Gå til innhold

Den nye mobilskatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I verste fall kan du ende opp med å måtte betale skatt av 4000 kroner ekstra i året.

Tja.. om man får ringe private samtaler med mobilen for 5000kr per år så er jo det å anse som et frynsegode som man skal betale skatt av akkurat som om man fikk pengene utbetalt i form av lønn og måtte betale sin egen private mobilregning på 5000kr/år.

 

En ekstra lønnsinntekt på 5000kr og frynsegoder på 5000kr sidestilles altså med tanke på beskattning. Ingen av ordningene firtar en for skatt og det synes jeg virker ganske rettferdig. Økonomisk kommer man selvfølgelig best ut av det om bedriften betaler for abb.:

 

Eksempel: Marginalskattenivå 50% (marginalskattenivå betyr hvor mye man må betale i skatt per ekstra krone man tjener, og ikke på totalen. Forskjellen ligger i at de første kronene man tjener per år går til minstefradrag og deretter er skatten ganske lav opp til flere grensenivåer).

- Hvis man tjener 5000kr ekstra per år så betaler man 2500kr i ekstra skatt. De siste 2500kr kan man f.eks betale telefonabb med.

- Hvis arbeidsgiveren gir betaler for private samtalerpå jobbtelefonen for 5000kr/år så må man betale 2000kr i skatt av det. Man slipper altså billigere unna og får samtidig samtaler for en verdi av 5000kr i stedet for samtaler verd 2500kr.

Lenke til kommentar
Og er du en av de som ikke har mulighet til å legge igjen jobbtelefonen på jobb og ringer mye i forbindelse med jobben, da slipper du ganske enkelt ikke unna den nye mobilskatten.

 

Her er det ikke snakk om et privat forbruk på 5000 vel? Slik jeg leser teksten så gjelder dette summen av jobb- og privatsamtaler på til sammen over 5000 kroner. Har man som meg en jobb der jeg snakker i telefonen mer eller mindre hele tiden så kan dette bli vanskelig.

 

I tillegg har jeg kun Netcom bedrift (altså ingen fasttelefoner på jobben) og jeg er ikke er innom kontoret mer enn en gang i uka i snitt så jeg kan ikke la telefonen ligge igjen der heller.

 

I tillegg når jeg er ute på turer som krever overnatting er det jo mere naturlig å ringe hjem med mobilen enn hotelltelefonen... Her blir jeg altså skattet for å holde kontakten med kona mens jeg er på tur.

 

Føler meg litt snytt her jeg :no:

Lenke til kommentar
I tillegg når jeg er ute på turer som krever overnatting er det jo mere naturlig å ringe hjem med mobilen enn hotelltelefonen... Her blir jeg altså skattet for å holde kontakten med kona mens jeg er på tur.

 

Føler meg litt snytt her jeg  :no:

5443557[/snapback]

 

Du blir jo like fullt "skattet for å holde kontakten med kona" om du har en privat mobil eller bruker hotelltelfonen, iogmed at du allerede har skattet av pengene du bruker til å betale det.

 

Men til saken, hva om man jobber hjemmenifra (med en ikke-definert arbeidstid), hvordan er da reglene på å få telefon dekt av arbeidsgiver?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan nevne at allt av telefonabonnementer og bredbånd nå skal kalles elektronisk kommunikasjon. Hvis arbeidsgiver dekker mer enn ett telefon/mobil/data abonnement er grensen 7000 kr. Du må da skatte av 6000,- (forutsatt at du bruker så mye).

Ordningen virker svært urettferdig siden den vil favorisere de som bruker jobbtelefonen mye privat ved man uansett "bare" skattes for beløp opp til 4000,- (ved ett abonnement) eller 6000 (ved flere ab).

Lenke til kommentar

Eg klarer ikke helt å forstå dette.

 

Dersom eg, som tar med meg mobiltelefonen hjem etter endt arbeidstid, uten å bruke den i det hele tatt til private formål, kun arbeidsrelatert(og dokumentert). Kan eg da beskattes for noe som helst?

 

Om ja er det jo direkte straff av arbeidstaker pga yrkesvalg.

 

Eg tar med meg mobilen hjem(som er kjøpt privat) med bedriftsabn, og bruker denne stort sett hele dagen. Men hva som er privat og hva som er jobbrelatert er svært vanskelig å skille, da en jobbsamtale fort kan bli privat, og vice versa(god kontakt med kunder?).

 

Uansett ser eg for meg at dersom eg skal betale skatt for dette, oppfordrer eg heller kunder å sende epost når det er krise.

 

Makan til regjering... (både før og etter)

Lenke til kommentar
Dersom eg, som tar med meg mobiltelefonen hjem etter endt arbeidstid, uten å bruke den i det hele tatt til private formål, kun arbeidsrelatert(og dokumentert). Kan eg da beskattes for noe som helst?

5443792[/snapback]

Nei. Det eneste som kreves da er at du dokumenterer (=sansynliggjør) at du ikke bruker telefonen til private formål.

