Gå til innhold

Apple-fest med prosessorforvirring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ark. Lei av Apple. iPod er en moteting :p

5425119[/snapback]

Er vel litt enig i det siste utsagnet, men på den annen side er Apple utrolig slu; de får bilprodusentene til å lage systemer som spesifikt er kompatible med iPod. Det er sikkert mulig å "tweake" dem for andre spillere, men bilprodusentene gjør uansett veldig mye av jobben for dem her. Veldig mange vil sikkert bruke det som ett argument, dvs "jeg kjøper iPod for å kunne bruke den i bilen", "kjøper iPod i tilfelle jeg kjøper bil" etc :)

Lenke til kommentar
Ark. Lei av Apple. iPod er en moteting :p

5425119[/snapback]

Er vel litt enig i det siste utsagnet, men på den annen side er Apple utrolig slu; de får bilprodusentene til å lage systemer som spesifikt er kompatible med iPod. Det er sikkert mulig å "tweake" dem for andre spillere, men bilprodusentene gjør uansett veldig mye av jobben for dem her. Veldig mange vil sikkert bruke det som ett argument, dvs "jeg kjøper iPod for å kunne bruke den i bilen", "kjøper iPod i tilfelle jeg kjøper bil" etc :)

5425126[/snapback]

 

Ja, stusset litt over dette selv, børde da mulig å lage et universelt system for slikt, som ikke bare fungerer på ipod, men det er egentlig et problem i hele industrien, de prøver å få til properitære løsninger om de kan.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jepp, Jeg vil gå så langt som å si at spesial-løsninger er i ferd med å undergrave rettferdig konkurranse. Spesial-løsninger som dette med iPod-støtte i bilen er ikke noe annet enn konkurransevridende. Jeg vet ikke helt hvordan dette kunne vært løst fordi det er vel ikke bare bare å sette høyere krav til kompatibilitet blandt produsentene. Forbrukermakt er en metode, men det undergraves raskt av folk som ikke bryr seg.

Lenke til kommentar

Ble smått svimmel av å måtte vri hue jeg... eller synes jeg at Apple er fantastisk arrogant i deres reklamering.

 

For de som husker G5 lanseringen, så var maskinene deres mye raskere en Intels motpart iflg dem selv. Nå som de går over til Intel prosessor, sier de at maskinen deres har blitt mange ganger raskere en de gamle maskinen deres... javel...

 

Lenge leve de fantasifulle markedsavdelingene hos Apple..

Lenke til kommentar
Jepp, Jeg vil gå så langt som å si at spesial-løsninger er i ferd med å undergrave rettferdig konkurranse. Spesial-løsninger som dette med iPod-støtte i bilen er ikke noe annet enn konkurransevridende. Jeg vet ikke helt hvordan dette kunne vært løst fordi det er vel ikke bare bare å sette høyere krav til kompatibilitet blandt produsentene. Forbrukermakt er en metode, men det undergraves raskt av folk som ikke bryr seg.

5425336[/snapback]

Bilprodusentene har da ikke noe ansvar for at det blir en rettferdig konkurranse i MP3-markedet. De har et ansvar for å selge flest mulig biler (av sitt eget merke), og om iPod-støtte bidrar til det så er det naturlig at de velger en slik løsning. Om mange nok gjør det blir iPod en de facto standard i bilbransjen, og om andre produsenter vile henge med får de følge denne "standarden".

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ble smått svimmel av å måtte vri hue jeg... eller synes jeg at Apple er fantastisk arrogant i deres reklamering.

 

For de som husker G5 lanseringen, så var maskinene deres mye raskere en Intels motpart iflg dem selv. Nå som de går over til Intel prosessor, sier de at maskinen deres har blitt mange ganger raskere en de gamle maskinen deres... javel...

 

Lenge leve de fantasifulle markedsavdelingene hos Apple..

5425373[/snapback]

Ja, det kunne være fristende nå å hovere over alle de ganger man har sett Apple vise et Photoshop-filter side om side på en Mac og en Compaq for å bevise at Mac'en var raskere. Men personlig er jeg bare glad for at Apple endelig har tatt til fornuft og bekrefter det alle oss som har brukt både Mac og PC alltid har visst.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Markedsføringsavdelingen til Apple er omtrent like flinke på å spre hype som Intel, men bare nesten ettersom de er vesentlig lettere for vanlige folk å gjennomskue mens Intel sin markedsføringsavdeling bevisst prøver å føre folk flest bak lyset. Spesielt ille er Steve Jobs selv som har kommet med mye skittprat opp igjennom årene, og er sånn sett en type jeg har svært liten sans for. Han har også tilsynelatende mye til felles med Intels gamle markedsføringssjef, Paul Otellini, som nå er toppsjef så det er derfor ikke så rart at Apple og Intel nå samarbeider så tett:

http://yahoo.businessweek.com/magazine/con...02/b3966001.htm

Otellini also has gone to great lengths to win over marketing maestro Steve Jobs. It's quite a reversal. For years, Grove and Barrett pooh-poohed Apple as a niche company whose products had sleek form, but nowhere near the function of computers with Intel's chips. Yet Otellini set about wooing Jobs almost from the start. In June, a month after Otellini took over, the two companies announced Apple would begin shipping Macs and other products with Intel chips inside in 2006. Otellini aims to use the Apple relationship to force PC makers to step up their innovation. "They've always been a front-runner in design," he says. "As they start taking advantage of some of our lower-power products, that form factor will improve significantly. I think it will help drive a trend toward smaller, cheaper, cooler."

