Gå til innhold

Overvåker andres telefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper virkelig at slike aktører ikke slipper til i det etablerte tele-Norge sånn rent uten videre. Dette er et klart brudd på personvernlovgivningen. Alle posisjoneringstjenester som er aktive i Norge i dag krever (så vidt jeg vet) at de som skal posisjoneres må godkjenne dette ved å sende en SMS til f.eks. Telenor som inneholder nummeret som skal få lov til å posisjonere dem. Altså på et point-by-point basis, ikke en global "alle kan nå posisjonere meg".

 

Folk som har takket ja til å bli posisjonert av andre skal vel også få beskjed om dette fra SMS-tjeneste på litt vilkårlige intervaller, for å hindre misbruk.

Lenke til kommentar
Veien er ikke lang fra tjenester som World Tracker til debatter om personvern. Det hele er imidlertid ikke fullt så ille som det kan høres ut som. For at noen skal få lov til å overvåke en annen mobiltelefon, må brukeren av den aktuelle telefonen selv gi sitt samtykke. Dette skjer ved at brukeren mottar en tekstmelding den første gangen noen taster inn et mobilnummer hos World Tracker-tjenesten.

Selv om man skulle gi godkjenning om at f.eks foreldre, kjæresten eller arbeidsgiveren kan spore posisjonen sin, så tror jeg det er lett å glemme at man har godkjent dette. Særlig ukesvis og månedsvis senere. Hvis noe slikt skal bli lov i norge så tror jeg at den som sporer må identifisere seg og spørre brukeren om tillatelse for hver eneste gang.

 

Noe slikt hadde kanskje vært mer praktisk om det fungerer slik som utveksling av personer i adresseboka på telefoner: Man finner personen, velger "send denne oppføringen" og velger hvem man vil sende den til. På samme måte kan f.eks den som vil spore en annen person sende en SMS og spørre om å få tilsendt posisjonen. Da kan den som skal spores velge om han/hun vil svare og evt. sende tilbake posisjonen sin. Hvis sender eller mottagers telefon er utstyrt med programvare som viser kart, f.eks Google maps via en java nettleser så kan man få kartet opp på skjermen.

 

Å finne sin egen posisjon på et kart kan være en kjekk funksjon hvis man har kjørt seg bort, gått seg bort eller leter etter en bestemt adresse eller prøver å finne en annen person (med sporbar telefon).

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Å finne sin egen posisjon på et kart kan være en kjekk funksjon hvis man har kjørt seg bort, gått seg bort eller leter etter en bestemt adresse eller prøver å finne en annen person (med sporbar telefon).

Eller så bruker man GPS :) . Jeg har i hvert fall det på min mobil og har hatt nytte av det noen ganger ;) .

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...