Gå til innhold

Uventet Intel-støtte fra Skype


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ler jeg også. Kan ikke se at skype tjener noe på dette, med mindre de får veldig bra betalt fra Intel. Tror mange gjør som meg: Boikotter skype pga en ufattelig tåpelig knytning mot hardware.

5581805[/snapback]

har disse Intel CPUene noen tilleggsrutiner AMDs X2 CPUer ikke har? Hvis ikke, tipper jeg at det funker på AMDs CPUer også, bare at skype ikke har testet det..

Lenke til kommentar
Jeg ler jeg også. Kan ikke se at skype tjener noe på dette, med mindre de får veldig bra betalt fra Intel. Tror mange gjør som meg: Boikotter skype pga en ufattelig tåpelig knytning mot hardware.

5581805[/snapback]

har disse Intel CPUene noen tilleggsrutiner AMDs X2 CPUer ikke har? Hvis ikke, tipper jeg at det funker på AMDs CPUer også, bare at skype ikke har testet det..

5581861[/snapback]

 

Jeg har ingen tro overhodet på at dette ikke lett kunne lages "hardware-nøytralt", om skype virkelig er så inkompetente at de ikke klarer det så skjønner ikke jeg hvorfor jeg skal stole på produktene deres, om de av en eller annen grunn har hindret AMD med vilje, så er jo det minst like ille. Men jeg heller mot at det i realiteten også funker fint på X2

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ler jeg også. Kan ikke se at skype tjener noe på dette, med mindre de får veldig bra betalt fra Intel. Tror mange gjør som meg: Boikotter skype pga en ufattelig tåpelig knytning mot hardware.

5581805[/snapback]

har disse Intel CPUene noen tilleggsrutiner AMDs X2 CPUer ikke har? Hvis ikke, tipper jeg at det funker på AMDs CPUer også, bare at skype ikke har testet det..

5581861[/snapback]

 

Jeg har ingen tro overhodet på at dette ikke lett kunne lages "hardware-nøytralt", om skype virkelig er så inkompetente at de ikke klarer det så skjønner ikke jeg hvorfor jeg skal stole på produktene deres, om de av en eller annen grunn har hindret AMD med vilje, så er jo det minst like ille. Men jeg heller mot at det i realiteten også funker fint på X2

 

AtW

5581882[/snapback]

 

Det mistenker jeg også.

 

-men hva er alternativet til skype, om ikke MSN? -jo Gmail-chat!

Lenke til kommentar
Jeg må nesten le av det utrolige tåplige trikset. Jeg er litt usikker på om skype tjener noe på dette.

Konferanser i Skype idag kan ha opptil 4 samtidige deltagere, og det har vært en bregrensning for oss. At ny hardware lar dem øke dette til 10 gjennom bedre multitasking er bra saker. Det vil definitivt øke deres markedandel i forhold til tradisjonelle teleselskaper på konferansebiten. Det vil si i forretningsmarkedet. Og det er der pengene etterhvert ligger, ikke i privatmarkedet, spesielt siden det ikke koster noe å ringe med Skype allikevel idag.

 

Men er det helt sikkert at man MÅ ha en core duo? Intel sin pressemelding var ikke helt klar på dette i mine øyne.

5581800[/snapback]

Nei, man må ikke ha en Core Duo, alle nyere dobbeltkjernprosessorer skal virke om vi skal tro Hardwares kilde, inkludert Pentium D med flere.

 

Jeg ler jeg også. Kan ikke se at skype tjener noe på dette, med mindre de får veldig bra betalt fra Intel. Tror mange gjør som meg: Boikotter skype pga en ufattelig tåpelig knytning mot hardware.

5581805[/snapback]

eller gjør som meg, bare lar være å begynne med dete fra starten av.

5581849[/snapback]

Boikott er greit nok, spesielt når det gjelder en vare man allikevel ikke bruker. Jeg går ut fra at dere ikke har det store behovet for Skype i utgangspunktet. (Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.) Jeg og mine kunder derimot har spart tusenvis av kroner på å bruke Skype til både individuelle samtaler og til konferanser, og tillatt en helt annen grad av kommunikasjon over landegrensene. Brukt sammen med software av typen GotoAssist har dette revolusjonert vår arbeidsdag.

 

Skulle jeg boikottet noen måtte det være Telenor som fortsatt tar kunstig høyt betalt for slike tjenester.

