Gå til innhold

Årets mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
K750i er da bedre en N90?

5405262[/snapback]

Rent kameramessig er det ingen tvil om det. Du har kanskje flere fin-innstillinger på N90, men alt i alt scorer K750i/W800i bedre fordi de er så gode på brukervennlighet og resultat.

 

Om du ser bildene i denne testen er det ikke tvil. Det med at N90s Carl Zeiss-optikk skal gi bedre bilder er bare tull. Husker ikke om det var denne eller en annen test, men var i hvert fall et sted de blind-testet journalister med bilder fra de to, og resultatet var at de som så K750i-bilder uten å vite de var tatt av denne var enige om at dette var de beste, men med en gang man ga de N90-bilder og sa de var tatt av den var disse plutselig best. Latterlig.

 

En ting som overrasker meg veldig er at Z800i blir året 3G-telefon... Beste 3G-telefonen anno 2005 er uten tvil N70.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Jeg synes det var en dårlig skrevet artikkel

 

Eksempler

... i hendene som en overkjørt spurv
...kan sammenlignes med en forvokst murstein

 

Dette viser setninger av muntlig fremstilling som ikke burde være med i faglitteratur. Det er blitt nevt før, både av meg og andre.

Lenke til kommentar
W800i er lik K750i fra samme produsent, med noen få forskjeller som utruster prisvinneren som en dedikert musikktelefon. De viktigste forskjellene er minijack-utgang for vanlige hodetelefoner og mye mer medfølgende minne.

W800i har ikke vanlig minijackutgang nei. Det følger dog med adapter som gjør om til 3,5 mm. Det er noe helt annet.

 

Fin oppsummering av en kåring. Savner likevel grunnleggende informasjon om Mobilechoice. For at vi som amobil-lesere skal ha noe tillit til testen bør amobil skrive om mobilechoice er et populært blad, eller hva det er. Selv aner jeg ingenting om Mobilechoice, så dette blir for meg en kåring av hvemsomhelst.

Lenke til kommentar

Shhh: Kan du begrunne litt?

 

Arehei:

På de W800i jeg har sett kan man uten å kjøpe ekstrautstyr koble til et hodesett med 3,5 millimeters minijack, så da er det ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn som så når vi holder oss så overfladisk som i denne artikkelen.

 

 

Egentlig burde det vært mye mer informasjon om Mobilechoice i artikkelen, ja. Men på nettsidene står det lite og ingenting om selskapet, og det å få et svar på e-post tar tid. Så beklageligvis ble det dårlig med utdypning der.

 

Mobilechoice er iallefall det mest populære mobilmagasinet i Storbritannia, uten at jeg fikk dette bekreftet. De dekker omtrent samme stoff som Mobil i Sverige.

Lenke til kommentar
Arehei:

På de W800i jeg har sett kan man uten å kjøpe ekstrautstyr koble til et hodesett med 3,5 millimeters minijack, så da er det ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn som så når vi holder oss så overfladisk som i denne artikkelen.

Man kan koble det til et medfølgende ekstrautstyr ja. Mobilen i seg selv har ikke 3.5 mm utgang. Jeg synes i hvert fall det er en stor forskjell her. Men om du ikke er enig kan jeg selvfølgelig ikke tvinge frem noen endring i artikkelen :)

 

Takker for forklaringen om Mobilechoice og :)

Lenke til kommentar
En ting som overrasker meg veldig er at Z800i blir året 3G-telefon... Beste 3G-telefonen anno 2005 er uten tvil N70.

5405362[/snapback]

Jeg er litt uenig i at Z800i er da verdens beste 3G mobil. Syns N70 eller Nokia 6680 burde stikke av med seieren her. Har prøvd alle 3 og Nokia troner her. Ingen tvil om det ;)

5408319[/snapback]

Helt klart.
Lenke til kommentar
Shhh: Kan du begrunne litt?

Tja...Utover den begrunnelsen jeg ga i min forrige post:

Jeg vet ikke hva du kan/ikke kan angående skriveteknikk samt språklig og saklig fremstilling. Når man leser en faglig artikkel forventer man ikke å bli underholdt, men heller motta informasjon. Derfor er det visse språklige virkemidler som ikke bør nyttes for å "krydre opp" artikkelen.

Når du i tillegg plasserer "feilene" nær begynnelsen av artikkelen sitter man igjen med dårlig følelse gjennom resten. Når du skriver "overkjørt spurv" viser du til et noe stygt, og lite elegant bilde som ikke på noen måte har sammenheng med emnet du skriver om.

 

Jeg er selv ingen ekspert i dette feltet, men så er jeg heller ikke skribent for den allmenne skue. Derimot skriver for det meste tekniske rapporter som skal leses av sakkyndige personer.

 

Håper dette var svar nok Cesium. Lykke til med videre skriving.

Lenke til kommentar

Slike kåringer er som vanlig påvirket av media og hype ellers.

 

Er ingen av mobilene der som ville vært på min topp-liste i allefall, eller kanskje:

Flest bevegelige deler: N90

Beste forsøk på å skjule eget merkenavn: Walkman ('Sony' er jo ikke akkurat så in for tiden...)

Største skuffelse: D600

 

Eneste som er grei nok er vel Z800.

Lenke til kommentar

Shhh:

Jeg skriver ikke faglige artikler. Jeg skriver artikler som skal være underholdende og hyggelig å lese, to ord som sjeldent beskriver faglitteratur. Min posisjon er journalist, og ikke sivilingeniør.

 

Jeg ønsker å skrive artikler man kan tråle gjennom etter jobb, som letter på humøret samtidig som den er informasjonsgivende. Faglitteratur er sjeldent det første man tenker på etter en lang dag. Mitt mål er at leseren gjerne ønsker å lese en artikkel eller to i morgen også. Dermed kommer det litt "muntlige" innspill her og der. Jeg ekspirmenterer riktignok litt med denne skrivestilen, etter å ha skrevet mye faglitteratur og skjønnlitteratur. I den forbindelse takker jeg for tilbakemeldingen!

 

Når du i tillegg plasserer "feilene" nær begynnelsen av artikkelen sitter man igjen med dårlig følelse gjennom resten.

Det vil jo også si at den siste delen var fargerik, noe som videre vil si at jeg lyktes å krydre opp den første delen, i en eller annen grad.

 

Det du også sier er at det dabbet av mot slutten. Det høres ikke bra ut. Problemet kan være at det gjennom den første delen var lettere å skrive noegnlunde fritt, men det skal jeg se litt på.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at det dabbet av mot slutten, men at man mister litt lysten på å lese videre. Jeg synes den siste delen var god/bedre.

 

Jeg håper du ser på innlegget mitt som konstruktiv kritikk, selv om jeg med fordel kunne formulert meg annerledes.

 

Er du enig i at "overkjørt spurv" er litt på kanten i forhold til det du skal beskrive? :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...