 

Hvis likningskontoret synes det virker helt usansynlig at du bare har brukt mobilen i jobbsammenheng så vil du bli beskattet for den delen de mener du har brukt den til private formål. Normalt vil det ikke være noe problem å sansynliggjøre at du ikke bruker den i private sammenhenger og dermed få tilfeller av feilbeskatning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dersom eg, som tar med meg mobiltelefonen hjem etter endt arbeidstid, uten å bruke den i det hele tatt til private formål, kun arbeidsrelatert(og dokumentert). Kan eg da beskattes for noe som helst?

5443792[/snapback]

Nei. Det eneste som kreves da er at du dokumenterer (=sansynliggjør) at du ikke bruker telefonen til private formål.

 

Hvis likningskontoret synes det virker helt usansynlig at du bare har brukt mobilen i jobbsammenheng så vil du bli beskattet for den delen de mener du har brukt den til private formål. Normalt vil det ikke være noe problem å sansynliggjøre at du ikke bruker den i private sammenhenger og dermed få tilfeller av feilbeskatning.

5443914[/snapback]

Det jeg tidligere har fått av informasjon fra de som steller med slikt tyder desverre på at det ikke er så enkelt. Dette er en sjablonregel som innføres for å lette arbeidet til ligningskontorene samt å gi mer penger i statskassa. Ordningen kan likestilles med sjablonbeskatningen for firmabil hvor alle skattes likt uavhengig av privat kjørelengde. Samme blir det antakelig med privat telefonbruk.

 

Statsbudsjettet

Naturalytelse: Dekning mellom 1000 og 5000 (7000) kroner antas å skyldes privat bruk, og legges i sin helhet til inntekten og skattlegges som personinntekt. Dersom arbeidstakere betaler deler av utgiften selv, eller den samlede utgiften er mindre enn den skattepliktige sjablonen, reduseres den skattepliktige sjablonen tilsvarende. Betalt regning over 5000 (7000) kroner er skattefri.

Du kan altså betale deler av regningen selv, en annen mulighet er å få refundert utgiftene etter spesifisert regning. Da må man selv stå for abonnementet og manuelt plukke ut tjenestesamtalene for å få disse refundert av arbeidsgiver. Noe som er en jobb jeg av erfaring vet at svært mange kvier seg for:

Refusjonsordning: I tillegg foreslås det at det fortsatt skal være adgang til å gi skattefri refusjon av dokumenterte tjenestesamtaler spesifisert etter regning. For ikke å undergrave sjablonordningen må dokumentasjonskravene for refusjon være strenge.

 

Det er fortsatt litt uklarhet rundt dette, men det er mye som tyder på at den eneste muligheten for å unngå beskatning dersom arbeidsgiver er abonnent er å legge fra seg mobil på jobb før du går hjem.

Lenke til kommentar

Er helt enig i det Per Morten Hoff sier. En slik ordning vil koste mer i arbeidstid for å administrere (selvfølgelig også for det offentlige som igjen finansieres av staten) enn det den bringer inn i form av skatt, altså et helt tåpelig opplegg der mye av vinningen går opp i spinningen.

Lenke til kommentar
Kan  nevne at allt av telefonabonnementer og bredbånd nå skal kalles elektronisk kommunikasjon.  Hvis arbeidsgiver dekker mer enn ett telefon/mobil/data abonnement er grensen 7000 kr.  Du må da skatte av 6000,- (forutsatt at du bruker så mye). 

Ordningen virker svært urettferdig siden den vil favorisere de som bruker jobbtelefonen mye privat ved man uansett "bare" skattes for beløp opp til 4000,- (ved ett abonnement) eller 6000 (ved flere ab).

5443588[/snapback]

 

Dvs at det favoriserer storbrukerne mens andre må svi.

Eller for å si det på en annen måte,bedriftseiere,bedriftsleder og andre litt høyt i hirarkiet er de som kommer best ut, ikke overraskende spør du meg :hmm:

Lenke til kommentar
Kan  nevne at allt av telefonabonnementer og bredbånd nå skal kalles elektronisk kommunikasjon.  Hvis arbeidsgiver dekker mer enn ett telefon/mobil/data abonnement er grensen 7000 kr.  Du må da skatte av 6000,- (forutsatt at du bruker så mye). 

Ordningen virker svært urettferdig siden den vil favorisere de som bruker jobbtelefonen mye privat ved man uansett "bare" skattes for beløp opp til 4000,- (ved ett abonnement) eller 6000 (ved flere ab).

5443588[/snapback]

 

Dvs at det favoriserer storbrukerne mens andre må svi.

Eller for å si det på en annen måte,bedriftseiere,bedriftsleder og andre litt høyt i hirarkiet er de som kommer best ut, ikke overraskende spør du meg :hmm:

5444575[/snapback]

Så lenge firmaet betaler hele regningen og du bare skatter for 4 eller 6 tusen har det ingen ting å si hva slags stilling man har. Kontormedarbeideren kan uansett ringe like mye privat som direktøren og skattes for det samme.

