Gå til innhold

Tonos krav mot norske bedrifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobber i et firma med ca 340 ansatte. jeg sitter i MIN bil og høre på MIN radio sikkert 8-10 timer hver uke. Må min arbeidsgiver betale for det?

Kontoret mitt har 5 ansatte en av dem hører på radio hele dagen.. Jsynes den dommen høres ut som kringkasting i et enkelt lokale der det er mer enn ca 30 personer. Det blir jo ikke rett uansett. btw jeg er temmelig sikker på at alle 340 ansatte har lydkort i pc'en sin. men halvparten av dem har ikke tid til å høre på radio av den grunn.

Lenke til kommentar

Det som er latterlig er at TONO absolutt ikke er av denne oppfatningen. Dette har vært diskutert flere steder og folk har som tatt kontakt med TONO og det er nok bare et tidsspørsmål før det kommer en offisiell uttales derfra. Personen fra tono som visstnok skal ha signert pdf'n for TONO var visst ikke informert om innholdet elns ..

Lenke til kommentar

Det virker jo helt høl i hue, skal det funke på samme måte på skoler da eller? Jeg kunne til nød ha gått med på det hvis det var snakk om ventemusikk i telefonen og kansje bakgrunnsmusikk under presentasjoner, men at en pc har et lydkort og si at det skal du betale for fordi du KAN høre på musikk blir bare dumt. Omtrent som om vi skulle fengsla alle personene i norge som har våpen for overlagt drap fordi de kan finne på og skyte noen.

Lenke til kommentar

Det som gjør det hele latterlig er at du "skal betale" hvis du har maskin med lydkort, men hvis du putter en cd i cd-spilleren og plugger høytalerne i mic-utgangen der... nei da er det ikke noe problem, eller er det kanskje det? Vil isåfall alle som har maskin med cd-spiller måtte betale? Mye latterlige greier :p

Lenke til kommentar

dette blir det samme som NRK og lisensen sin. bare du har en TV, må du betale lisene, uansett om du bar eskal bruke fjernsynet ditt til å se på DVD filmer via din DVD spiller.

 

med andre ord, totalt meningsløst.

 

 

--------------------------------------------

Til opplysning: En diskusjon om tema har allerede startet under Musikk forumet.

Her

Tono vil kreve betaling for musikk på jobben

5326923[/snapback]

 

Til opplysning til deg, så er trådstarter en skribent på hw.no, og denne tråden er automatisk skrevet via publiseringssystemet. :thumbup:

Endret av vegis
Lenke til kommentar
dette blir det samme som NRK og lisensen sin. bare du har en TV, må du betale lisene, uansett om du bar eskal bruke fjernsynet ditt til å se på DVD filmer via din DVD spiller.

 

med andre ord, totalt meningsløst.

5327208[/snapback]

Meningsløst ja, men ikke det samme.

All musikk som sendes over eteren (radio, TV) er allerede TONO-"betalt", så når du skrur på radioen eller Topp20 på NRK lytter du til musikk som radio eller TV-kanalen allerede har betalt TONO-avgift for.

 

Hvis bedrifter lar ansatte lytte til radio i arbeidstiden for bedriftens regning, lytter de ansatte til TONO-"betalt" musikk, og hvis TONO også krever penger av bedriften vil TONO få betalt dobbelt for den musikken.

 

ENESTE situasjon hvor TONO har noe slags belegg for å kreve TONO-avgift av bedrifter er hvis bedriften selv kjøper inn musikk og spiller den av via sitt interne kommunikasjonssystem (og hvis bedriften er større enn 50 personer da). Og selv da syns jeg at denne regelen er feil.

 

Til opplysning til deg, så er trådstarter en skribent på hw.no, og denne tråden er automatisk skrevet via publiseringssystemet.  :thumbup:

5327208[/snapback]

Er nå fullstendig klar over det.

Ville bare informere, i tilfellet av at noen her kanskje ville lese hva andre hadde skrevet der, eller tilogmed uttrykke sin mening i begge trådene...

