Gå til innhold

Trenger nytt Socket A hovedkort


Jumpern

Anbefalte innlegg

Mitt socket A hovedkort av typen ASUS A7N8X Deluxe er nok ødelagt etter at strømforsyningen tok kvelden etter et fasinerende show.

Det hele skjedde da jeg skulle montere maskinen opp etter å ha flyttet den. Koblet i strømkontakten, slo på av/på brytern på strømforsyningen, og vips så slo maskinen seg på av seg selv uten at jeg hadde trykket på powerknappen på kabinettet. Maskinen slo seg av og på, av og på osv. helt uten videre. Slo av maskinen ganske kjapt etter at det skjedde. Jeg sjekket maskinen etterpå, og da viste det seg at strømforsyningen var defekt med svidd el.krets.

Dro på ned på databutikken å kjøpte meg en ny strømforsyning. Monterte den nye strømforsyningen, men maskinen bare slo seg på av seg selv, og etter ca 5-6 sek så slo den seg av igjen.

Etter litt fundering så tror jeg nok at mitt hovedkort er fucked up, derfor trenger jeg et nytt socket A hovedkort helst av samme type som det jeg har.... Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et slikt kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig....Har en amd athlon XP2600 prosessor som jeg er kjempefornøyd med, vil ikke bruke penger på både nytt hk og prosessor...

Kan man ta komtakt med diverse nettbutikker å høre om de har noen kort liggende (demo el.)?

Flere som har noen linker til andre hk som har støtte for sata og nvidia2?

Lenke til kommentar

Noe av det samme skjedde med mitt gamle Asus A7V8X Deluxe. Jeg var ganske desperat og bestilte først et Asus A7V880, men dette var forferdelig ustabilt og klarte ikke å levere nok strøm til minnet mitt (crucial ballistix). Noe av grunnen kan være at det er veldig strippet ned selv i forhold til referanselayout fra VIA. Deretter bestilte jeg et DFI NF2-U400-AGF, med den siste inkarnasjonen av nForce2 Ultra400Gb, og et Abit KW7 (VIA KT880). DFI'en kom først og funktet fint etter en bios-oppdatering og litt manuell justering av strøm og timings i bios. Abit-kortet dukket opp noen uker senere og jeg byttet ut DFI-kortet for morro skyld. KW7'en hadde mye bedre layout synes jeg og det funket veldig stabilt, men ytelsen på VIA KT880 er noe lavere enn nF2 Ultra400Gb så jeg byttet tilbake igjen.

 

Det er vel bare å gjøre et søk i prisguiden her på hw.no og velge Socket A. nForce 2 Ultra400 eller Via KT880 er begge ryddige brikkesett, men jeg holder en knapp på nForce2 enda. Valg av produsent er jo en smakssak, personlig liker jeg Abit og DFI.

Endret av wizkid
Lenke til kommentar

Kjøp ihvertfall nforce2 ! Uten tvil det beste Socket A chipsettet. Mye bedre enn VIA.

 

Har selv DFI U400SG-AGF

 

Bra med funksjoner, stabilt og god ytelse. Gigabit ethernet, firewire, usb2, soundstorm, både coax og optisk lydutgang. Eneste minus for min del er egentlig at minnespenning ikke går høyere enn 2.9V da jeg overklokker med Winbond BH-6 brikker som trenger mye spenning. Jeg er fortiden med i noen tråder i DFI forumet for å se om vi kan få til en bra tweaket BIOS. Det skal sies at folk har hatt litt problemer med XP-mobile prosessorer på kortet, men en L12mod (veldig enkelt å utføre) ser ut til å løse dette. I tillegg har noen hatt litt problemer med å få ram til å kjøre i Dual Channel. Dette mest sannsynlig fordi kortet kjører CPC 1T som standard, må gjerne justeres til CPC 2 for å få DC til å virke. Dette forsøkes det å finne en løsning på i DFI forumene også. Prisen er jo også relativt fornuftig.

 

EDIT: Og ja Christian, dette kortet vil også være et godt valg for deg. Om du så skulle satt i den "dårligste" Socket A prosessoren som finnes - Duron 500 - så vil det likevel fungere utmerket på dette kortet. Det gjør i hvertfall ikke ting verre om du setter det i et nforce2 kort, heller mye bedre.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
I tillegg har noen hatt litt problemer med å få ram til å kjøre i Dual Channel.  Dette mest sannsynlig fordi kortet kjører CPC 1T som standard, må gjerne justeres til CPC 2 for å få DC til å virke.  Dette forsøkes det å finne en løsning på i DFI forumene også.

5292497[/snapback]

 

Det er ingen vits med dual-channel på et socket A HK så lenge det ikke blir brukt chipsett med innebygd grafikk. Forskjellen er så liten at selv benchmarkprogrammer vil slite med å se forskjell mellom single og dual. I praktisk bruk er forskjellen enda mindre.

Lenke til kommentar
jeg har et brukt Abit NF7-S v2.0 med Nforce 2, som jeg ikker bruker lenger,fungerer helt som det skal. kjøpte AMD Ahtlon 64. ta gjerne kontakt hvis noen er intrissert. :)

5303937[/snapback]

 

Det var jo dette kortet som var selve gromkortet til socket A, så jeg vil anbefale det. Kjøpte et slikt selv, da jeg skulle mekke kontormaskin til opphavet, og det kjører med en XP-M 2400+ på full guffe uten problemer, dvs 2,2 GHz så vidt jeg husker (begge deler klarer mer, men ikke uten at foreldrene mine blir nervøse).

Lenke til kommentar
Har tenkt en del på saken, og begynner å tro at cpu'en også har tatt kvelden siden maskinen slår seg av etter ca. 5 sekunder....Hva tror dere?

Satser en tier på at cpu er OK - har du sjekka om noen av pinnene i socket er svidd eller er det sot på godset i socket rundt et pinnehull?

 

Har mista hovedkort av ymse grunner, men ikke cpu. Røyken har velta ut av psu, hovedkort-chip har stekt grunnet feil i psu men cpu OK. Lynet har slått ned og forsikring har dekka skader, inklusiv svidd pci-kort koblet til hovedkortet, men cpu har vært i orden.

 

Apropos Abit NF7-S v2.0 - bygde 6 maskiner på det kortet, men 3 av NB-viftene har tatt kvelden (og er erstattet via RMa hos Abit).

Lenke til kommentar

Apropos Abit NF7-S v2.0 - bygde 6 maskiner på det kortet, men 3 av NB-viftene har tatt kvelden (og er erstattet via RMa hos Abit).

5305471[/snapback]

 

Har selv bygget en del Pc'r med Abit NF7-S v2.0, og noen av disse hovedkortene har tatt kvelden etter ca. ett års tids bruk. MSI har jeg veldig dårlige erfaringer med når det gjelder ram. Epox og ASUS har jeg enda ikke hatt noen problemer med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...