Gå til innhold

AC Ryan XTOR Xilencer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vibrasjonsstøyen vil nok de fleste fremdeles slite litt med, men den blir merkbart lavere takket være neoprenputene disken festes med.

Vekta til aluminiumet vil nok også hjelpe en del. Dvs. den samme vibrasjonsenergien (amplitude * masse) vil avgis men på grunn av økt masse vil amplituden reduseres tilsvarende. Altså mindre vibrasjoner. Neoprenputene hjelper selvsagt også på. Hvis disken monteres mot bart metall i kabinettet så vil det kunne gi ressonans. Med neopren i mellom vil ressonanser dempes. Stål er rent elastisk og vil dermed forplante støyen med 100% virkningsgrad, mens neopren er svært plastisk og vil dermed bare forplante en viss prosentandel av vibrasjonene. (De prosentene som "forsvinner" omgjøres til varme)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har slike dempere på mine disker selv, men er ikke direkte storfornøyd med dem. De demper noe av direktestøyen fra harddisken (dvs susingen og deler av knitringen), og det er jo vel og bra. Men problemet er at disse ikke demper vibrasjonsstøy særlig bra, i allefall funker det meget dårlig på diskene mine.

 

Putene på sidene av denne HDD-demperen er i teorien en god idé, men i praksis blir disse presset sammen såpass hardt når man monterer dem at de blir ganske harde likevel, og resultatet er at vibrasjonene ikke dempes så effektivt at det gjør noe.

 

Problemet med harddiskene mine er at de lager en durelyd som følge av vibrasjoner (høres rett og slett ut som en slags basstone), og den forplantes dessverre ca like bra fortsatt. Knitringen og selve susingen er riktignok noe lavere, men fortsatt godt hørbar (dette varierer selvsagt fra disk til disk, det er stor forskjell på hva slags støy harddisker lager fra produsent til produsent).

 

For min del hadde det derfor vært mye bedre om de hadde klart å lage disse boksene litt smalere, og med en annen type montering i kabinettet, slik at de ikke presses inntil hver side slik de gjør i dag. Da ville ikke vibrasjonsstøyen kunnet forplante seg slik den gjør nå.

Lenke til kommentar
Lot vær å feste skruene til de 3,5" diskene mine skikkelig. Hører de knapt lenger. Billig støydemping smile.gif Syltetøystrikk er heller ikke dumt.

 

Jeg hadde en harddisk som rett og slett ble avslått. "Klonk" lyden, trodde egentlig den var ferdig så kikket jeg inne i kabinettet. Der så jeg at harddisk skruene hadde halvveis skrudd seg ut. Skrudde dem skikkelig og alt funket som det skulle.

 

Dette produktet så greit ut men krever nok litt mekking. Kan muligenes montere dem vertikalt ved å bruke gummistrikk.

Lenke til kommentar
Jeg har slike dempere på mine disker selv, men er ikke direkte storfornøyd med dem. De demper noe av direktestøyen fra harddisken (dvs susingen og deler av knitringen), og det er jo vel og bra. Men problemet er at disse ikke demper vibrasjonsstøy særlig bra, i allefall funker det meget dårlig på diskene mine.

 

Putene på sidene av denne HDD-demperen er i teorien en god idé, men i praksis blir disse presset sammen såpass hardt når man monterer dem at de blir ganske harde likevel, og resultatet er at vibrasjonene ikke dempes så effektivt at det gjør noe.

 

Problemet med harddiskene mine er at de lager en durelyd som følge av vibrasjoner (høres rett og slett ut som en slags basstone), og den forplantes dessverre ca like bra fortsatt. Knitringen og selve susingen er riktignok noe lavere, men fortsatt godt hørbar (dette varierer selvsagt fra disk til disk, det er stor forskjell på hva slags støy harddisker lager fra produsent til produsent).

 

For min del hadde det derfor vært mye bedre om de hadde klart å lage disse boksene litt smalere, og med en annen type montering i kabinettet, slik at de ikke presses inntil hver side slik de gjør i dag. Da ville ikke vibrasjonsstøyen kunnet forplante seg slik den gjør nå.

5597125[/snapback]

 

Tror ikek det er så mye å gjøre med det, når man må ah kontakt med aluen for å kjøle, prøv å heng opp boksen, eller legg den på noe mykt, det gjør jeg, og det funker fint.

 

Og det er en basstone ja, 120 hz, som kommer av at harddisken roterer 7200/60= 120 ganger i sekundet.

 

AtW

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjører to Raptorer her, bråker ikke altfor mye. Husker før da jeg hadde en P3 450 med en 3Dfx Cool kjøler. Husker ikke helt hva den het, men hvertfall det var 4 små intense vifter montert på kjøleren. Siden den gang så har lydnivået senket seg betraktelig.

 

En harddiskkjøler blir da bare en del av hele oppsettet. Viktig med støydempet kabinett også. Samme gjelder for resten av komponentene.

 

Poenget mitt er at alt det bråket ikke er nødvendigvis harddisken. Jeg har en harddisk (Western D.) basert DVD spiller og den bråker ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Video review av den Her :thumbup:

5597622[/snapback]

 

 

De Nexus greiene var andre boller ja.. :dribble:

Noen som vet hvor man kan få kjøpt disse?

 

 

 

 

 

s

5601507[/snapback]

 

Jeg kjøpte min på mamoz, men også denne har de samme problemene som de andre lukkede boksene av sånn type har (som jeg har vært borti), nemlig at du må kombinere den med noe vibrasjonsdempende for å få det veldig stille.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...