Gå til innhold

Norge på spyware-toppen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tallet er gjennomsnitt per PC, ikke gjennomsnitt per innbygger.

Eg vil no tru at det er ein samanheng mellom mange Internett-brukarar, og mange PCer med spyware. I Noreg bruker snart "alle" Internett i ein eller annan samanheng, noko som fører til mange uerfarne brukarar. Og det er som regel desse som får ein del spyware.

 

 

Og alt for mange bruker IE.

Dumme folk instalerer spyware uansett kva for ein nettlesar dei bruker.

Lenke til kommentar
Og alt for mange bruker IE.

Dumme folk instalerer spyware uansett kva for ein nettlesar dei bruker.

5597317[/snapback]

Yes, men IE gir deg gjerne litt mer ufrivillig.

5597322[/snapback]

 

Ikkenoe galt i å bruke IE, om du faktisk klarer å sette den opp. Men desverre ja, alt for mange bruker IE uten noen form for ekstra beskyttelse eller custom settings.

 

Men som oftest er problemet mellom stol og skjerm.

Lenke til kommentar
Og alt for mange bruker IE.

Dumme folk instalerer spyware uansett kva for ein nettlesar dei bruker.

5597317[/snapback]

Yes, men IE gir deg gjerne litt mer ufrivillig.

5597322[/snapback]

 

Ikkenoe galt i å bruke IE, om du faktisk klarer å sette den opp. Men desverre ja, alt for mange bruker IE uten noen form for ekstra beskyttelse eller custom settings.

 

Men som oftest er problemet mellom stol og skjerm.

5597349[/snapback]

 

 

Hvorfor bruke tid og krefter på å sette opp browseren og innstalere ekstra sikkerhet når du bare kan bruke bedre alternativer som er både sikrere og raskere?

Lenke til kommentar

PEBKAC.

 

 

Hvor stort problemet virkelig er, gikk ikke opp for meg før jeg dro på ByLAN i fjor høst. På et større dataparty vil en jo anta at datakunnskapene er over gjennomsnittet, men likevel fantes det folk med over 50 000 tilfeller av virus, spyware o.l. Jeg (som kjører linux, og heldigvis slipper slikt) satt og så at hele nettverket ble overbelastet av spyware og virus som flommet i alle retninger, selv mottok jeg over 10 000 pakker i sekundet fra PCer som prøvde å infisere meg...

 

Når selv disse databrukerne som mange vil si ligger over snittet når det gjelder datakompetanse klarer å få til noe sånt vil jeg ikke engang vite hva som er tilfellet hos folk med mindre peiling....

Lenke til kommentar
PEBKAC.

 

 

Hvor stort problemet virkelig er, gikk ikke opp for meg før jeg dro på ByLAN i fjor høst. På et større dataparty vil en jo anta at datakunnskapene er over gjennomsnittet, men likevel fantes det folk med over 50 000 tilfeller av virus, spyware o.l. Jeg (som kjører linux, og heldigvis slipper slikt) satt og så at hele nettverket ble overbelastet av spyware og virus som flommet i alle retninger, selv mottok jeg over 10 000 pakker i sekundet fra PCer som prøvde å infisere meg...

 

Når selv disse databrukerne som mange vil si ligger over snittet når det gjelder datakompetanse klarer å få til noe sånt vil jeg ikke engang vite hva som er tilfellet hos folk med mindre peiling....

5603614[/snapback]

 

Problemet er enormt, jobber med brukerstøtte, og mengden spyware og ormer er enorm, folk har rett og slett ikke kunnskapen til å beskytte seg.

 

Hvordan er folks erfaring med forskjellige anti-spyware-programmer egentlig? Synes ofte feks ad-aware lar ting ligge igjen...

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun beta til MS antispyware, funker greit for meg uten at den lager støy når jeg skal bruke fjernstyringsprogrammer, som f.eks Radmin. Andre antispyware løsninger lager ofte litt støy og blir ofte klassifisert som mulig spyware.

 

Enda jeg kun bruker IE og XP, har jeg ende ikke hatt noe drit inne på maskinen min de 5 siste årene, hvilket beviser at det brukeren det er noe feil med dersom det allikevel kommer inn :blush:

Lenke til kommentar
Jeg bruker kun beta til MS antispyware, funker greit for meg uten at den lager støy når jeg skal bruke fjernstyringsprogrammer, som f.eks Radmin. Andre antispyware løsninger lager ofte litt støy og blir ofte klassifisert som mulig spyware.

 

Enda jeg kun bruker IE og XP, har jeg ende ikke hatt noe drit inne på maskinen min de 5 siste årene, hvilket beviser at det brukeren det er noe feil med dersom det allikevel kommer inn  :blush:

5607879[/snapback]

 

Mange spyware-snutter kan ligge og luske uten at brukeren vet om det. Mange av de på LANet visste ikke om at maskinen deres jobbet konstant med å prøve å smitte de andre maskinene, rett og slett fordi den ikke brukte noe særlig CPU-kraft og ikke var lett å oppdage.

 

Du skal aldri si at du ikke har virus eller spyware på maskinen, for i de aller fleste tilfeller viser det seg at de har nettopp det.

 

 

Det er forresten også en del som skylder på virus når maskinen ikke virker, selv om det kan være en bug i programmet som utløser det, heller enn et virus. Virker som om mange anser all uønsket aktivitet eller ødelagt funksjonalitet for virus... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...