Gå til innhold

Driftssikker disk blir voksen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har heller aldri tryn på disker, men alle disker ha en MTBF(Mean time before failure eller noe slikt) spesifikasjon. Dette er selve driftstiden for når platene snurrer og disken jobber. Når PC'en slås av så telles det ikke MTBF, er litt usikker på om det telles MTBF timer når disken idler.

 

I allefall så er MTBF en fysisk driftstid som forteller hvor lang tid har faktisk diskene jobbet. Denne seagate disken har nok høyere MTBF enn "vanlige" disker.

Lenke til kommentar
Seagate har ihvertfall 5års garanti på sine "vanlige" disker, så tviler på det er noe problem egentlig.  Kan det tenkes at disse kanskje er mer beregnet på å stå i webservere under konstant load 24/7 og stabilitet er svært kritisk?

5419912[/snapback]

5 års garanti kan de vel gi fordi ytterst få gidder å få ny på garantien siden den er ganske utdatert om noen år likevel, de fleste kjøper bare ny med bedre specs..

Lenke til kommentar

Selv har jeg fyllt opp serveren med Maxtor Maxline III-disker, som også er beregnet for konstant operasjon. Har ikke hatt noe tull med dem, men heller ikke med en DiamondMax 9-disk og en Seagate disk som også har stått i filserveren. Uansett ikke dumt at flere tilbyr mer "stabile" disker :)

Lenke til kommentar
Tåler vanlige disker så dårlig å stå på 24/7? Blir de feks overbelastet? Jeg har ikke opplevd neon problemer med det.

5419825[/snapback]

 

Hei,

 

Ja - kan være vanskeligt å forstå for folk, der ikke har prøvt det.

Du kan lese mere om problemet her!.

 

Jeg kjenner flere, der har fått 50Mbit fiber fra Lyse (via Haugaland Kraft) og de sliter forferdeligt med treg PC og HD crash ved heftig fildeling (DC og BitTorent).

 

Skønt 6 MegaByte/s (50Mbit) ikke høres ut av så mye for dagens harddisker - da er det svert mye, når man f.eks laster ned fra 100 forskellige peers og uploader til samme antal (med 6 MB/s).

Ikke så vanskeligt å forestille sig, hvor mye lese/skrivehodet på disken jobber.

Her kan man snakke om, at PC'en er tilbake i steinalderen - hvis ikke man har konfigureret sin PC og OS skikkeligt til denne oppgave.

 

Klart man bør tenke på hvilke disker man bruker til P2P og andre server-relaterte oppgaver.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
5 års garanti kan de vel gi fordi ytterst få gidder å få ny på garantien siden den er ganske utdatert om noen år likevel, de fleste kjøper bare ny med bedre specs..

5419931[/snapback]

dersom disken er utdatert vil selgeren ha vanskeligheter med å skaffe en maken disk som erstatning, og da har du krav på en ny disk til tilsvarende pris.

Lenke til kommentar
Har heller aldri tryn på disker, men alle disker ha en MTBF(Mean time before failure eller noe slikt) spesifikasjon. Dette er selve driftstiden for når platene snurrer og disken jobber. Når PC'en slås av så telles det ikke MTBF, er litt usikker på om det telles MTBF timer når disken idler.

 

I allefall så er MTBF en fysisk driftstid som forteller hvor lang tid har faktisk diskene jobbet. Denne seagate disken har nok høyere MTBF enn "vanlige" disker.

5419859[/snapback]

MTBF bruker å ligge i området 1 million timer, eller raskt omregnet: rundt 114 år. ET helt urealistisk tall etter de flestes tolkning. Feilen ligger i at MTBF i motsetning til hva mange tror ikke sier noe om forventet levetid, men sansynligheten for kræsj innen f.eks 12 timer. MTBF er altså et missvisende tall for de som tror det handler om forventet levetid. Seagate ser ut til å ha skjønnt at dette skaper mer forvirring enn det oppklarer og har fjernet termen MTBF fra spesifikasjonene sine.

