Gå til innhold

Bedre 3D-grafikk i Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uhm. Nvidiabaserte kort yter da langt bedre på Linux fra før av.. I allefall med tanke på spill.

 

Men skal ikke klage jeg, sier ikke nei til enda bedre ytelse. :)

 

Edit: Ok, leste ikke hele saken. Trodde det var snakk om generell ytelse på grafikk. Men fortsatt, en kulere desktop hadde ikke gjort noe, selv om jeg er storfan av enkle ting som IceWM. :)

Endret av sunbug
Lenke til kommentar

det her er vel starten på at flere ting kommer til å dukke opp til linux. Håper spill blir tilgjengelige til linux snart, blirt artigt å sjå forskjell i ytelse. utifra det eg veit\har lest, så er det kun IDsoft sine spill som fungerer på linux(da tenker eg ikkje på kabal og sånt) hadde vert tøft å sjekka ytelsen på doom3 på linux mot windows.

Lenke til kommentar
Novell har ledet utviklingen i et prosjekt som skal gi bedre 3D-muligheter i Linux, noe som til nå har vært et ganske slett bilde.

Les mer

5570986[/snapback]

Du trenger ikkje vente på novell for å få gode 3d muligheter.

Mange linux distribusjoner har allerede alle funskjonene den kommende Vista vil få;)

Kjører selv developmet Dapper version, og planlegger å kjøre xgl og composite

 

Litt eye candy for de intreserte:)

http://ubuntuforums.org/gallery/showimage....&original=1&c=2

 

http://ubuntuforums.org/gallery/showimage....&original=1&c=2

 

http://ubuntuforums.org/gallery/showimage....s&searchid=6211

Lenke til kommentar
Novell har ledet utviklingen i et prosjekt som skal gi bedre 3D-muligheter i Linux, noe som til nå har vært et ganske slett bilde.

Les mer

5570986[/snapback]

Du trenger ikkje vente på novell for å få gode 3d muligheter.

Mange linux distribusjoner har allerede alle funskjonene den kommende Vista vil få;)

Kjører selv developmet Dapper version, og planlegger å kjøre xgl og composite

 

Litt eye candy for de intreserte:)

http://ubuntuforums.org/gallery/showimage....&original=1&c=2

 

http://ubuntuforums.org/gallery/showimage....&original=1&c=2

 

http://ubuntuforums.org/gallery/showimage....s&searchid=6211

5571141[/snapback]

 

 

 

oooh:P damn...såg jo sweet ut:P trur eg må laste ned:P har dog aldri prøvd ubuntu, men CentOS, Suse.. =)

Lenke til kommentar
Jeg kjører med X800 GT far ATI, vil jeg få store problemer med xgl da? Eller finnes det gode nok drivere?

5571323[/snapback]

 

Det kan variere

Noen kort er det mulig å få til

andre bare nekter:/

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php...ighlight=x800gt

 

Snakker no om 3d ytelse

Vis du har instalert 3d driverene og de funker(td du kan spille doom etc) vil du kunne bruke xgl:)

Lenke til kommentar

Hvis du skulle ha god ogl-ytelse med ATI-driverne, så er det ikke dermed sagt composite og xgl vil fungere godt.

 

Ved å aktivere composite i X.Org, vil ikke DRI kunne kjøres og ytelsen faller betraktelig, nok til at det ikke vil fungere å kjøre X.Org tilfredstillende med effektene composite gir.

Lenke til kommentar
3D-ytelse i GNU/Linux har ikke vært noe særlig stort problem for de av oss som har skjermkort fra nVIDIA. De lager utsøkte drivere for 3D-aksellerasjon. ATI står det verre til med. Og nVIDIA har også drivere for FreeBSD/i386 og Solaris (x86/x64).

5571307[/snapback]

De nye x1x00 kortene til ATi basert på R5x0 brikker støttes faktisk ikke i det heletatt i Linux. ATi har ikke gitt ut drivere enda... :hmm:

 

nVidia derimot har til og med SLI-støtte i Linux driveren... Lurer på når vi ser Crossfire støtte i ATi sin Linux driver... :D

 

Når det gjelder OpenGL driverene til ATi i Linux så har jeg bare testet på et x800xt med siste driver. De fungerer ok i Doom III så lenge du ikke setter på AA, da får driveren hetta. Ytelsen er meget varierene med masse fps drops.

 

Når det gjelder Cedega så har ATi-kort fremdeles masse problemer... Fungerer veldig bra på nVidia-kort derimot...

Her er listen over Windows-spill som kan spilles i Linux med Cedega

http://transgaming.org/gamesdb/

Lenke til kommentar
nVidia derimot har til og med SLI-støtte i Linux driveren... Lurer på når vi ser Crossfire støtte i ATi sin Linux driver...  :D

nVIDIA har til og med SLI-støtte i FreeBSD/i386 og Solaris x86/x64. ATI er ikke i nærheten engang. Kjøpte ATI-kort før, men ikke nå lenger. nVIDIA kom ut med støtte for GF7800GTX da det ble lansert.

