Gå til innhold

iTunes-bruken har eksplodert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, skremmende utvikling. Jeg håper virkelig at de som kjøper musikk via iTunes snart oppdager at musikken er å anse som leid og ikke kjøpt. Slike leiepriser er etter min mening helt uakseptable. Ikke bare bør det være en reduksjon i pris i forhold til å kjøpe musikken på CD fordi man ikke får med CD'en og coveret, men man bør også få prisreduksjon fordi man bare får leie musikken for en periode. Perioden avsluttes brått hvis harddisken ryker, windows må reinnstalleres, eller man ønsker å flytte musikken til andre lagringsmedier i fremtiden. Man bør også få prisreduksjon fordi musikken kun kan spilles av på et lite utvalg avspillingsenheter. (Med CD er man myyye mer fleksibel).

 

Jeg håper folk flest snart skjønner at de enorme begrensningene gjør at låter man kjøper via iTunes er kraftig overpriset.

 

Edit: Jeg så det ikke før nå men Jarmos link til forbrukerrådets mening om iTunes setter jo fingeren på flere av de punktene jeg nevner pluss noen flere og har skikkelig ryggdekning via lovverket. Jeg håper virkelig forbrukerrådet enten får iTunes til godta norske lover eller forby Apple å tilby denne tjenesten i norge.

 

Genialt: Denne flashbiten til FBI tar jo iTunes på kornet:

Test iTunes' vilkår her!

Vi har laget et eksempel der vi så for oss hvordan en vanlig platebutikk ville vært med iTunes' vilkår. Test selv om du ville godtatt vilkårene.

http://www6.nrk.no/programmer/fbi/tester/itunes_test.swf

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg viste ikke at det sto så dårlig til med iTunes.

Synes virkelig Apple burde gjøre noe med dette, sånn kan vi rett og slett ikke ha det og vis Apple vil at folk skal kjøpe musikk og ikke bare laste det ned gratis, bør de nok gjøre noe med vilkårene sine. Får nå sank nemlig troverdigheten min til Apple ganske mye og jeg tror ikke den vil stige så mye vis de fortsetter slik.

Lenke til kommentar
iTunes er uaktuellt for meg så lenge det er på den måten.

 

Jeg røk ut i første punkt i testen. :cool:

5496617[/snapback]

Det gjorde jeg også, men for å se hva som var bak de andre lukene klikket jeg ja på alle sammen selv om jeg ikke var enig i noen av de.

 

Det mest geniale er den siste teksten:

Gratulerer med ditt kjøp

Vi står selfølgelig fritt til å forandre betingelsene som det måtte passe oss, når det måtte passe oss.

Endret av 100smiles
Lenke til kommentar
Jeg viste ikke at det sto så dårlig til med iTunes.

5496611[/snapback]

Du er nok ikke den eneste. Dessverre trykker folk flest OK på betingelsene uten å lese dem eller å ha hørt andre plasser hvor dårlige de egentlig er. Jeg håper virkelig flere våkner og ser galskapen snart. Jeg har prøvd å sagt dette et utall ganger i forumet men stadig blitt buet ut av ivrige (og kanskje litt naive) iTunes-fans med "argumenter" som "hvis du ikke liker iTunes så bare la være å bruke det, og ikke kom og klag her til oss som liker det."

Lenke til kommentar
Jeg viste ikke at det sto så dårlig til med iTunes.

5496611[/snapback]

Du er nok ikke den eneste. Dessverre trykker folk flest OK på betingelsene uten å lese dem eller å ha hørt andre plasser hvor dårlige de egentlig er. Jeg håper virkelig flere våkner og ser galskapen snart. Jeg har prøvd å sagt dette et utall ganger i forumet men stadig blitt buet ut av ivrige (og kanskje litt naive) iTunes-fans med "argumenter" som "hvis du ikke liker iTunes så bare la være å bruke det, og ikke kom og klag her til oss som liker det."

5496650[/snapback]

Ja det er nok sånn.

Jeg synes egentlig iTunes er en ganske fin tjeneste som lar folk kjøpe låter enkelt og effektivt på en lovlig måte og til ikke en helt svindyr pris.

Lenke til kommentar

Dette ble litt OT...

 

Som jeg skrev i et annet innlegg:

 

"De fleste forbrukere tar ofte imot det som blir slengt opp i trynet uten å stille seg kritisk til hvor matrealene kommer fra, hvilke metoder selskapet bruker, osv..."

 

Når jeg forteller hvorfor jeg ikke har PS2 lenger og holder meg unna Sony produkter ser ikke de fleste vennene mine problemet i dette fordi de ikke har PC og at det kun gjelder USA, tenker da på root-kit skandalen.

 

Samme gjelder det når jeg sier at jeg ikke kjøper Tine-produkter i en butikk som ikke selger Synnøve-produkter. Hadde heller ikke kjøpt en mobil i en butikk som kun har Telenor abbonent uansett om jeg skulle hatt Telenor. Kjøper heller ikke spill/filmer i f.eks Free Record Shop da de ødelegger for Xbox (og jeg liker ikke MS engang) og Nintendo.

 

Selv om det høres gangke ekstremt ut, så betyr det ikke at det fører til noe som helst problemer i hverdagen heller, er bare lei av å føle meg som en zombie og slave for store griske menn med mye penger som ønsker mer og gjør alt for å få det!

 

Hva er det som skal til før en forbruker åpner øynene?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...