Gå til innhold

Fujitsu Siemens Lifebook P1510


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mulig å få bilde av den med windows?

 

Eller legge ut et screenshot?

5533713[/snapback]

 

Dessverre, men vi har en annen maskin her nå med den samme oppløsningen. Skal sørge for å ta bilde av den med windows og eventuelt nettleser av den maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg syntes dere burde ta med mer om tabletfunksjonaliteten og et par screenshot fra Win Tablet Edition.

Ellers er dette en rimelig sexy maskin, men som jeg syntes prøver for mye å være en fullverdig bruksmaskin. Et par hundre MHz lavere CPU-frekvens og mindre harddisk (fysisk størrelse) hadde nok blitt tatt imot positivt selv om ytelsen hadde gått ned.

 

Jeg vurderte både 1510 og de eldre lillebrødrene i 1200-serien for et par uker siden, men både pga pris og at jeg ikke trenger all funksjonaliteten tror jeg at jeg slår sammen ønsket om SXG75 og ultraportabel og kjøper en Q-Tek 9100.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Denne pc'en er ikke en tablet-pc. Den kommer ikke med Tablet-PC Edition.

5534112[/snapback]

 

Fujitsu Siemens leverer P1510 med Tablet Edition i Norge/Europa, men skjermen er av den passive typen slik at man kan bruke fingertuppene/neglene til å trykke på skjermen, noe som ikke er mulig med de mer tradisjonelle tabletmaskinene. Pennen som følger med er helt passiv og har dermed ingen mulighet til å bytte mellom skrive og slette som de aktive har muligheten til.

Lenke til kommentar

Jeg synes to av de negative tingene med denne PCen absolutt ikke er relevante:

- for liten skjerm og for lite tastatur

 

Dette er ofte grunner til at folk kjøper denne PCen, altså pga størrelsen. Det blir på samme måte som at en 17" skjerm på bærbar PC blir for stor for meg. Den kan være akkurat passe for de PCen sikter seg inn på.

Altså; i det markedet denne PCen skal selges, tror jeg ikke for liten skjerm og lite tastatur vil være negativt i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Jeg synes to av de negative tingene med denne PCen absolutt ikke er relevante:

- for liten skjerm og for lite tastatur

 

Dette er ofte grunner til at folk kjøper denne PCen, altså pga størrelsen. Det blir på samme måte som at en 17" skjerm på bærbar PC blir for stor for meg. Den kan være akkurat passe for de PCen sikter seg inn på.

Altså; i det markedet denne PCen skal selges, tror jeg ikke for liten skjerm og lite tastatur vil være negativt i det hele tatt!

5535405[/snapback]

 

Ja folk kjøper slike maskiner på grunn av størrelsen, men når man får en maskin som veier 150-200 gram mer som har en 12,1" skjerm og et tastatur med et forholdsvis normalt tastatur. Jeg vet ihvertfall hva jeg hadde valgt.

 

At den også koster over 16 000 kr tilsier også at man bør kunne bruke den til vanlige ting, folk med middels store fingre og større vil ikke klare å bruke denne maskinen effektivt da skriving vil gå alt for tregt.

Lenke til kommentar
Jeg synes to av de negative tingene med denne PCen absolutt ikke er relevante:

- for liten skjerm og for lite tastatur

 

Dette er ofte grunner til at folk kjøper denne PCen, altså pga størrelsen. Det blir på samme måte som at en 17" skjerm på bærbar PC blir for stor for meg. Den kan være akkurat passe for de PCen sikter seg inn på.

Altså; i det markedet denne PCen skal selges, tror jeg ikke for liten skjerm og lite tastatur vil være negativt i det hele tatt!

5535405[/snapback]

 

Enig. Føler at alle tester på hw.no er for mye basert på forfatters ønsker/bruksområder og ikke ønskene/bruksområdene til de som faktisk vil kjøpe noe slikt.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har man forskjellige bruksområder. Jeg har selv en forholdsvis liten maskin, men den er ikke på langt nær så liten som P1510. Som jeg skrev i konklusjonen så står det "Spesielt interesserte vil på sin side lovprise maskinen på grunn av den lave vekten og den gode funksjonaliteten den tilbyr."

 

Og de negative punktene sier ikke at tastaturet og skjermen er FOR lite for alle, det står:

- For liten skjerm for mange

- For lite tastatur for en del

 

Det er en morsom maskin, men den er ikke spesielt praktisk om man skal bruke den til å surfe og skrive på den, da ville jeg mer enn gjerne gått opp 150-200 gram for å få en mer normal ultraportabel med 10-12" skjerm.

Lenke til kommentar
Enig. Føler at alle tester på hw.no er for mye basert på forfatters ønsker/bruksområder og ikke ønskene/bruksområdene til de som faktisk vil kjøpe noe slikt.

5535834[/snapback]

 

Ja det er slik jeg ofte føler det når jeg leser disse testene på hw.no også. Det er tydlig at forfatteren har oversett de gode plassene for denne type PC. For det første er vekten viktig for kjøperen, og grunnene kan være mange. Her er et par:

 

1. Brukeren ønsker å sitte i sofaen med pcen i fanget og lese nyheter eller en artikkel. Her vil også størrelse være viktig. For man ønsker å kunne holde saken med en hånd til tider. Samtidig slipper man å rote frem pennen hele tiden for han kan trykke med fingeren eller negl for å gjøre enkel navigering. Med slikt bruk så tilpasser man også grensesnittet a'la htpc, mao store ikoner og slikt.

