Gå til innhold

Windows Vista tar drivere ut av kjernen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det snakk om å holde tunga rett i munnen her. Det er fundamentale forskjeller på å flytte ting ut av kjernen og kjøre ting i usermode istedenfor kernelmode. Windows har en veldig liten kjerne, Linux har en veldig stor kjerne. Kjernen i Windows tar seg av kun noen få, fundamentale oppgaver, kjenen i Linux og de fleste UNIX-implementasjoner er store og komplekse.

 

Windows-implementasjonen blir av de fleste fagfolk regnet som den mest moderne, det å si at de følger etter Linux på dette punktet vil jeg sterkt motstride.

 

Men, tilbake til hva saken _egentlig_ handler om, kjøre drivere i usermode. Blir spennede å se hvordan dette kommer til å påvirke ytelsen. Om de kan la tråder migrere mellom prosesser (sånn som i TRIX) kan man muligens hjelpe på ytelsestapet ved å la enkelttråder få kjøre i kernelmode for så å migrere tilbake. Spekulasjoner.....

 

Så, et spørsmål, hva slags prosesser kommer nå til å ha mulighet til å kjøre i kernelmode?

Lenke til kommentar
Nå er det snakk om å holde tunga rett i munnen her. Det er fundamentale forskjeller på å flytte ting ut av kjernen og kjøre ting i usermode istedenfor kernelmode. Windows har en veldig liten kjerne, Linux har en veldig stor kjerne. Kjernen i Windows tar seg av kun noen få, fundamentale oppgaver, kjenen i Linux og de fleste UNIX-implementasjoner er store og komplekse.

5310784[/snapback]

Bra det er noen som har hatt litt os-teori her! Minix er det første eksempelet jeg kommer på som bruker mikrokjerne med drivere i userspace, men jeg husker ikke helt hvorvidt Mach kjernen til MacOS X også gjør det. Er ganske sikker på det, for jeg husker godt hvor imponert jeg var over den overlegne arkitekturen (på papiret :) ).

 

Merker VELDIG godt at Linux ikke gjør det på denne måten. Har et Adaptec 29160 SCSI kort som kræsjer systemet helt om jeg ikke lastet modulene i riktig rekkefølge.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...