 

har disse Intel CPUene noen tilleggsrutiner AMDs X2 CPUer ikke har? Hvis ikke, tipper jeg at det funker på AMDs CPUer også, bare at skype ikke har testet det..

5581861[/snapback]

Det finner vi sikkert snart ut. Jeg er overbevist om at AMD vil fortelle oss det hvis dette kunne vært gjort på X2. Men det må være noe med Intels nye prossesorer som gjør dette mulig, ellers ville Skype som sagt gjort det før.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Typisk Intel å støtte proprietære teknologier :roll:

 

Når Skype kom på banen så valgte jeg heller å bruke VoIP-programmer som støttet åpne standarder som SIP (Session Initiation Protocol). F.eks. kombinasjonen Windows Messenger 5.1 og iptel.org (SIP-tjeneste) er helt gratis og fungerer glimrende. Google Talk skal også etterhvert få SIP-støtte.

 

Sjekk denne guiden for å komme igang:

http://www.iptel.org/ietf55/use_msn.html

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Konferanser i Skype idag kan ha opptil 4 samtidige deltagere, og det har vært en bregrensning for oss. At ny hardware lar dem øke dette til 10 gjennom bedre multitasking er bra saker. Det vil definitivt øke deres markedandel i forhold til tradisjonelle teleselskaper på konferansebiten. Det vil si i forretningsmarkedet. Og det er der pengene etterhvert ligger, ikke i privatmarkedet, spesielt siden det ikke koster noe å ringe med Skype allikevel idag.

 

Tingen er at dette ikke er noen hw-begrensing fra før, og om det har vært det for skype så er de totalt fortapt teknisk sett. Generelt er dette pisseinformasjon siden de ikke sier noe om hvorfor de skulle trenge slik datakraft for en såpass enkel oppgave. Ta teamspeak - klarer fint å mixe flere titalls personer uten å svette på en vanlig maskin.

Lenke til kommentar

IF CPU = Intel Core Duo THEN Run Skype, ELSE Print "Not compatible with this computer" AND EXIT.

 

Déjavú?

 

IF OS = MS-DOS THEN Run Windows 3.xx, ELSE Print "Not compatible with this OS" AND EXIT.

 

MS ble forsåvidt dømt for denne uredelige og konkurransiefientlige taktikken på slutten av 90-tallet.

Kilder: DR-DOS under avsnittet "Aggressive competition by Microsoft" og MS-DOS under "Legal Issues".

 

Det er selvfølgelig ingen teknisk grunn til at denne versjonen av skype skal kunne kjøre på annet enn Intel Core Duo. Den eneste grunnen må være om programmet detekterer hvilken CPU det er og velger om det vil fortsette å kjøre ut fra det eller ikke. Hvis dette stemmer håper jeg Skype blir dømt på samme måte som Microsoft ble. (Og ja, det var dyrt, så vidt jeg husker var det snakk om veldig mange millioner dollar)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Konferanser i Skype idag kan ha opptil 4 samtidige deltagere, og det har vært en bregrensning for oss. At ny hardware lar dem øke dette til 10 gjennom bedre multitasking er bra saker. Det vil definitivt øke deres markedandel i forhold til tradisjonelle teleselskaper på konferansebiten. Det vil si i forretningsmarkedet. Og det er der pengene etterhvert ligger, ikke i privatmarkedet, spesielt siden det ikke koster noe å ringe med Skype allikevel idag.

 

Tingen er at dette ikke er noen hw-begrensing fra før, og om det har vært det for skype så er de totalt fortapt teknisk sett. Generelt er dette pisseinformasjon siden de ikke sier noe om hvorfor de skulle trenge slik datakraft for en såpass enkel oppgave. Ta teamspeak - klarer fint å mixe flere titalls personer uten å svette på en vanlig maskin.

5581989[/snapback]

 

Ja, jeg vet, det er ørti programmer som støtter maannnge brukere, jeg har rett og slett stor problemer med å tro at man trenger en core duo for å løse dette problemet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tingen er at dette ikke er noen hw-begrensing fra før, og om det har vært det for skype så er de totalt fortapt teknisk sett. Generelt er dette pisseinformasjon siden de ikke sier noe om hvorfor de skulle trenge slik datakraft for en såpass enkel oppgave. Ta teamspeak - klarer fint å mixe flere titalls personer uten å svette på en vanlig maskin.

