett tar kveld, eller som nevt at jeg vinner i lotto.

 

Pr idag ser jeg intet behov for å oppgradere. Det heter vel at det er fotografen som er hinderet og ikke kamera. Ihvertfall veldig ofte.

 

Men nå er det vel slikt at veldig mange mennesker må til enhver tid ha det nyeste og det beste.

Lenke til kommentar

Jeg la merke til en ting på selve objektivet:

 

EF 85mm 1:1.2 L II USM

 

Altså er det antakeligvis snakk om en mark II av det ellers meget bra objektivet. Kanskje det fikser den trege autofokusen som andre har klaget på med mark I?

 

Jeg sikler, lommeboka fortviler.

Lenke til kommentar
Det kan de helt sikkert, modellmakt. Det er ikke umulig at både 20D og 350D kan tåle mange hundre eksponeringer, hvis du ikke bruker det som isbryter.

Edit: Skuffende at de ikke har noe nytt å bidra med mht bildekvalitet.

5640258[/snapback]

 

Noen hundre ja.. Da er min 350D på overtid for lengst.. :roll:

Lenke til kommentar
Det kan de helt sikkert, modellmakt. Det er ikke umulig at både 20D og 350D kan tåle mange hundre eksponeringer, hvis du ikke bruker det som isbryter.

5640258[/snapback]

 

Alternative bruksområder, kanskje det er det kameraprodusentene begynner med når megapixelracet er over. Feks "Canon 15D DeIcer", kan brukes som isskrape for bilen om vinteren.

 

Man har vel Kamera med MP3 spiller.

Lenke til kommentar

Kommet på Canon siten også ( http://www.canon-europe.com/For_Home/Produ...cePageID=26009# ).

 

Tok en sammenligning her med 20D, og det var ikke mye forskjell. Mesteparten er vel ikke mer enn hva man kunne gjort med en software oppgradering av 20D.

Forsåvidt greit og ikke komme med noe nytt, men de burde da i anstedighetens navn bare gjort som Nikon eller Pentax har gjort, nemlig brukt samme navn, f.eks. 20D Mark II.

 

Nå er ikke PMA startet ennå, men det det som er kommet hittil skuffer stort. Objektivene er sikkert vel og bra, men et EFS objektiv til +10k, eller fast objektiv til +/- 20k, får ikke meg til å sikle ihvertfall.

 

Antar Canon har sovet litt i klassen, og har blitt tatt på sengen av lanseringen av Nikons D200.

 

Hadde enda 30D f.eks. hatt større søker, vannforsegling eller lignende. Det er jo tross alt 18mnd. siden 20D kom, og vi snakker om det segmentet som genererer størst salg (ifølge Canon i Sverige står 350D og 20D for ca. 85% av antall DSLR de selger).

Lenke til kommentar
Kommet på Canon siten også ( http://www.canon-europe.com/For_Home/Produ...cePageID=26009# ).

 

Tok en sammenligning her med 20D, og det var ikke mye forskjell. Mesteparten er vel ikke mer enn hva man kunne gjort med en software oppgradering av 20D.

Tja.

 

Den bedre passformen, den større skjermen, det store bufferet og energibesparelsen er jo ikke ting som nødvendigvis kan fikses på den måten.

 

ISO-visning i søker, autofokus-forbedringene og punktmålingen kan kanskje kreve mer enn bare firmware-oppgradering, men det er ikke godt å si uten å kjenne kameraet nøyere.

 

Nå er ikke PMA startet ennå, men det det som er kommet hittil skuffer stort. Objektivene er sikkert vel og bra, men et EFS objektiv til +10k, eller fast objektiv til +/- 20k, får ikke meg til å sikle ihvertfall.

EF 85mm f/1.2 L var høyst moden for en oppdatering, og er også et av de optisk beste objektivene til Canon. Selv om du kanskje ikke var interessert i det objektivet i utgangspunktet, så er det så absolutt et av de mer populære portrettobjektivene til Canon.

 

EF-S-objektivet kommer nok til å vinne fram fordi det både er svært lyssterkt (god konkurrent til EF 24-70 f/2.8L i spennvidde, i det minste) og har optisk bildestabilisator. Dette tror jeg er en klar vinner for EF-S-formatet, som har manglet dette hos Canon.

 

Hadde enda 30D f.eks. hatt større søker, vannforsegling eller lignende.

Større søker ville vært fint, men husk at mer forstørrelse av bildet kan gå på bekostning av lysstyrke. Alternativet er et større speil, men det gir mekaniske utfordringer i forhold til bygging av huset og EF-S-fatningen. (Her kan man gjerne komme med kommentarer om hvor teit akkurat den løsningen var ...)

 

Vannforsegling er urealistisk; det er ingen standardkamera som har det. Fuktbeskyttelse finner du riktig nok i 1-serien, men at noe i denne klassen skal bli helt vanntett er nok å tro på julenissen.

 

Det er jo tross alt 18mnd. siden 20D kom, og vi snakker om det segmentet som genererer størst salg (ifølge Canon i Sverige står 350D og 20D for ca. 85% av antall DSLR de selger).

Ja, og utrolig nok, selv etter 18 måneder holder 20D mål i sitt markedssegment.

 

Det positive med lanseringen er at det er en kjærkommen oppgradering av kameraet, akkurat som 1D Mark II N var for 1D Mark II. At inngangsprisen starter lavere enn 20D gjorde er helt klart positivt, og det er mye som er gjort riktigere med kameraet.

 

Heller en slik oppgradering enn et 10 Megapixel hype-kamera.

Lenke til kommentar
Større søker ville vært fint, men husk at mer forstørrelse av bildet kan gå på bekostning av lysstyrke. Alternativet er et større speil, men det gir mekaniske utfordringer i forhold til bygging av huset og EF-S-fatningen. (Her kan man gjerne komme med kommentarer om hvor teit akkurat den løsningen var ...)

 

D200 har det. Altså ikke umulig.

 

Vannforsegling er urealistisk; det er ingen standardkamera som har det. Fuktbeskyttelse finner du riktig nok i 1-serien, men at noe i denne klassen skal bli helt vanntett er nok å tro på julenissen.

 

Hvorfor? D200 har jo en viss vanntetning. Det vi snakker om er jo bare noen pakninger her og der, og kanskje en o-ring rundt objektivfeste. Alt dette kan man få for relativt små summer. Tenker ikke på D1 klasse, men noe mer enn idag.

 

Når man ser hva Canon tjener, så tror jeg ikke det hadde vært det største problemet.

 

Forstår at man ikke vil konkurrere med seg selv, men man kan bli litt for "flink" til å ikke konkurrere også.

 

Forøvrig er det riktig som du sier at ingen som har 20D idag vil føle seg fristet til å oppgradere.

Lenke til kommentar

Sitter selv med et 10D, og har ventet på denne fordi jeg håpet den ville være like mye bedre 20D som 20D er enn 10D...

Litt småskuffende at bildebrikken og alt med bildekvalitet fortsatt er det samme, på en helt ny modell..

 

Nesten så jeg vurderer å sitte på gjerdet en stund til; kanskje det lanseres en 1D Mark III i løpet av våren, og at man da får 1D Mark II (N) på "billigsalg"?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...