Gå til innhold

Kontrastnivå på skjermer


Anbefalte innlegg

Ser hele tiden tall fra 400:1 til 10000:1 som beskriver kontrastnivå på skjermer.

 

Men hva er egentlig dette?

Hvordan måles det?

 

Leste en artikkel om en skjerm som hadde 100000:1 kontrastnivå... ja - her må svart vær svart, men forstår fortsatt ikke hva det betyr. :hrm:

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke er helt på jordet (som jeg tror jeg ikke er:P) så måler de det litt forskjellig...

 

Noen måler det ved først å kjøre skjermen kun på hvitt og etterpå på sort også regne den ut.

Andre måler den med å kjøre et bilde på skjermen som ser ut som et sjakkbrett.

 

Det er den siste som er mest "ordentlig" og gir mest nøyaktige tall, ofte så bruker de mindre selskapene den første metoden (altså billig-skjermene).

Lenke til kommentar
Men hva er egentlig dette?

Hvordan måles det?

5430488[/snapback]

Lysintensiteten på et helt hvitt felt måles. La oss si at resultatet ble 300 cd (forkortelse for Candela som er måleenheten for lysintensitet)

Så måles lysintensiteten på et helt sort felt på skjermen. La oss si resultatet blr 0,5 cd.

 

Da regner du ut kontrasten slik: 300/0,5 = 600. Eller 600:1 som enkelte foretrekker å skrive det.

 

Kontrast betyr altså forskjellen i lysstyrke mellom sort og hvitt. Lavt tall betyr blasse farger der sort = mørkegrått og hvitt = lysegrått. Høyt tall betyr kraftige farger der sort = sort og hvitt = hvitt. Ekstremt høye tall betyr at sort = skikkelig kullsort og hvitt er kraftig lysende hvitt.

 

Normalt oppgis maksimal lysstyrke (hvitt) og kontrasten. Du kan bruke disse tallene til å regne ut hvor sort sortfarge skjermen kan vise. Jo mindre lysstyrke maksimalt sort gir fra seg jo bedre. F.eks Maks lysstyrke = 400 cd og kontrast = 1000:1. Regn ut sortnivået slik: 400/1000 = 0,4 cd. For sort så er lysstryker mellom 0,6 og 0,8 vanlige tall for dårlige skjermer, 0,4-0,6 for middels bra skjermer og under 0,4 for svært bra skjermer. Plasmaskjermer bruker å ha mye sortere sortfarge så der kan normale tall være rundt 0,05-0,1 cd.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du kan bruke disse tallene til å regne ut hvor sort sortfarge skjermen kan vise. Jo mindre lysstyrke maksimalt sort gir fra seg jo bedre. F.eks Maks lysstyrke = 400 cd og kontrast = 1000:1. Regn ut sortnivået slik: 1000/400 = 0,4 cd. For sort så er lysstryker mellom 0,6 og 0,8 vanlige tall for dårlige skjermer, 0,4-0,6 for middels bra skjermer og under 0,4 for svært bra skjermer. Plasmaskjermer bruker å ha mye sortere sortfarge så der kan normale tall være rundt 0,05-0,1 cd.

5433277[/snapback]

Er det jeg som er dum eller noe? Når jeg tar 1000/400 = 2,5 og ikke 0,4. Hva har jeg glemt?

 

Edit: Blei litt kluss med quoten

Endret av Ongabonga
Lenke til kommentar

Veldig informativt Simen1, utruloig opplysendes for ein stakkars som ikkje kan det der :)

 

Spørsmål til deg Simen1, eller andre som vil svare...

 

denne plasma tv`n her: http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=58072&site=3#

 

etter guiden så forstår eg det at eg skal ta lysstyrken, som er 1500 cd/m2 (har m2 noe å si?)

og dele det på kontrasten, som er 5000:1

 

alså, 1500/5000.. noe som blir 0,2.. det må jo være vannvitti bra ? :)

 

Andre innspel på denna tv`n så hadde det vært kjekkt med tilbakemeldingar, eller anbefalingar på andre brukbare plasma tv`r innen ein rimelig prisklasse :)

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Det kan godt stemme med 1500/5000 = 0,3 cd/m^2 ja. Det kommer av at plasma har langt bedre sortnivå enn LCD. :)

 

Den TVen ser helt OK ut. Jeg finner ikke noe annet å sette fingeren på enn oppløsningen på 852x480 som er et problem med alle plasma-TV'er. For å få bedre oppløsning må du over på LCD og da er du tilbake til problemet med sortnivået.

Lenke til kommentar
:cry: Det er dessverre skrivefeil hos best-buy. Hvis du klikker på linken til produktarket helt nederst på siden så står det kontrast 600:1. Da er det nok snakk om en helt vanlig LCD-TV. Den virker over gjennomsnittlig bra, men så koster jo også gjennomsnittet av slike TVer under halvparten av det den der gjør. Jeg synes ikke den er verd den høye prisen på 30.000 kr.
Lenke til kommentar
Så kjedelig da, tenkte eg hadde funne tv som min kjære mor skulle kjøpe  :ermm:

5485029[/snapback]

Jeg kjøpte for en stund siden en slik på vegne av mine foreldre:

https://prisguiden.no/product.php?productId=35400

Du får 4 slike TVer til samme pris som den du har linket til og jeg tror ikke foreldre flest ville merket noen kvalitetsforskjell. Les forsåvidt også minitesten min av den TVen på "erfaringer"-linken.

 

Edit: Et tips til en TV ca midt i prisområdet mellom den jeg kjøpte og den du så på er denne med ekte 1920x1080 oppløsning. :dribble:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er riktig nok min mor som skal betale for tv`n men det er vel "oss barna" som bruker den mest ;)

Blir brukt til film og tv (parabol, viasat) :)

Det er ikke snakk om og ha noen datamaskin koplet på denne tv`n så noen ekstrem oppløsning er vel forhåndsvis ikke nødvendig.

Spillemasking ala. X-Box, PS2 etc. etc. er heller ikke snakk om, i tilfelle minimalt... :)

 

Skal brukest bare til tv titting og film:)

 

Noe forslag til tv? BØR helst være 40 tommer eller der omkring siden det er litt avstand mellom TV`n og sittegruppa :)

 

Prisklasse?

hmm, ikke dyrer enn denne

;)

Endret av Scum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...