5581989[/snapback]

Det tar jeg ditt ord for. Har du en link til teamspeak...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det finner vi sikkert snart ut. Jeg er overbevist om at AMD vil fortelle oss det hvis dette kunne vært gjort på X2. Men det må være noe med Intels nye prossesorer som gjør dette mulig, ellers ville Skype som sagt gjort det før.

 

Geir :)

5581956[/snapback]

 

Hva skulle det vært som gjør at det ikke kan gjøres på AMD? Eller en vanlig dualcore fra intel? Det eneste jeg kan komme på er massiv inkompetanse fra skype-gjengen eller skittent spill.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tingen er at dette ikke er noen hw-begrensing fra før, og om det har vært det for skype så er de totalt fortapt teknisk sett. Generelt er dette pisseinformasjon siden de ikke sier noe om hvorfor de skulle trenge slik datakraft for en såpass enkel oppgave. Ta teamspeak - klarer fint å mixe flere titalls personer uten å svette på en vanlig maskin.

5581989[/snapback]

Det tar jeg ditt ord for. Har du en link til teamspeak...?

 

Geir :)

5582002[/snapback]

 

Det er vel (såvidt jeg husker) flere andre tilsvarende program som støtter mange flere brukere enn 4.

 

AtW

Lenke til kommentar
om skype virkelig er så inkompetente at de ikke klarer det så skjønner ikke jeg hvorfor jeg skal stole på produktene deres

5581882[/snapback]

Det hører med til historien at Skype er laget av folk som står bak en rekke tvilsom spyware/malware, så jeg ville ikke stolt på produktene deres uansett. Selv anbefaler jeg folk å holde seg langt unna tjenester basert på proprietære standarder slik som Skype, iallefall så lenge det finnes gode alternativer basert på åpne standarder slik som SIP.

Lenke til kommentar
Tingen er at dette ikke er noen hw-begrensing fra før, og om det har vært det for skype så er de totalt fortapt teknisk sett. Generelt er dette pisseinformasjon siden de ikke sier noe om hvorfor de skulle trenge slik datakraft for en såpass enkel oppgave. Ta teamspeak - klarer fint å mixe flere titalls personer uten å svette på en vanlig maskin.

5581989[/snapback]

Det tar jeg ditt ord for. Har du en link til teamspeak...?

 

Geir :)

5582002[/snapback]

 

Det er vel (såvidt jeg husker) flere andre tilsvarende program som støtter mange flere brukere enn 4.

 

AtW

5582007[/snapback]

 

For å få best ytelse er assembler i teorien optimalt. Så lenge amd ikke har nøyaktig samme instruksjonssett som intel (?) så er vel det forklaring nok?

 

En mulighet er jo at intel har brukt sin kompetanse på video-teknologi og kompilator-teknologi og tilbudt skype en video-kjerne som rett og slett yter fantastisk bra på intel sine prosessorer. Intel har selvfølgelig ingen motivasjon for å optimalisere denne for amd (eller å la den kjøre på amd i det hele tatt), mens skype har valget mellom å få/kjøpe billig en løsning som banker deres egen eller ingenting.

 

Bare hypoteser fra min side...

Lenke til kommentar

Det finner vi sikkert snart ut. Jeg er overbevist om at AMD vil fortelle oss det hvis dette kunne vært gjort på X2. Men det må være noe med Intels nye prossesorer som gjør dette mulig, ellers ville Skype som sagt gjort det før.

 

Geir :)

5581956[/snapback]

 

Hva skulle det vært som gjør at det ikke kan gjøres på AMD? Eller en vanlig dualcore fra intel? Det eneste jeg kan komme på er massiv inkompetanse fra skype-gjengen eller skittent spill.

 

AtW

5582003[/snapback]

Det første spørsmålet er jeg ikke den rette til å svare på. Når det gjelder det andre så sier jo artikkelen Hardware baserer seg på at det støttes av alle Intels Dual Core.

 

Teorien om "massiv inkompetanse" tror jeg ikke på. Skype eies idag av eBay, og de har sikkert råd til den nødvendige kompetanse, spesielt om det virkelig er så at konkurrentene er bedre, som det antydes over.

 

Og så er det nå sånn at jeg ikke synes at samarbeid mellom aktører i et fritt marked er skittent på ene eller andre måten. Liker man ikke Skype eller Intel kan man gå til noen andre. Det finnes jo tydeligvis overlegne teknologier, om man skal tro dere rett... ;)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...