Gå til innhold

Carl Zeiss med Nikon F-fatning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er svært spennende fastoptikk. Jeg har akkurat nå en Zeiss biometar 80/2.8 hjemme, og den er til tross for sine omtrent 40 års fartstid et yppelig objektiv.

 

Zeiss med M42 gjør at det i prinsippet er mulig å bruke disse objektivene på Canon, men med en rekke ulemper, blant annet nedstoppet lysmåling, noe som er en seriøs ulempe til mange typer fotografi. Dette er svært synd, zeiss med EF-fatning hadde passet meg bra.

 

Forøvrig; hvordan stapper man en 85/1.4 inn i M42? Jeg kan ikke skjønne annet enn at blenderen er større enn fatningen på dette objektivet?

Lenke til kommentar

Dette blir ikke produkter for Hvermansen. Det var de ikke før heller, når de var montert på lekre Contax RTS. Hvermansen ser ikke forskjell på bildekvaliteten til en billig zoom og et dyrt fastobjektiv. Ferrari og Lambo er heller ikke for Hvermansen, men herlige produkter likevel. For flere av oss her på forumet tror jeg derimot disse objektivene blir svært interessante.

 

Var det forresten noen som fikk med seg om objektivene har chip? Regner med det, siden det er viktig for utbredelsen av disse fine glassene. Kjekt hvis Nikon-brukerne kan bruke dem også på de billige husene, og at brukere av toppmodellene slipper å jobbe med arbeidsblender.

Lenke til kommentar
Det spørs hvor "viktig" disse blir blant Hvermansen, da det kun er snakk om linser med manuell fokusering.

For de interesserte, så er derimot prisen ikke avskrekkende - den er estimert til ca 500 USD for 50mm-linsa.

5464649[/snapback]

 

Overaskende billig i grunn, men spørsmålet er vel om det må være så billig fordi det er mange klassiske linser på bruktmarkedet. I hvertfall for oss med Canon, hvor man kan finne overgang til Contax fatning for 50 kroner på E-bay. Der vil man jo også finne brukt eksemplarer av disse linsene, selv vet jeg i hvertfall at jeg nok ikke ville kjøpt en MF-linse med nedblenda lysmåling ny, hvis jeg kan få den samme konstruksjonen brukt i et godt eksemplar.

 

Hvordan er det foresten med coatinga på disse linsene er den tilpasset digitale kameraer. Da eldre linser ofte kan gi veldig mye reflekser og lignende i motlys, merket i hvertfall dette med Nikkor 85 f1.8 som faktisk er langt dårligere i motlys en Canons kitlinse. Hvis Coatinga er er på niva med moderne linser er det jo et godt argument for å kjøpe dem.

Endret av modin
Lenke til kommentar
..., selv vet jeg i hvertfall at jeg nok ikke ville kjøpt en MF-linse med nedblenda lysmåling ny, hvis jeg kan få den samme konstruksjonen brukt i et godt eksemplar.

 

... Da eldre linser ofte kan gi veldig mye reflekser og lignende i motlys, merket i hvertfall dette med Nikkor 85 f1.8 som faktisk er langt dårligere i motlys en Canons kitlinse. Hvis Coatinga er er på niva med moderne linser er det jo et godt argument for å kjøpe dem.

5467656[/snapback]

Enig med modin i at jeg heller ville funnet en brukt Contax-versjon i steden. Denne serien er nok mest nyttig for Nikon/Voigtländer-eiere. Samtidig kunne man jo plukke opp et brukt Contax-hus, og det hadde likevel blitt billigere (trenger jo ikke være RTS).

Jeg lurer på om dette er prisen for at Canon ikke vil dele sine standarder med andre produsenter. For oss Canonbrukeres beste; Vær så snill gjør et unntak. Gi Zeiss all den info de trenger. Ikke vær så kjip'a, Cannon.

 

Ellers er det viktig å stresse nødvendigheten av solblender, spesiellt på eldre objektiver. Kunne aldri falt meg inn å bruke min Nikkor 105 utendørs uten. Har man ikke, bør man kjøpe.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om dette er prisen for at Canon ikke vil dele sine standarder med andre produsenter. For oss Canonbrukeres beste; Vær så snill gjør et unntak. Gi Zeiss all den info de trenger. Ikke vær så kjip'a, Cannon.

 

Ellers er det viktig å stresse nødvendigheten av solblender, spesiellt på eldre objektiver. Kunne aldri falt meg inn å bruke min Nikkor 105 utendørs uten. Har man ikke, bør man kjøpe.

5467799[/snapback]

 

Bruker nok solblender, men det skal nevnes at dette var en test jeg gjorde for å framprovosere linsereflekser. Så i praktisk bruk har det nok ikke fult så mye og si.

 

Men til saken, kan vel tenkes at Zeiss velger kun Nikon utgave foreløpig. Fordi det vil være mye mer avansert og bygge om objektivene til Canon, med tanke på at det ikke bare er en ny fatning, men at de også måtte ha byttet ut blenderen fra å være mekanisk drevet til å bli drevet av en elektromotor.

Har selv lyst på en 45mm f2.8 zeis tessar, noe som facinerer meg med en så enkel konstruksjon og liten linse.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...