Lenke til kommentar
det her er vel starten på at flere ting kommer til å dukke opp til linux. Håper spill blir tilgjengelige til linux snart, blirt artigt å sjå forskjell i ytelse. utifra det eg veit\har lest, så er det kun IDsoft sine spill som fungerer på linux(da tenker eg ikkje på kabal og sånt) hadde vert tøft å sjekka ytelsen på doom3 på linux mot windows.

5571140[/snapback]

 

Quake 3, Unreal Tournament, RTCW og ET er blandt spill jeg har testet og spiller på Linux. Alle med bedre ytelse/FPS en hva man oppnår med windows på samme maskina. Bruker da nvidia grafikkort. ATI sine drivere for linux er det desverre veldig opp og ned med.

 

Spiller også flere spill som ikke er linux-støttet gjennom programer som wine og cedega og det fungerer også greit. Deriblandt WoW. :)

Lenke til kommentar
det her er vel starten på at flere ting kommer til å dukke opp til linux. Håper spill blir tilgjengelige til linux snart, blirt artigt å sjå forskjell i ytelse. utifra det eg veit\har lest, så er det kun IDsoft sine spill som fungerer på linux(da tenker eg ikkje på kabal og sånt) hadde vert tøft å sjekka ytelsen på doom3 på linux mot windows.

5571140[/snapback]

 

Quake 3, Unreal Tournament, RTCW og ET er blandt spill jeg har testet og spiller på Linux. Alle med bedre ytelse/FPS en hva man oppnår med windows på samme maskina. Bruker da nvidia grafikkort. ATI sine drivere for linux er det desverre veldig opp og ned med.

 

Spiller også flere spill som ikke er linux-støttet gjennom programer som wine og cedega og det fungerer også greit. Deriblandt WoW. :)

5571629[/snapback]

 

eg vurderer nesten å downloade ubuntu, og legge inn i kveld, og så teste ut wine og cedega som du prata om:P korleis er det med dualcore støtte.

 

vil ikkje 64bit støtte hjelpe på også? eg har en X2 4200 og GW 7800GT

Lenke til kommentar

Sitter selv på en dual xeon maskin med emt64 støtte. Kan ikke si jeg merker noen forskjell i ytelsen på WoW i allefall.

 

Men kan bekrefte at cedega funker på 64bit og at wine skal fungere(med hjelp av et lite script som du finne på winehq.org. Scriptet linker opp en del lib's compilatoren ellers ikke finner.).

Lenke til kommentar
Sitter selv på en dual xeon maskin med emt64 støtte. Kan ikke si jeg merker noen forskjell i ytelsen på WoW i allefall.

 

Men kan bekrefte at cedega funker på 64bit og at wine skal fungere(med hjelp av et lite script som du finne på winehq.org. Scriptet linker opp en del lib's compilatoren ellers ikke finner.).

5571785[/snapback]

 

aha =) stilig =) kva som er lettest å bruke? er vel forsåvidt ny til linux, har såtte opp eit par BF2 spillserverer, og slikt..ikkje noke meir:P

 

laster ned ubuntu no =) 3.4mb\sec..god speed hjelper lite når eg er ferdig på jobb om 1t og 45 min:( hehe

Endret av Solefald
Lenke til kommentar

Ser ut som mange har missforstått dette litt. XGL har *ingen ting* med spill å gjøre, og det vil det aldri ha heller. Om man vil ha bedre 3D ytelse med nVidia og ATi kort får man sende mail til de, da de lager lukkede drivere selv. Selv om jeg vil tro det ikke er stort å utsette på nVidia sine drivere. :)

 

XGL er ment som en OpenGL-implentasjon for X-serveren. Det vil si at man kan akselerere 2D-tegningen av *skrivebordet*, eller rendre det i 3D, som vist med den roterende kuben på videoen. Dette er forsåvidt det samme som Mac OS X gjør, og som Windows Vista sannsynligvis kommer til å gjøre. Alt i alt får man en raskere og penere desktop når slikt gjøres av GPU istedetfor CPU.

 

xcompmgr som er nevnt flere steder i denne tråden, har kun mulighet til å manipulere skjermbildet før det blir sendt til skjermen din, og blir ofte brukt til å lage gjennomsiktighet, skygger, o.l på vinduer. Dette er ofte tregt og ustabilt, da det ikke er akselerert (om du ikke er så heldig å ha et støttet nVidia kort).

 

Sist, men ikke minst er ikke dette i bunn og grunn et Novell-produkt, eller prosjekt. Prosjektet var åpent med koden tilgjengelig før Novell kapret prosjektet og bestemte seg for å utvikle det videre bak lukkede dører. Selv skulle jeg helst sett en åpen utvikling, gjerne ledet av Novell. Kildekoden blir sannsynligvis tilgjengelig i løpet av et par dager, på XDevConf, noe Novell har hintet til tidligere.

 

Edit: Novell har allerede lagt ut kildekoden.

Endret av Skrot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...