Gå til innhold

Hynix annonserer GDDR4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har hørt ryker om klokkehastigheter (bit per pinne per syklus) og latency på GDDR4?

 

Neste-generasjons teknologi tillater en dobling av ytelsen i forhold til GDDR3 og skal være ideell for 64-bits systemer.

Jeg lurer på hva artikkelforfatteren mener med dette. Et det x86-64 det siktes til, 64bit grafikkminnebuss, eller noe annet? Jeg kan uansett ikke se hva som er så ideéllt med 64bit i denne denne sammenhengen.

 

Edit:

is ideal for 64-bit computer operating systems that manage vast amounts of data at once.

Ok, det forklarte litt, men jeg ser fortsatt ikke hvorfor typen minne på grafikkortet skal egne seg for x86-64 OS.. Et det noen som aner? (Bortsett fra PR-verdien av hypet selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Kommer denne utviklingen kun til nytte for grafikkort, eller vil det også hjelpe de andre minneteknologiene (RAM, flash med mer) ?

 

EDIT: For å bringe klarhet i spørsmålet mitt:

Jeg er klar over at det omtalte minne er grafikkspesifikt.

Endret av G
Lenke til kommentar
grunnen til at det er ideelt for 64bit systemer er vel at det er en meget stor okning i antallet mulige adresser, og det vil da ta lengre tid aa "aksessere" den riktige adressen, siden adressen naa er 64bit istedet for 32bit... sikkert noe saant ;)

5254754[/snapback]

32bit holder helt til og med 4GiB minne. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være noen vits med 64bit minneadressering på skjermkort hvis ikke det er mer enn 4GiB minne på kortet, og det er utvilsomt en stund til det kommer så mye minne på skjermkortene. Denne "fordelen" med egnet for 64bit trer altså ikke i kraft før om så mange år at GDDR4 sikkert er utdatert.

Lenke til kommentar
hmm..

godt poeng, da vet jeg ikke, men det tar jo lenger tid med 64 bit hvis jeg ikke husker feil, iallefall med prosessorer, husker jeg leste om det en gang, at det er mye mer å regne ut med 64 bit, og det er jo for såvidt riktig også, så det er sikkert noe...

5256069[/snapback]

 

Det tar ikke lenger tid med 64bit. Derimot tar det lenger tid med 32bit aksess enn det gjør med 64bit dersom man bruker en 64bit prosessor. Prosessorer jobber alltid best med den "bitbredden" de er laget for. Er ikke 100% på dette, men jeg tror det er sånn.

Lenke til kommentar
joda, men det jeg tenkte på, var generelt prosessorutregning, for det må være 64 bit, så hvis det ikke er fullt så mange siffer i tallene den jobber med, så der den nødt til å legge til mange nuller først...

og det sinker jo..

5256544[/snapback]

 

Det eneste som teller her er størrelsen på registerene, ikke på tallene.

Jeg regner med at GPUene på disse kortene er 64bit, og da vil de nødvendigvis tjene på 64bit minneaksess. Når det gjelder grafikk så er det vel også mange utregninger med forholdsvis store tall.

Lenke til kommentar
Det tar ikke lenger tid med 64bit. Derimot tar det lenger tid med 32bit aksess enn det gjør med 64bit dersom man bruker en 64bit prosessor. Prosessorer jobber alltid best med den "bitbredden" de er laget for. Er ikke 100% på dette, men jeg tror det er sånn.

5256537[/snapback]

 

Teorien i det du sier er nok rett nok, det.

Men så skal vi ikke glemme at dette handler fremdeles om GDdR (altså minne til grafikk-kort.

De fleste GPU'er er i dag 256-bit (Matrox Parhelia er 512, men med mindre suksess.)

Er forøvrig litt spent på om nVidia/ATI kommer til å prøve seg på 512-bit om et par generasjoner med bedre hell :)

Lenke til kommentar

Hvor mange bit bredde en GPU er kommer an på hvor man måler bredden. F.eks er minnebussen ofte opp til 256 bit, bussen internt på GPU'en mellom minnekontrolleren og resten av GPU'en er ofte 512bit, minneadresseringen er 32bit, antall pipelines er opp mot 24, hver pipeline kan beregne farger med 32bit eller 64bit presisjon (HDR) og kan dermed kalles for 24*64 = 1536bit osv. Det er altså ikke enkelt å definere "bredden" på GPU'er (eller CPU'er).

 

Eller sier jeg meg enig med Daysleeper at det er på tide å teste ut 512bit minnebuss på nye toppkort. Det kan bli en nødvendighet for å få utnyttet 512MiB minne skikkelig. (Hvis man dobler mengden minne og skal dobler datamengden med teksturer og annet så trenger man også en dobling av minnebåndbredden for å få utnyttet hele minnet skikkelig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...