 

Jobs's influence extends beyond design. At Otellini's urging, Apple's "Think Different" vernacular is beginning to take root inside Intel. The two chief executives also appear to be developing a real friendship. Intel insiders say they talk regularly. And when Prince Charles and his wife, Camilla, visited Silicon Valley in late November, Jobs and Otellini were side by side, hobnobbing with the royals.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

hmm, var en over på arstechnica forumet som klaget over hvor arogant apple sine reklamebannere på området var. slikt som "what is a intel cpu doing in a mac? a whole lot more then in any other pc" (fritt etter hukommenlsen). og jeg må si han har ett vist poeng. men jeg tror det gjenspeiler litt stilen til mannen på toppen. og jeg har forstått ting rett så kan jobs være ganske så frekk i kjeften når han først kommer i gang.

 

når det gjelder ipod i bil så synes jeg å huske at en god gammel løsning var line-out på spiller, line-in i fronten av bilstereoen. tingen nå er vel at dem skal gjerne kunne styre ipoden via bilens egen datamaskin og interfacet der eller noe sånt?

 

den eneste som egentlig har makta til å kunne få på plass en lags universal-løsning (selv om den med 90% sikkerhet ikke vil gjelde for ipod) er microsoft. husk at dem allerede prøver å pushe en ensrettet form for drm/overføring, skulle ikke være vanskelig å få på plass en universalkontakt heller. men problemet da er vel monopol-spøkelset?

Lenke til kommentar
Ble smått svimmel av å måtte vri hue jeg...

 

Det TWFA sier får meg til å tenke på denne flashen som noen lagde mens Apple kom ut med nyheten om IntelMac i juni :

http://www.amyd.ro/Diverse/StevieBoy.swf

(Det var dual 3.6GHz P4 i de $1000 "developer kits" som ble lansert samtidig)

 

Selv syntes jeg overgangen til Intel prosessorer hos Apple er positivt, og dersom de kan dualboote Windows (2k/XP) og OSX kan faktisk en Apple (mini) være aktuell for meg.

Lenke til kommentar
Jepp, Jeg vil gå så langt som å si at spesial-løsninger er i ferd med å undergrave rettferdig konkurranse. Spesial-løsninger som dette med iPod-støtte i bilen er ikke noe annet enn konkurransevridende. Jeg vet ikke helt hvordan dette kunne vært løst fordi det er vel ikke bare bare å sette høyere krav til kompatibilitet blandt produsentene. Forbrukermakt er en metode, men det undergraves raskt av folk som ikke bryr seg.

5425336[/snapback]

iPod er et merkenavn. Når bilprodusentene kan skrive "iPod-støtte" i brosjyrene sine så selger nok det betydelig mer enn dersom de hadde skrevet "støtte for mp3-spillere" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Hva med en USB2 kontakt ?? i bilen.. den burde klare både lyd og kontroll... så kan en nyte musikken som når en stapper dingsen i PC'en det er vel det USB står for.. UNIVERSAL SERIAL BUS.. burde ikke være noe hokus pokus...... men jeg tenker vel litt for enkelt...

 

Dessuten på skole vår (dalane vgs) hadde vi i ett år iBook eller noe til elevene.. ... hardware feil var et daglig fenomen.. og jeg mistet fullstendig troen på Apple/MAC som leverandør. (husker ikke tallene men vi hadde over 50% HW feil...)

Endret av idos
Lenke til kommentar
Selv syntes jeg overgangen til Intel prosessorer hos Apple er positivt, og dersom de kan dualboote Windows (2k/XP) og OSX kan faktisk en Apple (mini) være aktuell for meg.

 

dual-boot vil ikke være enkelt siden verken 2k eller xp (utenom 64-bit) stltter EFI som apple bruker (som erstatning for openfirmware som dem brukte sammen med powerpc).

 

angående openfirmware of EFI, noen av triksa som apple fikk ut av førstnevnte håper jeg har blitt overført til den andre. slikt som muligheten for å bruke en mac som boot harddisk for en annen over firewire. selv om nå firewire mangler på macbook pro.

 

er egentlig det som alltid har vært litt problemet for min del når det gjelder apple. mange gode løsninger, men med full fokus på "my way or no way!".

 

it-industrien minner mer og mer om historien angående skrueprodusentene under den industrielle revolusjon. standardisering? nei hva for fy-ord er det?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Hva med en USB2 kontakt ?? i bilen.. den burde klare både lyd og kontroll... så kan en nyte musikken som når en stapper dingsen i PC'en  det er vel det USB står for.. UNIVERSAL SERIAL BUS.. burde ikke være noe hokus pokus......  men jeg tenker vel litt for enkelt...

 

kunne kansje fungert, om de forskjellige produsentene ble enig om en felles protokoll for styring av spiller via usb. eller, det har kommet bilstereoer som kan lese filer rett fra usb-minneplugger. men da må enten mp3-spillerne benytte fat filsystem over usb storage media protokollen, eller en annen morsom løsning. og all avspilling skjer i bilstereoen heller den i spillern.

 

enkelt skal det desverre ikke være, uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...