Gå til innhold

Blu-ray fra Toshiba Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Artikkelen sier standalone, når vil det komme drev til PC-er?

5484060[/snapback]

Trolig i løpet av våren. Men husk at prisene trolig blir rundt 6-7000 kr for slike drev og tomme plater trolig vil være mangelvare og ha priser på godt over 100 kroner. Samtidig må man huske at det ikke blir mulig å kopiere BD-plater så man kan like gjerne kjøpe ekstern harddisk og bruke de til backup av diverse store filer. Harddisker er tilgjengelige NÅ, har bedre priser enn BD-plater og drev, er langt raskere og mer brukervennlige.

 

Ellers gjesper jeg som vanlig av BD-hypinga her på HW.no :sleep: ZZzzzz....

Lenke til kommentar

Selve produksjonen av disker er ikke så dyr som HD-DVD vil ha det til..

 

http://www.blu-raydisc.com/assets/download...50525-12993.pdf

 

Det står her at det vil koste ettsifret antall Euro-cents.. Mao maks 1kr pr plate. Jeg synes ikke det var noen avskrekkende pris for BD-disker.. Dyrt til forbrukeren i starten? Jepp, det er noen kostnader som avhenger av aggregert kvantum.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Det står her at det vil koste ettsifret antall Euro-cents.. Mao maks 1kr pr plate. Jeg synes ikke det var noen avskrekkende pris for BD-disker.. Dyrt til forbrukeren i starten? Jepp, det er noen kostnader som avhenger av aggregert kvantum.

5484280[/snapback]

Jeg har svært liten tro på at utsalgsprisen vil bli så lav som 1 kr. Mange vil nok øyne muligheten for å ta fete marginer samt at tilgjengeligheten trolig vil bli alt for dårlig med så lave priser. Lav tilgjengelighet vil garantert presse prisen laaangt oppover. Det jeg tror de mente i artikkelen var potensielle fremtidige priser ved stor masseproduksjon av trykte plater.

 

Men selv om man skulle tro på julenissen og 1kr per plate så skal man brenne ekstremt mange plater før det lønner seg kapasitetsmessig i forhold til harddisk siden drevet i seg selv koster så mye. For 7.000 kroner får man ca 2400 GB harddiskplass som tross alt er mye mer brukervennlig, raskere og mer fleksibel.

 

blu-ray = bæsj. og det er min endelige konklusjon.

Jepp, alt Sony tar i som kan gå ut over forbrukerrettigheter ser ut til å bli til bæsj.

Det vi og bransjen venter på er en ekte Kong Midas.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til å kjøpe BD-drev til PC vil for meg være å kunne spille av HD materiale, til en lavere pris og (muligens) bedre kvalitet enn tilsvarende stand-alone avspillere. Ser ikke helt det store behovet for enorme mengder backup for private brukere, slik Simen1 forespeiler.

 

At BD-drev til PC skulle koste 6-7000 kr har jeg også svært liten tro på. Hvor mye kostet DVD-drev til PC for 7-8 år siden? Prisen vil sannsynligvis ligge på rundt 6-700 kr. Ikke år, sikkert ikke neste år heller, men sannsynligvis det året BD-drev er aktuelt for meg og de fleste andre (når tilgangen på film har blitt bra nok).

Lenke til kommentar

HD-materiale kan også spilles av fra harddisk. Lagringsmediene konkurrerer med hverandre sånn sett. Et annet argument er at man får et langt dårligere produkt om man kjøper en orginal film på BD-plate enn å laste ned en rip.

 

En bra kronikk i dagbladet: Hjemmebrenning og digital moral

 

Prisen på BD-drev er forventet å bli 6-7000 kr ved lansering. Det står i en relativt fersk artikkel her på HW. Prisene faller selvfølgelig fra år til år, men det gjør også prisene på harddisker. Jeg vet godt hva jeg foretrekker av et BD-drev til en tusnelapp + et mapper på mapper eller spindler i stabler om kanskje et par år eller en harddisk med 1TB til samme pris med tilgang til like mange filmer i svært god kvalitet vet et par museklikk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan du tenker deg neste generasjons filmformat lagret på en harddisk. Neste gang jeg bestiller filmer over nettet dukker det med andre ord én eller flere harddisker i postkassen min? Med tanke på at BD-filmene i fremtiden vil inneholdene 50 GB med data er hverken nedlasting eller streaming et alternativ for brukerne. Vi som har brukt nett-tv f.eks. gjennom Windows Media Center vet hvor ustabilt dette fungerer, selv på så lave bitrate som 8-900 kbps..