 

Derimot har de "garantert antall start-stopp-sykluser". Dette er satt til 50.000 for de diskene jeg sjekket. Jo mer av og på jo mer øker sjansen for at disken feiler.

Lenke til kommentar
Tåler vanlige disker så dårlig å stå på 24/7? Blir de feks overbelastet? Jeg har ikke opplevd neon problemer med det.

5419825[/snapback]

 

Hei,

 

Jeg kjenner flere, der har fått 50Mbit fiber fra Lyse (via Haugaland Kraft) og de sliter forferdeligt med treg PC og HD crash ved heftig fildeling (DC og BitTorent).

 

Klart man bør tenke på hvilke disker man bruker til P2P og andre server-relaterte oppgaver.

 

Mvh

Kimmer

5420102[/snapback]

 

Dette kan jeg skrive under på, har mistet opptil flere disker av denne grunn.

jeg har lagt meg i mente at regelmessige diskfragmenteringer ser ut til å øke levetiden på diskene ved hard bruk. (natulig nok)

Lenke til kommentar
Tåler vanlige disker så dårlig å stå på 24/7? Blir de feks overbelastet? Jeg har ikke opplevd neon problemer med det.

5419825[/snapback]

 

Hei,

 

Ja - kan være vanskeligt å forstå for folk, der ikke har prøvt det.

Du kan lese mere om problemet her!.

 

Jeg kjenner flere, der har fått 50Mbit fiber fra Lyse (via Haugaland Kraft) og de sliter forferdeligt med treg PC og HD crash ved heftig fildeling (DC og BitTorent).

 

Skønt 6 MegaByte/s (50Mbit) ikke høres ut av så mye for dagens harddisker - da er det svert mye, når man f.eks laster ned fra 100 forskellige peers og uploader til samme antal (med 6 MB/s).

Ikke så vanskeligt å forestille sig, hvor mye lese/skrivehodet på disken jobber.

Her kan man snakke om, at PC'en er tilbake i steinalderen - hvis ikke man har konfigureret sin PC og OS skikkeligt til denne oppgave.

 

Klart man bør tenke på hvilke disker man bruker til P2P og andre server-relaterte oppgaver.

 

Mvh

Kimmer

5420102[/snapback]

 

Jeg har en maskin som fungerer som filserver for flere andre maskin, den har endel disker, og har aldri opplevd noe muffens. Så det hadde vært interessant å se noen data på dette med et litt større utvalg mennesker/tester.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å la en harddisk stå på 24/7 skader den ingenting. Da er det kun motoren som står og går. Hvis man skriver/leser konstant er det noe helt annet.

 

Jeg opplevde å miste 2 harddisker en og samme dag (kjøpt på forskjellig tidspunkt). Det var når jeg var på et lan og lastet opp i 2MB/s over en god stund (ca. 3 år gamle disker, pluss at de ikke sto særlig kaldt).

 

Derfor bestemte jeg meg for å kjøpe litt dyrere harddisker, for å slippe at harddiskene går dunken etter et år med nedlastning hele døgnet. Kjøpte en WD 250GB RE (Raid Edition). Neste disk jeg skal kjøpe blir en WD 400GB RE2 (Enterprise typen). Tilsvarende for Seagate blir da 7200.9 400GB. Begge har 5 års garanti men Seagate er litt dyrere enn WD (Tenger ikke SATA-300 fordi SATA-150 ikke er en begrensning i systemet). I forhold til SE16/7200.8 betaler jeg gjerne litt ekstra for at harddiskene skal få lengre levetid.

Om disse harddiskene ryker for tidlig er det kun SCSI igjen.

Lenke til kommentar

Raptor-diskene er beregnet på bruk i servere og arbeidsstasjoner, og befinner seg i "enterprise" segmentet hos WD.

 

"WD produces the world’s most reliable SATA drives. With 1.2 million hours MTBF, enterprise duty cycle, 5-year warranty, next-generation SATA technology, and state-of-the-art vibration tolerance, WD Raptor drives offer the best combination of reliability, high capacity, and performance for enterprise applications."

 

Har disken selv, og den skal være til å stole på :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...