Gå til innhold

Kriger om mobil-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Korrektur: TV-lisens for å ha en mobiltelefon som har mulighet for å ta inn det TV-signalet NRK "har brukt" fire år og haugevis av millioner av kroner for å bygge ut. Høres det egentlig så ulogisk ut? I think not. :)

 

Uansett; TV på mobilen er dødfødt. Flere undersøkelser (beklager mangelen på kildereferanser, men søk på "tv mobile korea" eller lignende på Google) viser at folk ikke er interesserte i å få TV på mobilen - i alle fall ikke den samme TV'en som man får i stua. En mobil er en enhet for "on-demand" innhold, ikke et forhåndsoppsatt sendeskjema.

 

Tenk deg at du slenger deg på bussen om morgenen og har et kvarter eller en halvtime å slå ihjel før du skal hoppe av. Hva vil du helst gjøre - slenge opp mobilen og bli tvunget til å se på hva det nå enn er som sendes akkurat da (f.eks. reklame, et grusomt kjedelig program om tre-spikking eller en reprise av "Full House" om du er ekstra heldig) ... eller vil du heller få opp en liste over tilgjengelige programmer og velge nøyaktig det DU vil se, der og da?

 

TV-bransjens "Same Shit For Everybody" er over - bare se på hvor mye piratkopiering av TV-serier og salg av TV-serier på DVD har tatt av. Folk er ikke lengre interesserte i å sitte og svelge den samme møkka på det samme tidspunktet over hele landet - de vil velge hva de vil se, og de er villige til på betale for det.

 

On-demand var et "buzzword" i internetts spede begynnelse, men nå begynner det virkelig å gjøre seg gjeldende.

 

Rant rant rant.. :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Mobil-TV er jo allerede "on-demand" via 3G nettet. Regner med at det vil bli det med den nye standaren også. Grunnen til at TV ikke er "on-demand" er jo fordi det til nå kun har vært analoge signaler.

 

Ellers synes jeg det er bra at NRK går for DMB-standaren. Ser jo bare hvor lang tid ting tar for å bli bygd ut her i landet(bredbånd, 3G etc...). Nå har vi muligheten til å få en "tjuvstart", siden DAB allerede er godt utbygd(uten at jeg akkurat skal skryte av DAB-radio...)

Lenke til kommentar

Du blander uttrykkene - "Mobil TV", i den settingen som brukes i artikkelen, snakker om en digital, trådløs speiling av tradisjonelle TV-sendinger - ikke on-demand innhold. Ekte on-demand "mobil TV" har vi, delvis, gjennom f.eks. Telenor sin 3G-portal (backlogg av NRK-programmer osv.), men etter det jeg har lest meg til så kan jeg ikke se at DMB kan tilby slikt on-demand innhold. Med fare for at jeg ikke har lest nok på de riktige stedene selvsagt. :)

 

Vi har forøvrig hatt Canal Digital og UPC i mange mange år, og det er fortsatt ikke on-demand (hvis man ser bort i fra det utrolig spinkle film-innholdet UPC har).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg skjønner meg ikke på steder som operer uten SIM-kort, det virker så utrolig primitivt....

 

Dette er jo nok et problem som hadde vært løst om min visjon hadde vært oppfyllt, at man bare bygde ut et stort og kraftig konvensjonelt nett, og kjørte alle tjenester over dette, feks TV og radio, istedet for å ha digitale nett som bare brukes til en liten tåpelig ting (som feks TV)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg har sett endel på Sky TV via mobil (Nokia 6680) her i England. Det er gratis gjennom Vodafone nå, ca 10 kanaler (MTV, Fotball, Nyheter osv). Faktisk overraskende bra kvalitet, lite lagg, men skulle ønsket lyden var noe bedre. Går inn på en wap-side og velger kanal, så streamer mobilen.

 

Kan være kjekt å ha tilgang til live nyheter på bussen f.eks :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner meg ikke på steder som operer uten SIM-kort, det virker så utrolig primitivt....