Lenke til kommentar

iTunes og en rekke tilsvarende tjenester har fått til betalingstjenester for nedlasting av musikk. Båndbredden på internettlinjer ser ut til å stadig øke. Det neste blir vel nedlasting av HD-filmer over nett. Lovlig eller ikke avhengig av hvem som klarer å levere det beste produktet. Dvs. De som klarer å levere filmer som kan taes backup av i tilfelle man trenger reinnstallasjon av windows, andre OS eller hvis man trenger å konvertere filmen til et nytt format i fremtiden. F.eks når BD og HD-DVD blir "gammeldags". Jeg tror ikke det er mange som ville godtatt å kjøpe for en film og så finne ut at den på nytt hver gang man skal reinnstallere windows, hver gang man vil spille den av på en ny PC. (F.eks hvis du vil se på den på laptopen på en lengre togtur) Eller godtatt at man MÅ kjøpe windows for å få spillt av filmene.

 

Jeg har i hvertfall ingen planer om å betale mer enn én gang for en film.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvordan du tenker deg neste generasjons filmformat lagret på en harddisk. Neste gang jeg bestiller filmer over nettet dukker det med andre ord én eller flere harddisker i postkassen min? Med tanke på at BD-filmene i fremtiden vil inneholdene 50 GB med data er hverken nedlasting eller streaming et alternativ for brukerne. Vi som har brukt nett-tv f.eks. gjennom Windows Media Center vet hvor ustabilt dette fungerer, selv på så lave bitrate som 8-900 kbps..

5484937[/snapback]

 

Jeg har ihvertfall båndbredde nok til å dra ned 25 GB, og selv om filmene kommer på plater, ville jeg antakleig overføre de til disk uansett. Mye mer praktisk på alle måter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei Blu-ray virker mindre og mindre spennende. For meg er det uaktuellt med all den kopibeskyttelsen og i tillegg den høye prisen som det vil få.

 

Jeg kan godt tenke meg en åpen standard uten kopisperrer. Jeg tror da at folk ville kjøpt langt mer.

5485302[/snapback]

 

 

Hvorfor tror du folk vil kjøpe flere filmer i nye formater hvis de ikke har kopisperre?

Lenke til kommentar
Nei Blu-ray virker mindre og mindre spennende. For meg er det uaktuellt med all den kopibeskyttelsen og i tillegg den høye prisen som det vil få.

 

Jeg kan godt tenke meg en åpen standard uten kopisperrer. Jeg tror da at folk ville kjøpt langt mer.

5485302[/snapback]

 

 

Hvorfor tror du folk vil kjøpe flere filmer i nye formater hvis de ikke har kopisperre?

5485711[/snapback]

Hvor nevnte jeg ordet "film"?
Lenke til kommentar
Jeg har ihvertfall båndbredde nok til å dra ned 25 GB, og selv om filmene kommer på plater, ville jeg antakleig overføre de til disk uansett. Mye mer praktisk på alle måter.

Jeg har også mer enn nok båndbredde i dag til å streame HD (100 mbit). Men se deg litt om da, hvor mange har samme nettlinje? Dessuten, som jeg skrev over, dagens nettjenester greier ikke å tilby stabile tjenester ved streaming under 1 mbit. Hvordan skal vi da frakte HD video til stua? Jeg tror også streaming er fremtiden, men neppe før om ti år. Først da tror jeg gjennomsnittsmannen har god nok kapasitet og teknologien er moden nok. I mellomtiden kan vi jo enten fortsette å bruke det noe gammeldagse DVD systemet, eller vi kan gå over til Blu-Ray..

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Jeg har ihvertfall båndbredde nok til å dra ned 25 GB, og selv om filmene kommer på plater, ville jeg antakleig overføre de til disk uansett. Mye mer praktisk på alle måter.

Jeg har også mer enn nok båndbredde i dag til å streame HD (100 mbit). Men se deg litt om da, hvor mange har samme nettlinje? Dessuten, som jeg skrev over, dagens nettjenester greier ikke å tilby stabile tjenester ved streaming under 1 mbit. Hvordan skal vi da frakte HD video til stua? Jeg tror også streaming er fremtiden, men neppe før om ti år. Først da tror jeg gjennomsnittsmannen har god nok kapasitet og teknologien er moden nok. I mellomtiden kan vi jo enten fortsette å bruke det noe gammeldagse DVD systemet, eller vi kan gå over til Blu-Ray..

5486187[/snapback]

 

Streaming er jo ikke strengt tatt nødvendig da, som et alternativ til å dra ned på en butikk, så går det fint å hente ned filmen først og se på etterpå.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei Blu-ray virker mindre og mindre spennende. For meg er det uaktuellt med all den kopibeskyttelsen og i tillegg den høye prisen som det vil få.

 

Jeg kan godt tenke meg en åpen standard uten kopisperrer. Jeg tror da at folk ville kjøpt langt mer.

5485302[/snapback]

 

 

Hvorfor tror du folk vil kjøpe flere filmer i nye formater hvis de ikke har kopisperre?

5485711[/snapback]

Hvor nevnte jeg ordet "film"?

5485847[/snapback]

 

 

Antok det, har ikke lest noe sted at det blir kopi sperre på egene brenne plater, det blir for dumt at du ikke skal kunne bruke BD som backup. Det vet nok også selskapene bak. Kopi sperre blir det jo kun på ferdigproduserte plater med innhold, i første omgang film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...