Gå til innhold

BladeFrame EX med væskekjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde det var en eller annen vannbasert væskeblanding helt til jeg leste dette:

Dagens modeller benytter ikke vann, men en væske som refereres til som R134a.

 

Det spesielle med denne væsken er at en eventuell lekkasje ikke vil føre til skade på kretsene ettersom den omdannes til gass.

Det er med andre ord "ordinær" fasekjøling/gasskjøling med Freon-gass ala kjøleskapteknologien som blandt annet Asetek har levert i årevis gjennom sine Vapochill-serier.

 

Jepp, ved lekasjer blir ikke gassblandingen R134a værende gass, men fordamper raskt til å fylle rommet med stinkende(?) gass som trolig er helseskadelig. I hvertfall ikke noe bra for ozonlaget.

Lenke til kommentar

Det mange som ved anskaffelse av bladecenter undervurderer varmeutviklingen fra dette. Man få to dual core Xeon/Opteron (4 kjerner) pr blade og med 24 blades så er det ikke tvil om at dette trekker strøm og utvikler varme.

 

Anskaffelse av nytt kjøleanlegg er ikke billig det heller og da vet jeg ikke om det hjelper med R134a om annet enn for mindre viftestøy?

 

Google fortalte meg at R134a ikke er skadelig for ozonlaget, men påvirker drivhuseffekten i negativ retning. R134a brukes en del for AC i bilindustrien.

Lenke til kommentar
Det mange som ved anskaffelse av bladecenter undervurderer varmeutviklingen fra dette. Man få to dual core Xeon/Opteron (4 kjerner) pr blade og med 24 blades så er det ikke tvil om at dette trekker strøm og utvikler varme.

 

Anskaffelse av nytt kjøleanlegg er ikke billig det heller og da vet jeg ikke om det hjelper med R134a om annet enn for mindre viftestøy?

 

Google fortalte meg at R134a ikke er skadelig for ozonlaget, men påvirker drivhuseffekten i negativ retning. R134a brukes en del for AC i bilindustrien.

5490136[/snapback]

 

Derfor man også har AC-avgift ved registrering av biler.. Sannsynligvis ikke bra greier detta :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...