Gå til innhold

Stemmer dette om Høyre?


Anbefalte innlegg

På HegnarOnline leser jeg dette:

 

Høyre var ...

Mot innføring av stemmerett for fattige.

Mot innføring av stemmerett for kvinner.

Mot 8 timers dagen.

Mot alderstrygden.

Mot statens lånekasse for studerende ungdom.

Mot opprettelsen av barneombud.

Mot innføring av lovfestet rett til videregående utdanning.

Mot arverett for barn født utenfor ekteskap.

Mot innføringen av Folketrygden.

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På HegnarOnline leser jeg dette:

 

Høyre var ...

Mot innføring av stemmerett for fattige.

Mot innføring av stemmerett for kvinner.

Mot 8 timers dagen.

Mot alderstrygden.

Mot statens lånekasse for studerende ungdom.

Mot opprettelsen av barneombud.

Mot innføring av lovfestet rett til videregående utdanning.

Mot arverett for barn født utenfor ekteskap.

Mot innføringen av Folketrygden.

 

Stemmer dette?

5308609[/snapback]

 

Om alt stemmer er jeg ikke sikker få men det forundrer meg ikke da dette stort sett er tiltak for å bedre vanlige folks muligheter :hmm:

Heldigvis har høyresiden i dag bedret seg endel,men det er fortsatt et parti med hovedfokus på de som har det best i landet.

Lenke til kommentar

Høyre har gjort mye rart gjennom årene. Det siste var jo forslaget til ny åndsverkslov som virket mer som et forsøk på å innføre korporasjonsstyre i landet enn noe annet.

 

Heldigvis har høyresiden i dag bedret seg endel,men det er fortsatt et parti med hovedfokus på de som har det best i landet.

Uten å legge til rette for de som "har det best i landet" blir det ikke nye arbeidsplasser for de som "har det verst i landet". Venstresidens hovedfokus på å stoppe ressursskapning vil jeg si er et større problem.

Lenke til kommentar
La meg bare spørre; hvem var det Høyre gav lavere skatt til? Kan det ha vært studenter og fattige?

5308969[/snapback]

 

Det er ingen som har benektet at den borgerlige flerpartiregeringen og ikke høyre alene som du sier ga skattelette,problematikken var at de ga minst til fattige og studenter og mest til de rike,dette samtidig som de økte alt av egenandeler, noe som nettop rammet de fattige og studenter.

Skal en skryte av å ha gitt noen en krone,er det vel greit å ta med at den kronen de fikk kostet dem 2 kroner :D

 

God Jul

mvh. Snekker`n :xmas:

Lenke til kommentar
Høyre har gjort mye rart gjennom årene. Det siste var jo forslaget til ny åndsverkslov som virket mer som et forsøk på å innføre korporasjonsstyre i landet enn noe annet.

 

Heldigvis har høyresiden i dag bedret seg endel,men det er fortsatt et parti med hovedfokus på de som har det best i landet.

Uten å legge til rette for de som "har det best i landet" blir det ikke nye arbeidsplasser for de som "har det verst i landet". Venstresidens hovedfokus på å stoppe ressursskapning vil jeg si er et større problem.

5308770[/snapback]

 

Pussig dette :ermm: Hvordan kan det ha seg at vi er en av værdens rikeste nasjoner når sosialistene bare ødlegger og ruinerer landet :hmm::hmm:

Hvem var det som bygget dette landet etter krigen og kjempet gjennom de rettigheter en arbeider har i dag? Var det ikke den sosialistiske arbeiderklassen??

Vi hadde vel fortsatt stått med lua i hånden fremfor fabrikkeiernes port om det ikke nettop var for sosialistene,men det virker som enkelte vil tilbake dit :dontgetit:

 

Her er vel den mannen som har betydd mest for Norge og nordmenns kår i moderne tid, ja riktig han var sosialist :thumbup:

 

Einar Gerhardsen (1897-1987) var selve landsfaderen for en hel generasjon nordmenn. Han var leder i Arbeiderpartiet i 20 år og Norges statsminister i 17 år. Han ledet landet i etterkrigstiden, og dette var en periode med gjenoppbygging, vekst og framgang. Velferdsstaten ble grunnlagt og fikk etterhvert oppslutning fra alle partier. Velstanden blant folk flest økte i en grad noen knapt hadde forutsett.      Selv sa Einar Gerhardsen at det største for ham, ikke var den økonomiske framgangen, men at arbeidsfolk ikke lenger trengte stå med lua i hånda. De hadde fått selvrespekt.

 

http://www.dna.no/index.gan?id=11485&subid=0

 

He en riktig god jul alle sammen.

mvh. Snekker`n :xmas:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Skulle ikke foundre meg om det stemmer, med det hører fortiden til, vi må ta for oss nuet ;)

 

SV var jo mot parabolantenner på 80 tallet og ville forby statlig eide villaer. Tar man en kikk på andre partier som FRP, AP og SP sine partiprogram pre 90 tall finner man sikkert mye rart. Quisling satt f.eks. i regjering med Bondepartiet (tidligere SP), men er litt dumt å bruke det mot SP den dag idag ;)

 

Men tror det ville vært artig å gå gjennom gamle partiprogram.