 

Dette er jo nok et problem som hadde vært løst om min visjon hadde vært oppfyllt, at man bare bygde ut et stort og kraftig konvensjonelt nett, og kjørte alle tjenester over dette, feks TV og radio, istedet for å ha digitale nett som bare brukes til en liten tåpelig ting (som feks TV)

 

AtW

5408490[/snapback]

 

Det er en fin visjon. Jeg ser for meg at du mener trådløst IP-nett som kan bære vilkårlig informasjon?

 

Det er dog endel utfordringer for å få noe slikt på plass.

 

Tv-sendinger krever veldig høy båndbredde, men setter får krav til forsinkelse og mobilitet. Derfor er parabol en ypperlig kanal.

 

Telefoni krever nesten ikke båndbredde, men er følsom for forsinkelse, og terminalene skal helst ha lite effekt.

 

terminal-størrelse/batteri-levetid, båndbredde, forsinkelse, står alle i motsetning til hverandre. Det er vanskelig å se for seg et veldig generelt radio-nett som både:

 

1. Skal dekke hele landet, også innendørs, i tunneller etc

2. Skal tillate båndbredder på 20mbit+

3. Skal klare seg med små antenner

4. Skal klare seg med liten effekt/små terminaler

5. Skal ha lav forsinkelse

6. Skal være lite følsomt for hastighet (doppler)

7. Skal tillate et stort antall samtidige brukere med både felles innhold (broadcast) og individuelt innhold, alle med potensielt store båndbredder

 

Det er sikkert mulig å komme et stykke med et veldig adaptivt og skalerbart nett, men radionett vil alltid være begrenset av fysikkens lover.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Jeg skjønner meg ikke på steder som operer uten SIM-kort, det virker så utrolig primitivt....

 

Dette er jo nok et problem som hadde vært løst om min visjon hadde vært oppfyllt, at man bare bygde ut et stort og kraftig konvensjonelt nett, og kjørte alle tjenester over dette, feks TV og radio, istedet for å ha digitale nett som bare brukes til en liten tåpelig ting (som feks TV)

 

AtW

5408490[/snapback]

 

Det er en fin visjon. Jeg ser for meg at du mener trådløst IP-nett som kan bære vilkårlig informasjon?

 

Det er dog endel utfordringer for å få noe slikt på plass.

 

Tv-sendinger krever veldig høy båndbredde, men setter får krav til forsinkelse og mobilitet. Derfor er parabol en ypperlig kanal.

 

Telefoni krever nesten ikke båndbredde, men er følsom for forsinkelse, og terminalene skal helst ha lite effekt.

 

terminal-størrelse/batteri-levetid, båndbredde, forsinkelse, står alle i motsetning til hverandre. Det er vanskelig å se for seg et veldig generelt radio-nett som både:

 

1. Skal dekke hele landet, også innendørs, i tunneller etc

2. Skal tillate båndbredder på 20mbit+

3. Skal klare seg med små antenner

4. Skal klare seg med liten effekt/små terminaler

5. Skal ha lav forsinkelse

6. Skal være lite følsomt for hastighet (doppler)

7. Skal tillate et stort antall samtidige brukere med både felles innhold (broadcast) og individuelt innhold, alle med potensielt store båndbredder

 

Det er sikkert mulig å komme et stykke med et veldig adaptivt og skalerbart nett, men radionett vil alltid være begrenset av fysikkens lover.

 

mvh

Knut

5431239[/snapback]

 

Jeg hadde sett for meg at "fast-tv" hovedsaklig går på vanlig trådbasert nett,og at radionettene (untatt i lite bebygde områder) tar for seg oppgaver med mindre båndbredde. (et slgags GPRS-alternativ). Mao et kablet nett som dekker mesteparten av landet (90% kanskje, resten dekkes av trådløst med høy bpndbredde) til krevende brukt, og et eller to (i så fall med hver sine spesialiteter) trådløse nett som er for bruk som er avhengig av mobilitet.

 

Men det er jo bare litt løse tanker, kan ikke så mye om nettinfrastruktur, og det er helt sikkert folk som kan mye mer om det enn meg. Essensen er at jeg ønsker et fleksibelt digitalt nett,der informasjonsbæreren ikek er låst til en type innhold. Koster nok noen penger, men jeg tror det kan bli vel så viktig/nyttig for landet som teledonnettet var.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...