Gå til innhold

LCD blir billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe meg en ny LCD skjerm når jeg finner meg en som er god å bruke, med gode farger, har en 20"/21" som jeg ikke bruker, bruker nå en 20"CRT fordi jeg syntes fargene på LCD skjermen er "fæle" mørke farger går inn i hverandre og alt blir likt (kanskje egentlig ikke så ille som det høres ut som) og denne ble det betalt et par tusenlapper for, husker ikke merket atm siden jeg ikke er hjemme. Men skal jeg ha en ny LCD er det ikke så viktig med 2ms 4ms eller noe slik bare fargene er gode!

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg en ny LCD skjerm når jeg finner meg en som er god å bruke, med gode farger, har en 20"/21" som jeg ikke bruker, bruker nå en 20"CRT fordi jeg syntes fargene på LCD skjermen er "fæle" mørke farger går inn i hverandre og alt blir likt (kanskje egentlig ikke så ille som det høres ut som) og denne ble det betalt et par tusenlapper for, husker ikke merket atm siden jeg ikke er hjemme. Men skal jeg ha en ny LCD er det ikke så viktig med 2ms 4ms eller noe slik bare fargene er gode!

5241194[/snapback]

 

Da bør du se nærmere på LaCie PhotonVision II 20" som er i ukens tilbud hos NetShop for tiden. Nåpris er kr 5995,- mot kr 6750,- til vanlig. Jeg har bestilt en selv og nå er det bare tre til på lager, så det kan være lurt å få fingeren ut. Skjermen skal visst være svært bra mht fargegjengivelse etc, og er en av de få jeg har vurdert som når opp til mitt bruk (jeg er fotograf). Du kan lese HW.nos test av den her.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Noe som er litt interessant er at prisen på tilpassede briller kan gå opp, dvs, et metall som er sentralt i produksjonen av en viss type brilleglass som avviker fra et "standard" utvalg er en av bestanddelene i lcd-skjermer. Den økte etterspørselen av dette metallet (husker ikke i farten hva det heter) gjør at prisen på såkalte Rx glass kan, og vil, øke på sikt.

 

I tilfelle noen lurte.. Derfor er det vesentlig at man kjøper en lcd-skjerm som har sunket i pris, for å kompensere for økte priser på briller.

 

Men, jeg håper at Hyundai setter ned prisene, jeg skal kjøre dual view med to L90D+ med fast pivotfunksjon. Blir trivelig med 2048*1280... :)

Lenke til kommentar

Glimrende! Jeg tenker å kjøpe meg LCD-TV (pga høy oppløsning) i løpet av 2006 og da er det greit at prisene faller. Dog, er det ikke uventet. 2004 og 2005 har vært store år for migrering fra CRT til LCD på PC ola nordmann og joe sixpack. Holdbarheten er på LCD lang og folk flest kommer nok til ha skjermene sine lenge så salget vil nok falle. Produksjonskapasiteten er jo beregnet på etterspørselen som er per i dag. Lavere etterspørsel fremover gir naturligvis synkende priser og/eller bedre produkter.

 

Selv venter jeg på at 37" LCD-TV med 1920x1080 skal falle ned til nivået for dagens 32" med 1366x768. Altså ned til rundt 10.000 kr. Jeg tror dette kan skje om ca et års tid. Mye av grunnen til at 37" har kostet veldig mye mer enn 32" i det siste er at 6. (?) generasjons LCD-fabrikker er begrenset til ett panel per "plate" med 37" men får to paneler på 32" ut fra samme "plate". Neste generasjons fabrikker som får 2 paneler på 37" ut fra hver plate vil gjøre at kostnadene og dermed prisene synker drastisk. