Gå til innhold

Nye 90 nm-grafikkbrikker til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

R580 er ett toppkort. Og det er utviklet av ett annet team en den som lagde X1800 kortene. Så forhåpentligvis så tar ATI tilbake tronen med det kortet. Får bare håpe de blir tilgjenglige samme dag som de lanseres, slik at ATI har lært av Nvidia.

 

EDIT:

 

Det at de kommer på 90 nm er ikke noe ulempe det. Det er vel ikke alle CPUer fra AMD eller Intel som er på 65 nm enda. De fleste fra AMD er vel fortsatt 90 nm hvis jeg ikke tar feil

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Det at de kommer på 90 nm er ikke noe ulempe det. Det er vel ikke alle CPUer fra AMD eller Intel som er på 65 nm enda. De fleste fra AMD er vel fortsatt 90 nm hvis jeg ikke tar feil

5249429[/snapback]

 

Mulig at ikke alle kommer på 65nm ennå, men det er jo "såklart" en ulempe? Ihvertfall så langt jeg kan forestille meg.

 

Høyere miniatyrisering =

* mindre varme (dersom allt annet i designet holdes likt) som gir mulighet for høyere frekvens før man når varme-problemer

 

* Høyere yields/billigere produksjon = høyere fortjeneste og/eller lavere pris

* eventuelt så kan man jo bruke like store wafers som før, men ha plass til mye mer av alt det good stuffet som de putter på brikkene.

 

så å si at å produsere på 90nm ikke er noen ulempe istedenfor 65nm som er den minste masse-produksjons teknikken som er akkuratt nå blir jo litt feil..

 

Dessuten, siden de snakker om å BEGYNNE med 90nm nå, så ligger de med andre ord ca. 2 hele trinn bak AMD og Intel.... Kanskje de får kjøpt produksjons-utstyr på "salg" fra fabrikker som legges om hos AMD og Intel?

Endret av Dargar
Lenke til kommentar

Jeg mente det ikke slik at 90 nm var bedre enn 65 nm. Men husk at ATI hadde store problemer med 90 nm når de lagde X1800. Noe som er grunnen til at de tok så lang tid å få ut.

 

Men forskjellen på AMD/Intel og ATI/Nvidia er at ATI og Nvidia ikke lager brikkene selv. De produseres hos samme produsent i Taiwan (TSCM eller noe slik). Så de er avhengig av at de oppgradderer utstyret sitt først. Mens AMD og Intel har egne fabrikker, så de trenger ikke vente, de må lage det selv.

 

Men selvfølgelig er det ikke annet enn positivt at de hadde kommet med 65 nm, men vi er nok ett års tid unna det enda for skjermkort

Lenke til kommentar

fint fint men hva med cpuer som støtter dette når kortene kommer ut?, nNVIDIA truer ATi til å gi ut r580 tidligere, og ATi må skyte seg litt i foten for de dreper jo sitt eget salg på x1800xt med dette garantert (ja det kommer nytt kort om 3-4 mnd men du må gjerne bruek 5000 kr på toppkortet nå)

 

Om jeg skall kjøpe cpu som hamler opp med mitt 7800gtx 512 i dag må jeg ut med ca 8000kr + og etter som jeg leser henger til og med disse etter, så dette er jo et problem

Lenke til kommentar

synest det er posetivt med at det blir mindre teknologi, blir jo mindre varme. trenden har jo vært at alle kort nå om dagen er dual slot da er jo sff kunder ikke med i hel tatt.

 

er også interessant at nvidia ikke kommer med toppkort, siden ATI har det råeste kortet nå om dagen.... scorer visst over 10K dette. så hvis ati faktisk kommer med r580 i mars er det nvidia som sliter. og ikke ati. ser ut som det skifter frem og tilbake dette

 

 

ang cpuer som støtter dette tror jeg at det er her dualcore kommer inn, når vi får spill og drivere somm utnytter dette. mener og huske at ati lovde drivere som gjorde akkurat dette.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Nå er har jo det xt kortet bare høyre klokk fra fabrikk, det er nokk langt fra noe trone skifte fordi om dette kortet blir sluppet, da kan du jo starte å se på scorene til 7800gtx 512 oc.

5249669[/snapback]

 

 

 

de fleste gtx 512 korta er overklokka fra fabrikk de også. og når vi snakker om OC så når XT 742/882 på standar kjøler. og det må jo være slik det kortet som scorer mest fra fabrikk sitter på tronen

Lenke til kommentar

Tviler på at R580 kommer til å bli hetende X1800XT PE, tipper heller det blir et X1850 eller X1900.

 

Det som sirkulerer på beyond3D om R580 nå er at det som R520 blir en 16 pipelines (altså TMU enheter) men flere pixelpipelines. DEt blir litt som RV530 (det som kommer til å hete X1600). Det kortet har fire pipelines (TMU) og tre pixelpipelines per TMU.

 

Det vil altså si at det er kun pixelshader intensive spill som for ytelsesboost. Når det gjelder klokkefrekvens så vil jo også brikken bli mer komplisert av dette, så er ikke sikkert at den blir så mye høyere.

 

Tror nok at 7800GTX 512MB er på toppen av tronen helt frem til eventuelt R580 er i butikkene, legg merke til ordet butikkene....

 

Når det gjelder nVidia så har de tre brikker i 90nm ganske klare, husk at 7800GTX klokker allerede rundt 600Mhz på en 110nm prosess uten low-K. Skal bli spennende å se hva de får gjørt med en 90nm prosess med low-K

 

De nye chipsetene til nVidia med integrert grafikk (C51) GeForce 61x0 er forresten produsert med 90nm teknikk. GeForce Go 7300 som også er lansert er også produsert med 90nm teknikk.

Lenke til kommentar
er også interessant at nvidia ikke kommer med toppkort, siden ATI har det råeste kortet nå om dagen.... scorer visst over 10K dette. så hvis ati faktisk kommer med r580 i mars er det nvidia som sliter. og ikke ati. ser ut som det skifter frem og tilbake dette

5249563[/snapback]

Hva vet du om at nvidia ikke kommer med toppkort?

 

Det kortet du linker til er et overklokket ASUS kort som enda ikke er tilgjenglig, ei heller benchmark av det.

 

Det raskeste kortet som shipper nå er Gainward sitt 7800GTX 512MB klokket til 580/1730. Det kortet har rekorten i 3DMark05 (over 10000) for kort rett fra fabrikant.

 

 

PS! Mitt 7800GTX klokker greit til 600MHz

Lenke til kommentar
Det som sirkulerer på beyond3D om R580 nå er at det som R520 blir en 16 pipelines (altså TMU enheter) men flere pixelpipelines. DEt blir litt som RV530 (det som kommer til å hete X1600). Det kortet har fire pipelines (TMU) og tre pixelpipelines per TMU.

Tror nok at 7800GTX 512MB er på toppen av tronen helt frem til eventuelt R580 er i butikkene, legg merke til ordet butikkene....

5249797[/snapback]

Nå har du blandet litt. RV530 har 4 ROP's og 1 TMU per ROP, altså 4 pixel pipelines. Hva som skiller den ut fra RV515 og R520 er at den har 3 "shader pipes/units" per ROP, samt 2x z/stencil output per ROP.

Lenke til kommentar
Meh, når er det G80 kommer da? Hadde håpet på samtidig som R580.

5249438[/snapback]

G80 vil være nVidia's neste generasjon og det er forsatt litt tidlig. Jeg vil tippe høsten-vinteren 2006.

 

 

fint fint men hva med cpuer som støtter dette når kortene kommer ut?, nNVIDIA truer ATi til å gi ut r580 tidligere, og ATi må skyte seg litt i foten for de dreper jo sitt eget salg på x1800xt med dette garantert (ja det kommer nytt kort om 3-4 mnd men du må gjerne bruek 5000 kr på toppkortet nå)

 

Om jeg skall kjøpe cpu som hamler opp med mitt 7800gtx 512 i dag må jeg ut med ca 8000kr + og etter som jeg leser henger til og med disse etter, så dette er jo et problem

5249466[/snapback]

Det er nok situasjoner der også du er begrenset av skjermkortet. Men jeg er mer interessert i spill som utnytter disse kortene og det blir nok ikke så lenge til før vi ser mye mer av dette.

 

R580 er sagt å komme så tidlig som i januar (ref. Anandtech).

Lenke til kommentar
Raptor,04/12-2005 : 12:42]Det som sirkulerer på beyond3D om R580 nå er at det som R520 blir en 16 pipelines (altså TMU enheter) men flere pixelpipelines. DEt blir litt som RV530 (det som kommer til å hete X1600). Det kortet har fire pipelines (TMU) og tre pixelpipelines per TMU.

Tror nok at 7800GTX 512MB er på toppen av tronen helt frem til eventuelt R580 er i butikkene, legg merke til ordet butikkene....

5249797[/snapback]

Nå har du blandet litt. RV530 har 4 ROP's og 1 TMU per ROP, altså 4 pixel pipelines. Hva som skiller den ut fra RV515 og R520 er at den har 3 "shader pipes/units" per ROP, samt 2x z/stencil output per ROP.

5249859[/snapback]

Ja, blandet TMU og ROP.

 

Både GeForce FX, 6-serien og 7-serien kan kjøre ut 2 z/stencil output per ROP.

 

Når det gjelder G80, så kommer den tidligst til høsten 2006, med støtte for Longhorn, og skal konkurere mot R600 fra ATi

 

nVidia kommer etter hva min kilde der sier til å lansere et 90nm high-end produkt i slutten av Q1, eller begynnelsen av Q2. Det kommer til å konkurere mot R580.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...