Gå til innhold

Hva venter oss i 2006?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fett =)

Var ikke klar over at det var så mye nytt. Satser på at prisene på nåværende produkter synker en del så jeg får råd til ny HW.

 

PS: Sitat: "Kampen mellom Blu-ray og HD DVD er også spennende. Hvilket av formatene som eventuelt serier vil tiden vise."

 

Det skal vel være "Seirer" =)

Lenke til kommentar
Skal først bare påpeke et par skrivefeil i artikkelen;
Denne vil støtte SATA 300 Gbit/s

5362079[/snapback]

Noen nuller for mye der ja. Skal være 3 Gigabits/sekund, alternativt 300 MegaBytes/sekund (siden 20 % forsvinner til paritetssjekk og klokkegenerering)

 

Ellers er det vel bare å smøre seg med tålmodighet til juli ;)

Lenke til kommentar

Bra artikkel :)

 

Likte spesielt at dere tok med HVD som i dybden kan gi opptil 3.9TB på en plate. Noe å glede seg til ;)

Samt dette med vertikal plassering på HDD som kun i seg selv vil gi 10x kapasitet, disse to er helt klart fremtiden innen større lagringskapasitet.

Samt at dere nevnte SSD fremstøtene som nok vil ta over der hastighet er viktig :)

 

men en ting jeg skulle ønske meg ang. SSD er at de implementerer støtte for mange flere minneteknologier. Man trenger jo ikke den raskeste minnetype eller teknologien for å oppnå en enorm boost. Mange har eks. kjørt HTPC'er på Compactflash IDE konvertere.

 

Enig ang. Mac x86, som kanskje i lengden kan medføre at jeg kan kjøre Vista og neste Mac OS på neste generasjons X2 med innebygget viritualisering?

 

"hmm nå vil jeg spille et DX10 spill" *alt+ctrl+tab*... forresten hvordan gikk det med billedbehandlingen *back to mac*

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En bommert fra artikkelforfatteren:

Intel har også varslet at "Conroe"-prosessoren kan komme allerede i juli. Denne prosessoren er den stasjonære utgaven av "Yonah".

Yonah er basert på Dothan og Banias. Conroe er ikke basert på disse arktiekturene. Det er en helt ny arkitektur som ikke har slektskap med hverken netburst eller yonah-designen. Det vil komme en variant av Conroe-kjernen som er tilpasset bærbare PC'er men den heter "Merom". Merom og Conroe er altså samme arkitektur, mens Yonah er noe ganske annet. Merom skal være etterfølgeren til Yonah i det bærbare segmentet selv om de ikke er nevneverdig beslektet arkitekturmessig.

 

En liten ting til: Det er litt rart at det nevnes flashbaserte "harddisker" i oppsummeringa når det ikke har vært omtalt med ett ord i artikkelen:

Videre har vi sansen for de ulike versjonene av flashbaserte harddisker som dukker opp.

Dere har riktignok omtalt iRAM, en ram-basert harddisk, men ram og flash er ikke det samme.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Må si jeg ikke gleder meg så veldig til vista, mener og huske at de skulle emulere openGL ved hjelp av DX 10, vet ikke om jeg er så interesert i det.

 

iram med flash bacup når du skrur av pcen tror jeg hadde funka utorlig bra.

 

vi får håpe de satser på minde strømforbruk etter hvert da, kansje 2006 kunne blitt de vifteløse året? eller er det mer sansynelig om 2007? kan hende 2006 blir det året vi blir overlastet med kopibeskyttelser.

Lenke til kommentar
En bommert fra artikkelforfatteren:
Intel har også varslet at "Conroe"-prosessoren kan komme allerede i juli. Denne prosessoren er den stasjonære utgaven av "Yonah".

Yonah er basert på Dothan og Banias. Conroe er ikke basert på disse arktiekturene. Det er en helt ny arkitektur som ikke har slektskap med hverken netburst eller yonah-designen. Det vil komme en variant av Conroe-kjernen som er tilpasset bærbare PC'er men den heter "Merom". Merom og Conroe er altså samme arkitektur, mens Yonah er noe ganske annet. Merom skal være etterfølgeren til Yonah i det bærbare segmentet selv om de ikke er nevneverdig beslektet arkitekturmessig.

5362660[/snapback]

Du har selvsagt rett, men jeg tror kanskje jeg ikke ville si det så sterkt som at det ikke er slektskap inne i bildet. Særlig ikke siden vi foreløpig ikke vet så veldig mye om Merom/Conroe enda. Det er likevel grunn til å anta at det er ganske mye resirkulering inne i bildet. Er forresten en interessant tråd om dette med koblinger mellom de ulike arkitekturene på Aces om akkurat dette.

The story I heard long ago from AMD people (not as high up the food

chain as Meyer) was that they started with the K7. K7 was done with

a lot of synthesized layout. They redid all the machine generated circuits by hand and tweaked them. With that you both are right. It is based on the K7

basic design, but everything redone.

 

 

The Banias Merom relationship should be similar just with even more changes.

 

Not quite. While Merom and Banias are both based on the P6 core, Merom is not based on Banias. However, Merom probably does borrow from Banias, but not as heavily as K8 borrowed from K7.

Hele tråden:

Is there any truth behind the Merom/Conroe hype?

Lenke til kommentar
En bommert fra artikkelforfatteren:
Intel har også varslet at "Conroe"-prosessoren kan komme allerede i juli. Denne prosessoren er den stasjonære utgaven av "Yonah".

Yonah er basert på Dothan og Banias. Conroe er ikke basert på disse arktiekturene. Det er en helt ny arkitektur som ikke har slektskap med hverken netburst eller yonah-designen. Det vil komme en variant av Conroe-kjernen som er tilpasset bærbare PC'er men den heter "Merom". Merom og Conroe er altså samme arkitektur, mens Yonah er noe ganske annet. Merom skal være etterfølgeren til Yonah i det bærbare segmentet selv om de ikke er nevneverdig beslektet arkitekturmessig.

5362660[/snapback]

Tja, om "Conroe" & co. virkelig representerer en helt ny arkitektur gjenstår det fortsatt å se. Du baserer deg utelukkende på udokumentert hype som har blitt spredt ukritisk av en del media. Såvidt jeg vet så tar det minst 4-5 år å designe en helt ny arkitektur fra bunn av, og hvis man tar med i beregningen Intels lange historie med systematisk missinformasjon så kjøper jeg ikke denne hypen i det hele tatt.

 

Selv regner jeg med at "Conroe" & co. vil være like nært beslektet med den P6-baserte "Yonah" som den K7-baserte "Palomino" faktisk var med "Thunderbird". Noe er ikke helt nytt bare fordi noen påstår det - da blir det bare "same shit, new wrapping."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Innen CPU fronten har Charlie Demerjian hos www.theinquirer.net skrevet tre 'artikler' om 2006. Spennende :)

 

2006 Ahoy! -SERVER

 

2006 Ahoy! -DESKTOP

 

2006 Ahoy! -LAPTOP

5363044[/snapback]

Klassiske eksempler på "sop-i-hop"-artikler og bør kun leses med store mengder salt tilgjengelig. Sånn sett så er det på sin plass å dele ut en passende pris:

 

Best Literary Work Award 2005 - Science-Fiction: Charlie Demerjian for his 2006 Ahoy! series

 

:shrug:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...