Gå til innhold

10-tommers fleksibel skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ser fram til å få èn digital bok på skolen...det ville gjort det hele mye lettere...

5258904[/snapback]

Helt enig, sånn sett er elektronisk papir genialt. Hadde også vært greit å kunne bytte ut 12-binds-leksikonet med ett enkelt "papir", selv om det kanskje ikke ser like imponerende ut i bokhyllen.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker, så er dette en videreføring av en teknologi som ble forsket på og delvis utviklet av MiT kalt LEP, Light Emitting Polymers.

I grunnprinsippet fungerer det ved at man har ett bøyelig "ark" som man kjører igjennom en "printer" denne printer diverse lag av polymer på arket og vips så har man en skjerm.

Produksjonskostnadene er minimale i forhold til dagens produksjon av LCD/Plasma. Men regner med at de skal ha noen kroner for ideen.

 

Er litt mulig jeg blander for jeg mente at phillips hadde kjøpt opp ideen fra MiT. Men har desverre ikke tid til å sjekke det opp nå.

Lenke til kommentar

Her har artikkelforfatter tenkt litt kort tror jeg. ;)

 

Denne teknologien har jo ikke baklys, så er mao avhengig av lys i rommet for å fungere. Da vil jo "kinoeffekten" bli omtrent av samme kvalitet som å sitte og se på en PLAKAT, og ikke på et lerret! Hmmm...

 

...

 

Men om den lar seg gjennomlyse og monteres som en del av en bakgrunnsbelyst skjerm kan det jo kanskje bli interessant. (Vent, finnes det allerede sa du? LCD ja.. okay, beklager. Nevermind ;))

 

..

 

Da er jo LEP mer interessant, om den skulle bli kraftig nok for "hjemmekinobruk" en eller annen gang....

Endret av akerb
Lenke til kommentar

akerb: Tror kanskje du også tenkte litt kort. Som all ny teknologi kommer denne i liten kvanti ved første stadie. Tenk deg hvor store lærret vi kan få med tiden uten en kembo stor og dyr prosjekto?. Om 10 år kommer dette sikkert til å bli utrolig billig. Uansett må det jo være kos å bare rulle skjermen sammen og dra med seg på skolen?

 

Jeg ser ikke noen steder at denne faktisk trenger bakrundsbelysning(noe som jeg selv stusset litt på), har du en kilde på dette?

Lenke til kommentar
Her har artikkelforfatter tenkt litt kort tror jeg. ;)

 

Joa, kan kanskje virke sånn. Men jeg er overbevist om at vi en dag får kjøpt digre rullbare skjermer med farger og skikkelig lys. (Den overbevisningen har jeg hatt i mange år alt.) Vi får bare vente litt på at fabrikantene lager noe slikt.

Lenke til kommentar
akerb: Jeg ser ikke noen steder at denne faktisk trenger bakrundsbelysning(noe som jeg selv stusset litt på), har du en kilde på dette?

5259368[/snapback]

 

Exactly. Den TRENGER ikke bakgrunnsbelysning, og ER dermed ikke bakgrunnsbelyst. Mao. det blir som å se på et papir. Dette er for lav lysstyrke (0 lumen) for å få noen slags tv/kino-effekt. :) Synes du det er like effektfullt å se på en plakat fra 3-4 meters hold som å se på en lcd/plasma-tv fra samme avstand?

 

Men den dagen det kommer, med små lysdiodesaker (LEP) OG rullbart, tror jeg alle blir glade :)

Lenke til kommentar
Etter hva jeg forstod klarte skjermen og produsere lyset selv, noe som kan virke utrolig rart.

5259756[/snapback]

Etter det jeg kan lese: (med forbehold)

 

Skjermene produserer ikke lys, like lite som toneren eller blekket på et papir produserer lys. Det er bare snakk om krystaller/pigmenter etc. som flytter seg rundt slik at de danner grafikk. Mao. en "look" tilsvarende de gamle monokrome Palm skjermene (og forsåvidt de gamle mobilskjermene), bare uten baklys.

 

Oppdateringshastigheten skal ikke være noe særlig etter dagens standard, film på disse er helt uaktuelt.

 

Men føler at vi mister sporet her; dette er kult til ting vi i dag bruker papir og sånt til, ikke som erstatter for flatskjermer osv. Så for eksempel et stilig armbåndsur som brukte denne teknologien... :D

Lenke til kommentar
Dette er kanskje noe som blir brukt i små håndholdte enheter før det går videre til større ting. Ser for meg noe sånt på mp3 spillere og mobiler for eksempel. Tenker meg at de skjermene der kan gjøre så batteriet varer litt lenger på forskjellige ting.

5259809[/snapback]

 

Tror nok ikke det blir brukt i slik enheter da dem tar allerede i bruk langt bedre skjermteknologi. Markedet for disse skjermen må være i hovedsak hvor bøyeligheten er høyt ettertraktet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette kommer til å erstatte dataskjermer. Men jeg har lenge tenkt på at å gå til postkassen bør bli unødvendig om noen år. Å abbonere på avis som ligger på frokostbordet hver morgen hadde jo vært veldig greit. Hadde ikke trengt å kunne krølle den. Da tenker jeg på skjermer som er beregnet på kun å være til dette bruket. kanskje man til og med kunne få sånn snakkende repotasjer eller intervju som man har på mange sci-fi filmer. Mulighetene er endeløse, men jeg syntes det er lenge siden det kom noen store nyheter som vi virkelig kunne ha bruk for.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...