Gå til innhold

Røde Kors protesterer på spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så medisinskapet jeg har på badet med et rødt kors på, er copyright av Røde Kors, og jeg misbruker det?

 

Dette blir for teit, det Røde Korset er jo et universalt symbol på medisiner og leger nå idag, og brukes av sykehus verden over.

 

Jeg kan forstå det hvis det er slik at spillene bruker symbolet på noe som ikke har noe med medisiner, leger og slikt å gjøre i det hele tatt, men når det gjelder for eksempel Medic i BF2, så ser jeg ikke problemet.

 

Og hvorfor har ingen filmer blitt tiltalt for dette før? Det er da haugevis av voldelige filmer som bruker symbolet.

 

Lite gjennomtenkt det der.

Lenke til kommentar

Og igjen blir spill verden angrepet på et seriøst tynt grunnlag som ikke holder vann engang.

 

Må nok bare si meg enig med Hawko her. Hva med alle filmene som bruker den logoen?

 

Dette blir bare dumt av Røde Kors, de skal være en seriøs bedrift, da må de oppføre seg som en og.

Lenke til kommentar

LOL!!. Copyright på et universaltegn er etter min mening tåpelig. Dette tegnet blir brukt på førstehjelpsutstyr verden over uavhengig om røde kors har noe med det og gjøre.

 

Er det og misbruke røde kors sin logo og ha førstehjelpsutstyr i spill med et rødt kors nå plutselig?.

Endret av Matmoms
Lenke til kommentar

Har egentlig røde kors noen som helst rettigheter over dette symbolet?

 

Finnes det egentlig noen alternativ for å symbolisere den godt innarbeidede medicen/medic-kitet/whatever?

 

Eneste jeg kan komme på er det symbolet man finner på noen sykebiler, den en blå * med en stav og en slange inni BildeBilde 2 (Norsk)

Noen som vet hva det symbolet heter og om noen eier det?

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Eneste jeg kan komme på er det symbolet man finner på noen sykebiler, den en blå * med en stav og en slange inni BildeBilde 2 (Norsk)

Noen som vet hva det symbolet heter og om noen eier det?

5583910[/snapback]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Star_of_life

 

Kalt "Star of Life".

 

The Star was created in 1973 by Leo R. Schwartz, Chief of the EMS branch at the NHTSA to avoid juridic problems related to the use of derivatives of the Red Cross (like orange cross, green cross, etc.). The Star of Life was registered as a certification mark on February 1, 1977.
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er litt merkelig hvordan Røde Kors ønsker å kontrollere hvordan dette tegnet brukes.

 

Historien til det røde korset ligger jo århundrer bak i historien, men dets moderne opprinnelse er lagt til midten av 1800-tallet da en sveitser reverserte sitt eget flagg og kom frem til dette. Symbolet ble allerede da skrevet inn i Geneve-konvensjonen som et "beskyttende" symbol, og det er vel akkurat dette organisasjonen reagerer på.

 

Som sanitetssoldat i en hær må man igjennom en klarering og en fyldig brief som tar opp de moralske spørsmålene ved stilling. Videre foreligger det for eksempel regler på hvilke våpen en sanitetssoldat kan bære.

 

Selv om man sikkert kan diskutere den rent etiske bruken av dette symbolet i spill hvor sanitessoldatene står mer eller mindre fritt til hva de skal gjøre, synes jeg selv at selve ikonet det røde krysset og indeksikaliteten det fører med seg, skal veie tyngst.

Lenke til kommentar

Det er også interessant å merke seg at i følge Wikipedia står det i Geneve-konvensjonen at man skal unngå misbruk av Røde Kors-symbolet, så jeg kan forstå at Røde Kors reagerer. Jeg mener også at man burde beskytte dette symbolet, slik at det blir brukt til det det er ment som.

 

 

The Geneva Conventions obliged their signatories to prevent the unauthorized use of the name and emblem in wartime and peacetime in order to ensure universal respect for the emblem.

 

Nevertheless, the emblem is often used to indicate first aid, medical supplies, and the like, which are abuses of the emblem and shall be forbidden by all signatory powers to the Geneva Conventions. In order to avoid this conflict, a different-colored cross is often used.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Cross_%28symbol%29

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...