Lenke til kommentar
Skulle ikke foundre meg om det stemmer, med det hører fortiden til, vi må ta for oss nuet ;)

 

SV var jo mot parabolantenner på 80 tallet og ville forby statlig eide villaer. Tar man en kikk på andre partier som FRP, AP og SP sine partiprogram pre 90 tall finner man sikkert mye rart. Quisling satt f.eks. i regjering med Bondepartiet (tidligere SP), men er litt dumt å bruke det mot SP den dag idag ;)

 

Men tror det ville vært artig å gå gjennom gamle partiprogram.

5310316[/snapback]

 

Jepp,enig her.

Det blir litt dumt å gå tilbake i tid for å trekke paralleler til dagens partier uten å tenke på den enorme utviklingen som har vært :)

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Selv om avstanden fra topp til bunn i samfunnsstigen er blitt kortere med tiden, er det vel fremdeles ingen tvil om på hvilken side Høyre er. Og hvilke verdier de står for. Almuens beste har aldri vært det viktigste for Høyre, selv om det kanskje er viktigere for dem nå enn tidligere. Noe vi har blant andre arbeiderbevegelsen å takke for.

Lenke til kommentar

Næringslivstoppene stemmer Høyre og Arbeiderparti, er de to partiene som har grep om samfunnets mest resursterke velgere. AP har i tillegg sterk støtte fra arbeiderbevegelser (spesielt LO), mens Høyre har støtte fra NHO (dog ikke lenger økonomisk).

 

De to partiene rerpesenterer uten tvil de mektigste grupperinger her til lands. Men de er begge blitt mer "folkepartier" som alle andre.

 

høyre har aldriv vært noen forkjemper for arbeiderenes rettigheter, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Trodde FRP og AP nå var det største grupperingene i Norge jeg :)

5316190[/snapback]

 

Frp gjorde det bra ved valget, ja. Men en kan spørre seg hvor lenge frp klarer å holde ut. Høyre kommer nok tilbake, og det vil i all hovedsak gå utover frp. ;)

5316682[/snapback]

 

Tja, FRP har nå "stjålet" sine velgere fra AP, KRF og SV stort sett. Velgergruppene er nok så ulike de to partiene imellom. Mens akademikere, næringslivstopper og velstående stemmer Høyre, så er det arbeiderklassen og trygdede som stemmer FRP. Spesielt er partiet populært for menn under 35 år.

 

Selv om FRP er mindre i antall tilhengere enn Høyre, så har Høyre mektigere støttespillere i kulissene. Der er det ingen som slår de og AP.

Lenke til kommentar
Trodde FRP og AP nå var det største grupperingene i Norge jeg :)

5316190[/snapback]

 

Frp gjorde det bra ved valget, ja. Men en kan spørre seg hvor lenge frp klarer å holde ut. Høyre kommer nok tilbake, og det vil i all hovedsak gå utover frp. ;)

5316682[/snapback]

 

Tja, FRP har nå "stjålet" sine velgere fra AP, KRF og SV stort sett. Velgergruppene er nok så ulike de to partiene imellom. Mens akademikere, næringslivstopper og velstående stemmer Høyre, så er det arbeiderklassen og trygdede som stemmer FRP. Spesielt er partiet populært for menn under 35 år.

 

Selv om FRP er mindre i antall tilhengere enn Høyre, så har Høyre mektigere støttespillere i kulissene. Der er det ingen som slår de og AP.

5317247[/snapback]

 

 

HVA ER DET DU SIER ? Nå har både jern erna og Foss selv innrømmet at de tapte enormt med velgere til FRP og at de selv ikke var flinke nok til å demme opp for dette, alikevel presterer du å si de hentet de fleste velgerne fra bla AP et av de partiene som hadde størst fremgang :nei:

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
HVA ER DET DU SIER ?  Nå har både jern erna og Foss selv innrømmet at de tapte enormt med velgere til FRP og at de selv ikke var flinke nok til å demme opp for dette, alikevel presterer du å si de hentet de fleste velgerne fra bla AP et av de partiene som hadde størst fremgang :nei:

5317315[/snapback]

 

 

Det er da en kjent sak at FRP har "stjelt" mange velgere fra AP, og vice versa. Usikre velgere står ofte mellom de to paritene. AP sin store fremgang skyldtes også at de "stjal" fra SV, som igjen forklarer SV sin dårlige valgoppslutning. AP tok også velgere fra Høyre (Næringslivstopper stemmer stort sett kun AP og Høyre). AP og FRP kjemper ofte om de samme gjerde sitterene. De er begge sterkt representert i arbeiderklassen.

 

Trygdede og arbeiderklassen er en stor del av FRP sin velgermasse. Også de med lav utdannelse. Det er en gruppe som ikke har for vane å stemme Høyre.

FRP "stjeler" også endel fra KRF.

 

Nå sitter jeg på den bærbare, men skal poste noen linker jeg har liggende i favoritt mappen min når jeg kommer på den stasjonære.

 

Kort oppsumert er det slik(tatt fra hukommelsen):

 

FRP stjeler fra KRF, AP, Høyre

AP stjeler fra SP, SV, KRF og Høyre

Høyre stjeler fra Venstre, KRF og AP

SP stjeler fra SV, KRF og AP

Venstre fra Høyre og AP

KRF fra FRP, AP, SP og Høyre

 

Med årets valg var det stort sett tre partier som "stjal" velgere ift 2001 og det var AP, FRP og Venstre.

 

Nå var min tidligere uttalelse ikke iht til 2001, men generelt om hvilken tilhøriget dagens FRP tilhengere tidligere har hatt. At store deler av dagens FRP'ere er tidligere AP folk er riktig. Ikke noe å hyle opp med store fete bokstaver etter det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...