Dessuten linket jeg også til artikkelen i den tråden :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Jeg lurer på når politikerene våre skjønner at nok er nok og at TONO er en næring som er mer pengetørst enn myggen på finnmarksvidda er blodtørst. På ett eller annet tidspunkt må vel glasset renne over selv for politikerene slik det kanskje kommer lovforslag som setter grenser for TONOs og andre musikkbedrifters virkemidler for å få inn penger.

Lenke til kommentar
Radio må jo være lov, uansett. For NRK betaler allerede en tono avgift på den musikken. Blir "høl i huet" å skulle betale to ganger for det.

5327397[/snapback]

 

Jo, Tono har faktisk lov til å kreve to ganger, en kringkastingsavgift og en fremføringsavgift. Dette er svært gammel praksis i både norsk og europeisk opphavsrett. Selve spørsmålet om "dobbel" avgift er dermed ikke spesielt kontroversielt idag.

 

Jeg fant denne lenken fra stortingets spørretime som forklarer mer i detalj: http://www.stortinget.no/dok15/2003/dw-200304-498.html

Endret av Maroder_S
Lenke til kommentar

Tåplig.. Et desperat sprell dette. Er vel et resultat av piratkopiering dette(?) Uannsett feil måte å dra inn penger på.

 

Kanskje hw feks. skulle krevet avgift fra alle arbeidsplasser med mer en 50 ansatte som surfer på sidene deres i arbeidstiden...

 

Nå fikk jeg nesten lyst til å starte å laste ned ulovlig MP3 bare for å være full i F...

Lenke til kommentar
Det som er latterlig er at TONO absolutt ikke er av denne oppfatningen. Dette har vært diskutert flere steder og folk har som tatt kontakt med TONO og det er nok bare et tidsspørsmål før det kommer en offisiell uttales derfra. Personen fra tono som visstnok skal ha signert pdf'n for TONO var visst ikke informert om innholdet elns ..

5326946[/snapback]

Dersom dette stemmer er det jo fantastisk utspekulert av den som har funnet på det. Få TONO til å fremme et tåpelig krav som hele Norge med en gang vil hoppe på og begynne å rope "forbanna TONO og musikkbransjen", for de har jo tross alt kommet med tåpelige krav før. Så om dette utspiller seg "rett" sitter TONO igjen med at halve landet har "forbanna TONO" i tankene gjennom jula og samtidig om hvor dårlig organisasjonen i TONO er dersom noen greier å dra et slikt stunt. (Dersom TONO kommer ut og sier at de egentlig ikke har lest arket de har godkjent)

Lenke til kommentar

Ja Tono/Gramo ja. Det er en morsom gjeng. Og ja, de krever penger fra oss som driver radio, selv lokalradio med veldig få lyttere. Heldigvis driver de og differensierer litt til, men sånn som for den studentradioen jeg er med på kjører vi Bingo. Først og fremst var dette fordi at vi skulle kunne oppgradere utstyr og slike ting etter som vi trengte det. Desverre er det for få som spiller det, slik at vi såvidt klarer å betale telefonregning (for linjene vi tross alt må ha for å kjøre radiobingo), bingoens egenutgifter (blokker, premier, etc), og Tono/Gramo-utgiftene...

 

Hadde Tono vært litt forretningsmessig interessert hadde de da tilbydt folk å få ta ned sanger og slikt til radioformål, for så å ta penger ut i fra dette...

 

Såvidt jeg vet gjør de ikke dette.

Lenke til kommentar

Hvilken musikk er det egentlig TONO krever avgift for? For det er vel en del musikk som faller utenom dem. F.eks egenprodusert musikk, lokale band uten støtte av noe slag som bare vil ha litt publisitet, en del artister som har sett seg lei på musikkbransjen og ikke vil samarbeide med de. F.eks de venstreradikale rapperne fra oslo som jeg ikke husker navnet på nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...