Gå til innhold

AMD og IBM mot lavere effektforbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For stillegående kraftige maskiner er det dog viktigere at de får effektforbruket kraftig ned på GPU, det er vanligvis den største støykilden i et godt system.

5263403[/snapback]

 

Det gjelder jo bare de som vil ha en stillegående og kraftig spillmaskin, maskiner kan brukes til så mangt som ikke er spill.

 

AtW

Lenke til kommentar

http://www.theregister.co.uk/2005/12/07/in...q_quantum_well/

 

Intel står ikke helt stille de heller. Spørs om intel kommer til å ta ledelsen i strøm/ kraft, med yohan desktop.

 

Men som det sies så er det mange som er helt hysteriske over at CPUen er på hele 80 Watt, men de kunne ikke bry seg mindre at de har 2 x X850 XT PE som har ca 90 watt hver.

 

Det er mange ting som kan gjøres for at maskiner lager mindre støy. Eks ha cpuen vertikalt oppover slik at du kan ha kjøling neten 360 grader.

 

Personlig så bryr jeg meg utrolig lite om strømforbruk. Støy bryr jeg meg svært mye om. Så den kan være så varm den vil så lenge den ikke støyer sier bare jeg.

Lenke til kommentar
http://www.theregister.co.uk/2005/12/07/in...q_quantum_well/

 

Intel står ikke helt stille de heller. Spørs om intel kommer til å ta ledelsen i strøm/ kraft, med yohan desktop.

 

Men som det sies så er det mange som er helt hysteriske over at CPUen er på hele 80 Watt, men de kunne ikke bry seg mindre at de har 2 x X850 XT PE  som har ca 90 watt hver.

 

Det er mange ting som kan gjøres for at maskiner lager mindre støy. Eks ha cpuen vertikalt oppover slik at du kan ha kjøling neten 360 grader.

 

Personlig så bryr jeg meg utrolig lite om strømforbruk. Støy bryr jeg meg svært mye om. Så den kan være så varm den vil så lenge den ikke støyer sier bare jeg.

5263614[/snapback]

 

Forbruk og støy er jo to sider av samme sak, Å få transportert unna mest mulig varme med minst mulig støy er folkene som lager kjøleutstyr sin oppgave, å få produsert minst mulig vamre er CPU-produsenten sin oppgave. Mer varme -> minimumsstøyen blir høyere. (evt dyrere eller mer tungvint å få til).

 

Yonah virker lovende ja, den er jo nesten som en AMD X2 på mange fronter :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Yonah virker lovende ja, den er jo nesten som en AMD X2 på mange fronter :)

5263677[/snapback]

Synes du virkelig det? Hvis du ser nøyere etter i testen til Anandtech så er faktisk en klar majoritet av benchmark-testene av syntetisk karaktér (Sysmark, Winstone, etc.). Er ikke det litt snodig synes du, spesielt når dette er en Anandtech-test som vanligvis inneholder et mye bredere utvalg av benchmark-tester? For som kjent så er det stort sett bare i syntetiske tester at Intel-prosessorer klarer seg fint. "Yonah" gjør det jo ikke særlig bra i de andre benchmark-testene som ikke er av syntetisk karaktér (siste eller nestsiste plass) så her lukter det ugler i mosen synes jeg.

 

Og når det gjelder strømforbruk så ligger "Yonah" cirka 10W høyere både ved idle og full load sammenlignet med Pentium-M "Dothan" på samme klokkefrekvens. Anandtech nevner ikke et ord om hvilket oppsett eller metode de har brukt for systemene for å teste idle og full last. Dette hadde vært greit å vite noe mer om ettersom "Yonah" har muligheter for å skru av den ene prosessorkjernen både ved idle og full last. Forhåpentligvis kommer det flere tester etterhvert som belyser dette i mer detalj og da skulle det ikke forundre meg om vi får se en reprise på bruk av Throttlewatch som avslørte "Prescott" ved såkalt full last.

Lenke til kommentar
Yonah virker lovende ja, den er jo nesten som en AMD X2 på mange fronter :)

5263677[/snapback]

Synes du virkelig det? Hvis du ser nøyere etter i testen til Anandtech så er faktisk en klar majoritet av benchmark-testene av syntetisk karaktér (Sysmark, Winstone, etc.). Er ikke det litt snodig synes du, spesielt når dette er en Anandtech-test som vanligvis inneholder et mye bredere utvalg av benchmark-tester? For som kjent så er det stort sett bare i syntetiske tester at Intel-prosessorer klarer seg fint. "Yonah" gjør det jo ikke særlig bra i de andre benchmark-testene som ikke er av syntetisk karaktér (siste eller nestsiste plass) så her lukter det ugler i mosen synes jeg.

 

Og når det gjelder strømforbruk så ligger "Yonah" cirka 10W høyere både ved idle og full load sammenlignet med Pentium-M "Dothan" på samme klokkefrekvens. Anandtech nevner ikke et ord om hvilket oppsett eller metode de har brukt for systemene for å teste idle og full last. Dette hadde vært greit å vite noe mer om ettersom "Yonah" har muligheter for å skru av den ene prosessorkjernen både ved idle og full last. Forhåpentligvis kommer det flere tester etterhvert som belyser dette i mer detalj og da skulle det ikke forundre meg om vi får se en reprise på bruk av Throttlewatch som avslørte "Prescott" ved såkalt full last.

5264766[/snapback]

 

Det er forsåvidt litt interessant, jeg må innrømme det, og det er også vansklig å si hvor mye av strømforbruket som er pga CPU og andre ting. Men vi får se, jeg er en tolmodig mann, kan vente på flere benchmarks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...