 

2. Brukeren ønsker å fjernstyre en eller annen sentral, f.eks. en htpc eller en annen form for mediaspiller. Så da blir det en slags stor fjernkontroll hvor touch skjermen vil være ideel. Dette fungerer svært bra kombinert med bruksområdet over.

 

3. En fotograf som ønsker å tømme minnekortet ute i felt, men også ha et glimrende verktøy til å verifisere kvaliteten på bildene. Disse små foto-dingsene som feks Epson-P2000 fungerer greit nok, men har begrensete muligheter. Å ta med 1kg ekstra i fotobagen er ikke allverdens for en reisende fotograf. Forøvrig egner denne tablet pcen seg ypperlig til remote-shoot, dvs som interface til selve digitalkamera. Da får man en svært stor skjerm å se bildet på etter det er tatt.

 

Dette var bare noen av de jeg kunne komme på. Jeg har lenge ønsket meg en slik type pc, men denne Fujitsu-Siemens har en del problemer, nemlig støy og varme som jeg ikke takler i slike enheter. De må være helt støyfrie. I tillegg er prisen alt for høy. Fujitsu-siemens har også noen slate-pcer som også er fristende, men da med mye lavere ytelse enn denne.

Lenke til kommentar

Maskinens størrelse passer greit for en tablet maskin, men skjermen blir ofte for liten til denne bruken også, man må skrive svært lite for at det skal bli nyttig. Og det er ikke spesielt lett å skrive så lite når det er en passiv skjerm/penn heller. Om man surfer etter å ha vridd rundt skjermen og har den på høykant er det ikke noe særlig behagelig med 600 pixler i bredden, det blir svært mye scrolling i alle retninger for at man får noe fornuftig ut av det.

 

Når maskinen i tillegg blir såpass varm at den er ubehagelig å holde blir det ikke så mye bedre. Vi har brukt maskinen mye i sofaen, til "tabletarbeid" og som vanlig bærbar. Alt i alt fant vi fort ut at maskinen var for liten til å kunne jobbe noe særlig fornuftig omtrent uansett hva man gjorde. Om man bruker den som fjernkontroll eller fjernstyring av ting vil det være for spesielt interesserte, til det synes jeg over 16 000 kr er alt for mye.

 

Jeg synes kompromissene blir for mange på denne maskinen, men tanken er så absolutt god. Om man ønsker en liten bærbar er det mye bedre å kjøpe en "normal" ultraportabel som veier mellom 1 og 1,2 kg med 10-12" skjerm og forholdsvis normalt tastatur. Om man ønsker en tablet er det også bedre med en større skjerm enn 8,9", også her finnes det maskiner på 12" som er greie. Problemet med tabletmaskinene på 12" i dag er at de ofte veier en del mer enn tilsvarende ultraportable for man må få inn en del mer elektronikk og stive opp maskinen langt mer for at den kan brukes som en tablet. Derfor veier de fleste 12" tablet maskinene ofte 300-800 gram mer enn tilsvarende store ultraportable.

 

Tablet kan være meget hendig i mange situasjoner. Jeg har f.eks. brukt et par forskjellige tabletmaskiner under presenasjoner, til det fungerer det utrolig bra, men jeg foretrekker så absolutt en som har en aktiv skjerm/penn i forhold til det P1510 leverte.

 

Jeg ser i ettertid at jeg med fordel kunne skrevet mer om tabletfunksjonene til denne maskinen enn det jeg gjorde, så når jeg tester slike maskiner i fremtiden skal jeg huske på det :) Håper likevel at dette svaret gir dere noen flere svar på de innvendingene dere hadde.

Lenke til kommentar

Lite irriterande att recensenten gång på gång påpekar hur litet tangentbord och skärm det är på maskinen. Titta på tangentbordet, hur skulle det kunna vara större? Hela poängen med den här datorn är att den ska vara liten, då är det knappast en nackdel som ska kan framhävas. Det är värdens minsta tablet (kanske till och med laptop?) och det säger sig själv att alla, ALLA, som köper den här datorn är fullt medvetna om dess bristande storlek på tangentbort och skärm.

 

Att jobba med avancerade program som kräver stor ytelse och skärm på en laptop måste anses vara idiotiskt såvida inte bärbarhet är något som är av yppersta viktighet. Men även för dom så finns det extrema laptops åt andra hållet (med dvd-brännare, widescreen LCD och Fire GL grafik etc).

 

I övrigt en bra och mycket intressant artikel.

 

//LD

Lenke til kommentar

Enig i mye som blir sagt, syns hvertfall det er bra knut stiller opp til diskusjon/forsvar. Alt for ofte er det forumposter som dette, går umerket ned i dynga av tråder. Er ganske lei av forfattere som ikke svarer på kritikk fra forumbrukere på tester/artikkler. Muligens de er lat, eller kanskje bare ignorerer, hva vet vel jeg.

 

Uansett godt jobba knut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...