Gå til innhold

Verdens minste PSU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan da ikke være noen nyhet, prinsippet blir vel strengt tatt det samme som benyttes i bærbare? Dvs man må ha en ekstern adapter for spenningen. og selv om 3 slike kunne forsynt en moderne PC, så trenger man vel en ekstern adapter og en som klarer 360 watt er ikke nødvendigvis mer støysvak enn dagens PSUer?

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Dette kan da ikke være noen nyhet, prinsippet blir vel strengt tatt det samme som benyttes i bærbare? Dvs man må ha en ekstern adapter for spenningen. og selv om 3 slike kunne forsynt en moderne PC, så trenger man vel en ekstern adapter og en som klarer 360 watt er ikke nødvendigvis mer støysvak enn dagens PSUer?

5505400[/snapback]

 

Ja, det er vel transformeringen som skaper varmen og støyen i PSUer uansett?

 

AtW

Lenke til kommentar

120W fra en så liten sak er ikke mindre enn imponerende. (Jeg trodde først det var snakk om ~5W) Det er ikke lenge siden PSU'er i shuttle sine SFF-PCer leverte like mye effekt men brukte ekstremt mye mer plass. Og for rundt 10 år siden brukte man strømforsnyninger i AT-formatet med 120W. Utviklingen og miniatyriseringen har virkelig gått store steg fremover.

 

Edit: Så må PSU'er må da gå an å bygge inn i hovedkortet for å krympe ting ennå mer. Bruk en Duo Core og kombiner den en geforce Go 7800 på hovedkortet så har man en respektabel spillrig i lommeformat. :dribble:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå er jeg heller ikke noe elektronikkguru, men.. Hadde det vært mulig å ha en flerkontakt-sak som konverterer til 12V og som kan levere strøm til pc, printer, skjerm etc? Slik at man slipper å ha 5 svære kloss bak skrivebordet.. Eller trengs det en stor og varm kloss pr. uttak?

Lenke til kommentar
120w fra denne er bullshit, det går nok ann å kjøre 120w igjennom denne, men ikke sammenlign 120w fra denne med 120 watt fra en normal psu da den må ta seg av 230\12V, switching og likeretting++.

5506278[/snapback]

For å kunne levere alle spenningene som ATX-powerkonnektoren skal levere til hovedkortet, så er vel denne dingsen nødt til å switche litt også, kanskje? Den tar jo bare 12V DC inn ...

 

Mini-Box har mer detaljer.

 

96% virkningsgrad skulle bety at enheten avgir 5W varme når den leverer 120W til hovedkortet. (120/125=0,96 ...)

 

Alle strømforsyninger avgir varme, spørsmålet er hvor varmen avgis. Noen ganger er det bedre at det meste av denne varmen avgis utenfor kabinettet, og da kan en slik liten dings være grei å ha.

Lenke til kommentar

Kvalifisert:

 

Denne PSU er en DC-DC enhet. Den krever mating i området 12-19V og kan levere en teoretisk kapasitet på 120W (men 12V kanalene er svake og det anbefales ikke å benytte f.eks. 5,25" optiske drev sammen med PSU'en). Denne enheten er perfekt for alle som vil bygge en liten boks, eller som skal ha en "carputer" (bil-pc/pc i bil). Sammenlignet med tidligere strømforsyninger til slike formål så har denne krympet en god del i størrelse (klassiske størrelsen er større enn en ipod mini).

Grunnen til at dette er mulig er at det er brykt ytterst effektive DC-DC kretser (96% effektive) som nesten ikke utvikler varme og som på grunn av dette takler relativt store strømmer.

 

Når det gjelder drift så er det som notisen hevder galt. Å villede potensielle idioter med å si at man trenger en transformator er galt. Man trenger en strømforsyning til å drive picoPSU-en. Denne strømforsyningen må levere mellom 12 og 19V. De aller fleste vil da foretrekke å bruke en Switch-Mode Power Supply fremfor en linær strømforsyning siden man da får en mye mindre enhet. Aktuelle enheter er på størrelse med lader til bærbar PC.

 

For priser og enheter - se mini-ITX.com. Selv så jeg denne på mini-itx enten i forrige uke, eller uken før det (husker ikke helt)

 

[Edit]

Som nebrewfoz sier så kan en sak som dette flytte varmeutviklingen ut fra kabinettet, men kanskje enda viktigere for noen: gjøre kabinettet mindre.

 

Og nebrewfoz: ja. Den switcher. DC-DC kretser fungerer på samme måten som en SMPS - bortsett fra likeretteren. Kretsene hakker opp likespenninga til firkantspenning (vekselspenning) og kjører den gjennom en liten trafo eller en spole i en fin kobling som gir tilnærmet samme effekten som en trafo. Deretter blir den likerettet og glattet på nytt. Fullt av avansert elektronikk sitter og føler på utgangen til en hver tid og overvåker utspenningen.

[/Edit]

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar

Jeg kan lage en strømforsyning som er enda mindre! Det "eneste" den krever er at du mater den med 12V , 5v og 3,3V så tar min strømforsyning på størrelse med en fingernegl seg av resten....

 

Tar noen sarkasmen..... ?

 

Lite imponerende IMO, men sikkert brukbar til spesialiserte formål.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg kan lage en strømforsyning som er enda mindre! Det "eneste" den krever er at du mater den med 12V , 5v og 3,3V så tar min strømforsyning på størrelse med en fingernegl seg av resten....

 

Tar noen sarkasmen..... ?

 

Lite imponerende IMO, men sikkert brukbar til spesialiserte formål.

 

-Stigma

5506552[/snapback]

Dårlig sarkasme IMO. Hvis du tenker på at denne har krympet med over 60% av størrelsen til tidligere DC-DC strømforsyninger så er dette imponerende

 

Og mens du vil kalle den fingerneglen din en strømforsyning vil jeg heller kalle den en kontakt... :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...