Gå til innhold

Pentium 4 forbedres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var det tidligere, men ikke i de senere inkarnasjoner, ettersom de måtte ha noe tilsvarende AMD sitt Cool'n Quiet :)

5521145[/snapback]

Intel har hatt Speedstep på P4 CPUene sine ganske lenge, det er ikke noe mystisk ved dette :) På de bærbare versjonene av P4 er det enda eldre, har en bærbar PC med P4-mobil med speedstep, denne er 3-4 år gammel...

 

Cool'n Quiet er vel også ett "nytt" uttrykk AMD kom med sammen med A64? Selv de har hatt strømstyring på de bærbare variantene enda lengre, men husker i farten ikke hva de kalte det for da. Dog har sef både AMD og Intel utviklet denne funksjonaliteten videre, men prinsippet bak funksjonen er stort sett det samme.

Lenke til kommentar
Cool'n Quiet er vel også ett "nytt" uttrykk AMD kom med sammen med A64? Selv de har hatt strømstyring på de bærbare variantene enda lengre, men husker i farten ikke hva de kalte det for da. Dog har sef både AMD og Intel utviklet denne funksjonaliteten videre, men prinsippet bak funksjonen er stort sett det samme.

5521433[/snapback]

PowerNow? ;)

 

hmm, blir spennede å se om det blir noen store forbedringer, skulle tro Intel var lei av å slå den døde hesten snart, og komme med noe nytt, men men...

Lenke til kommentar

Intel Speedstep kom først med PentiumIII mobile 600 og 650MHz for ganske nøyaktig 6 år siden; 18. Januar 2000. (Coppermine kjernen) Kilde

 

AMD kom med noe tilsvarende; PowerNow! et drøyt år senere, 14. mai 2001, med sin Athlon mobile 850MHz og Duron Mobile 800MHz. (Palomino og Morgan -kjernene) Kilde

 

AMD var første ute med strømsparing til desktop men jeg vet ikke om det var med innføringen av sokkel 754 eller 939 Cool&Quiet kom.

 

Ellers: Det blir spennende å se hvor overklokkbare disse Cedar Mill-brikkene blir. Kanskje 5GHz med standard luftkjøling? Og prisnivået selvfølgelig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Flott at Intel kommer ut med 65nm utgaver av disse. Det betyr mindre strømforbruk og dermed mindre varme. Selv nå klarer jeg å kjøle min 3.0 @ 3.16 GHz (530J prosessor) med en Zalman 7700cu på 732rpm uten problemer. Skulle lett bli enda mer kjøligere inni burken med denne nye Cedar Mill CPUer - mao kan jeg lett bruke 3.6 GHz versjonen nå.

Lenke til kommentar
Flott at Intel kommer ut med 65nm utgaver av disse. Det betyr mindre strømforbruk og dermed mindre varme. Selv nå klarer jeg å kjøle min 3.0 @ 3.16 GHz (530J prosessor) med en Zalman 7700cu på 732rpm uten problemer. Skulle lett bli enda mer kjøligere inni burken med denne nye Cedar Mill CPUer - mao kan jeg lett bruke 3.6 GHz versjonen nå.

5521867[/snapback]

Kjører min Prescott 3.0 GHz med passiv kjøling, Thermaltake SonicTower heter den... Overklokker ikke, men kunne sikkert kjørt den opp til 3.2 uten problemer.

 

EDIT:

Selvsagt har begge produsentene hatt strømsparingsfunksjoner for mobile cpu'er lenge, men at det kom for desktopmarkedet er "relativt" nytt.

Ja, men steget å ta dette fra en bærbar CPU til en desktop CPU er nok svært lite(rent teknisk), dvs ettersom vi vet at vi stort sett snakker om samme CPUene(med unntak av P-M). Sannheten er nok heller at de har deaktivert Speedstep/PowerNow i desktop versjonene og at AMD kom frem til at de kunne både lage litt "blest" rundt denne funksjonen samtidig lage litt god PR. Egentlig vil jeg si at det er urovekkende at det skal være nødvendig i utgangspunktet, dvs med mindre man tenker "miljøvern" mht energiforbruk. Dog vet vi at det ikke først og fremst er miljøvern som bekymrer produsentene, men "komforten" til brukerne mht støy.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Ellers: Det blir spennende å se hvor overklokkbare disse Cedar Mill-brikkene blir. Kanskje 5GHz med standard luftkjøling? Og prisnivået selvfølgelig.

5521526[/snapback]

nå er det ikke så spennende lengre..

xs intel 65nm overclocking thread:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=85992

 

Er flest preslere der, men også noen cedar mills inne i mellom. Ser ganske lovende ut må jeg si!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...