Der jeg jobber er det ikke uventet de yngre brukerne i lavere stillinger som står for den høyeste mobilbruken.

Lenke til kommentar
Dvs at det favoriserer storbrukerne mens andre må svi.

Eller for å si det på en annen måte,bedriftseiere,bedriftsleder og andre litt høyt i hirarkiet er de som kommer best ut, ikke overraskende spør du meg  :hmm:

5444575[/snapback]

Så lenge firmaet betaler hele regningen og du bare skatter for 4 eller 6 tusen har det ingen ting å si hva slags stilling man har. Kontormedarbeideren kan uansett ringe like mye privat som direktøren og skattes for det samme.

Der jeg jobber er det ikke uventet de yngre brukerne i lavere stillinger som står for den høyeste mobilbruken.

5444744[/snapback]

Nja, nå er vel marginalskatten til direktører ofte høyere enn hos en arbeider så enden på visa blir vel at "mobilskatten" vil gi mer penger i statskassa fra en direktør enn fra en arbeider selv om de bruker frynsegodet nøyaktig like mye.

Lenke til kommentar

Må bare få skyte inn her som en annsatt i en bedrift som er med i Trådløs bedrift ordningen til netcom og også del av tier-gruppen så har både telenor og netcom gjort forbausende lite for å forhandle den nye skatte reglen.

Det kan vel kun forklares med at det vil føre til et mersalg ved at de tvinger abonentene til å tegne private abonement i tilleg til jobb abonementet. Uten å komme alt for mye inn på konspirasjons tanker her, men kan det ikke tenkes at dette er fremmet av tele selskapene for å skape merintekt både for de og staten?

Nok om det. Spørsmålet her er vel hvordan staten skal kunne kontrolere om du bruker telefonen i privat sammenheng? De kan vel ikke bare gre alle over en kam heller?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått dette her... så lenge man ringer mye privar så vil det lønne seg å gå for et bedrifts abn. siden staten har satt et tak på 5000? For det skal ikke så mye til for å ha ringeutgifter på over det man betaler i skatt av kr 4000.

 

Tidlig på morgenen så si ifra om jeg har forstått dette feil..

Endret av Howard B
Lenke til kommentar

Eg synes dette er helt villt.

 

Eneste utvei som eg ser, er at bedriften gir deg en "lønnsøkning" tilsvarende den ekstra skatten.

 

Alternativet for min del er å skaffe meg et ekstra privat abn, og da blir det med en gang langt vanskeligere for både kollegaer og kunder å få tak i meg. Så i stede for at eg skal ringe opp "kvoten", og påføre bedriften enda høyere utgifter, vil det lønne seg for bedriften å betale den ekstra skatten.

 

Håpløs regjering...

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt vanskeligheter for å forstå hvordan denne regelen skal håndheves i praksis. Hvordan skal en bevise at telefonen blir liggende igjen på "kontoret"? Skal arbeidsgiver sende detaljert utskrift av telefonregningen til ligningskontoret slik at de kan gå igjennom hver enkelt regning etter samtaler som er foretatt etter kl 17? :!:

 

Hvis jeg jobber overtid til kl 20 to dager i uken, hvordan skal jeg bevise at samtalene kl 19:30 er jobb-relatert?

 

Til info så hadde vi slik fordelsbeskatning tidligere også, dog den nye ordningen fører vel til en høyere sats...

Jeg husker ikke hva satsen var, men den lå vel på en prosentandel (15%?) av den totale bruken...

Lenke til kommentar
Kan  nevne at allt av telefonabonnementer og bredbånd nå skal kalles elektronisk kommunikasjon.  Hvis arbeidsgiver dekker mer enn ett telefon/mobil/data abonnement er grensen 7000 kr.  Du må da skatte av 6000,- (forutsatt at du bruker så mye). 

Ordningen virker svært urettferdig siden den vil favorisere de som bruker jobbtelefonen mye privat ved man uansett "bare" skattes for beløp opp til 4000,- (ved ett abonnement) eller 6000 (ved flere ab).

5443588[/snapback]

 

Dvs at det favoriserer storbrukerne mens andre må svi.

Eller for å si det på en annen måte,bedriftseiere,bedriftsleder og andre litt høyt i hirarkiet er de som kommer best ut, ikke overraskende spør du meg :hmm:

5444575[/snapback]

 

jeg satt å undra meg over hvorfor dette forslaget hadde kommet fra en høyrestyrt regjering, men nå forstår jeg hvorfor det kom. så er spørmålet om den nye regjeringen tar den med bare for å være hyggelig (trenger ikke en skatte-krangel så tidlig i perioden) eller at dem faktisk er såpass bortreist at dem ikke ser denne vinkelen...

 

og når det gjelder at arbeidsgivere blir skattet på andre måter. det finnes også flere måter for dem å unngå beskattning den for en arbeidstaker. hele systemet er rigga, men det vet vi jo alle...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...