Gå til innhold

Conroe kommer tidligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Conroe er prosessoren som kan få meg over på Intel plattformen igjen. Selv om den blir lansert til sommeren neste år, så kan det nok lønne seg å vente iallefall 2 måneder med å handle den slik at de verste BIOS bugs på de nye hovedkorta er luket ut. Tar også litt tid før nye prosessor kjølere kommer også. Regner med at Conroe skal ha ny sokkel også?

 

Men ja dette er spennende. Lurer på hva AMD vil svare med. Kanskje AMD fremskynder sine 65nm planer nå som de vet at Intel Conroe kommer tidligere enn antatt?

Lenke til kommentar

Dette kan bli en farlig utfordrer til AMDs markedsandeler. Jeg tror denne kommer til å ligne ganske mye på K8 når det gjelder klokkehastighet og instruksjoner per klokkesyklus (IPC). Eller om jeg skal tippe litt mer nøyaktig: IPC blir en smule høyere enn K8, mens klokkefrekvensen blir en smule lavere.

Lenke til kommentar
Conroe er prosessoren som kan få meg over på Intel plattformen igjen. Selv om den blir lansert til sommeren neste år, så kan det nok lønne seg å vente iallefall 2 måneder med å handle den slik at de verste BIOS bugs på de nye hovedkorta er luket ut. Tar også litt tid før nye prosessor kjølere kommer også. Regner med at Conroe skal ha ny sokkel også?

 

Men ja dette er spennende. Lurer på hva AMD vil svare med. Kanskje AMD fremskynder sine 65nm planer nå som de vet at Intel Conroe kommer tidligere enn antatt?

5318606[/snapback]

 

Etter hva jeg har fått inntrykk av, så vil Conroe være LGA775 ja. Brikkesett vet jeg derimot ikke.. Kanskje 975X? :hmm:

 

Hva AMD's 65nm produksjon angår, så er det vel ikke å bare fremskynde den. De har allerede utsatt den èn gang. Kan være to grunner til det; enten tekniske problemer, eller AMD ikke får tak/har råd til nok produksjonsutstyr.

 

Penger er vel kritisk.

Lenke til kommentar

Flotte nyheter! Skulle ønske jeg visste om dette for fire måneder siden, da hadde jeg kanskje utsatt PC-kjøpet.

 

Skal bli spennende å se hvordan den yter i forhold til A64, og minst like spennende er effektforbruket. Med 65 nm burde vel denne ha gode muligheter til å få et lavere effektforbruk enn A64?

 

Edit: Hva kommer den forresten til å hete? Pentium 4, Pentium 5, eller noe helt annet?

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter hva jeg har fått inntrykk av, så vil Conroe være LGA775 ja. Brikkesett vet jeg derimot ikke.. Kanskje 975X?  :hmm:

5318743[/snapback]

 

Det stod jo artikkelen at den kommer på 965-brikkesettet ("Broadwater") som blir forsinket mot at "Conroe" fremskyndes..

Av det lille jeg følger med på xs.org tror jeg Intel kommer med en rekke svært gode nyheter fremover.. Dette er bare en av dem...

Forhåpentligvis har AMD noe å svare med.. annet enn "morsomme" egenproduserte videoer til sitt eget "hoff". Det ville være synd om Intel ikke fortsatt har en dyktig konkurrent til både å presse pris.... ned... og ytelse/teknologi... opp... :-)

Lenke til kommentar
Skal bli spennende å se hvordan den yter i forhold til A64, og minst like spennende er effektforbruket. Med 65 nm burde vel denne ha gode muligheter til å få et lavere effektforbruk enn A64?

 

Edit: Hva kommer den forresten til å hete? Pentium 4, Pentium 5, eller noe helt annet?

5319328[/snapback]

At Conroe blir 65nm og ikke 90nm har neppe så mye å si for effektforbruket. Det er nok helt andre faktorer som arkitektur som vil bestemme hvor mye effekt den vil utvikle. For ordens skyld er både Prescott og Dothan produsert på 90nm og det er ganske tydelig at det er arkitekturen som gjør at disse har forskjellig effektforbruk.

 

Noe navn er ennå ikke offentliggjort, men jeg vil tippe noe mer kreativt enn å fortsette med Pentium 4, D, eller 5-navnet. Kanskje de fortsetter med merkenavnet "Duo Core" eller noe sånt.

 

Denne har 14stegs pipeline mot prescotts?

Samme arkitektur som Yonah/Dothan?

5319390[/snapback]

28/31 pipelinesteg. Men det skal vist være noen "snarveier" og snacks som "micro-op fusion" som gjør at den effektive pipeline-lengden oppleves kortere for en del kode. Dette kan bli en killer, men det gjenstår ennå å få bekreftet eller avkreftet.

 

Arkitekturen er forresten helt ny, og skal ikke ligne på hverken Netburst (Prescott) eller Yonah/Dothan.

Lenke til kommentar
Conroe ser ut til å ha:

14 trinns pipeline, EM64T, 65W TDP, 4-issue OoO engine, 4uops pr. klokkesyklus, kjernene vil ha direkte adgang til L1 Cache i den andre kjernen, L2 Cache 2-4 MB?, og mye annet.

 

Frekvens 2,xx GHz?

5322387[/snapback]

65W TDP...ohhh overclocking headroom! Kan vi stave 3 Ghz dual core Conroe :cool:

 

Tror ikke Intel vil ha noe lavere frekvens enn AMD sine Athlon64 X2. Så frekvensen blir nok fra 1.8 Ghz opp til 2.8 Ghz i 2006.

Lenke til kommentar

Frekvens 3,xxGhz, den heftigstge CPUen opp til 3,4ghz hvis de er heldige? Det tror jeg såfall, dette er nok den brikken som kommer til å endre Intel AMD kampen om ytelse på X86. Og så må jeg bare si jiipi jeg hadde rett når det gjelder datoen for lansering av Conroe.

 

Så med litt overklokking kan det være 4Ghz dualcore, og noen sprø kinesere klarere sikkert 5Ghz :cool:

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Og jeg som trodde klokkefrekvenshypen var forbi ;)

 

For Intel er dette en radikal endring i tankegangen fra Northwood og Prescott. Men hvis en ser stort på det, så er det med unntak av flere kjerner ikke de helt store endringene.

Man har gjort en bred Outo of Order arkitektur enda bredere, flere/større buffere og litt annet småsnacks, men instruksjonsstrømmen går samme vei som tidligere, i samme rekkefølge, gjennom de samme enhetene, bare i forbedret utgave.

 

Designmessig er det altså ingen revolusjon, men det er det vel heller ingen som venter innenfor x86.

Ytelsen gjenstår å se, tipper den blir bra, men neppe slik at den "gruser" alt annet klokke for klokke. Likevel så bra at jeg vurderer sterkt å begynne å spare. ;)

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde klokkefrekvenshypen var forbi  ;)

5323474[/snapback]

 

Heheh dream on, ingen ting er så gøyt som å ha et høyt tall for å ha et enda høyere tall. The gruntmaster 8000 er bedre enn The gruntmaster 6000 så er det bare.

 

Tipper at den får relativt lik ytelse som A64 clock by clock, men at den heller til litt mindre ytelse per klokke enn mer ytelse per klokke vs A64. Men det ser ut som at de brikkene kommer til å overklokke så sykt, bare se på den nye EE intel på 65nm. Samt at de standard ikke kommer til å bruke så mye strøm. Dette er tipping men vil tro at de vil klokke ca like mye som Opteron gjør i dag.

 

En annen ting er dette http://realworldtech.com/forums/index.cfm?...60635&roomID=11

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...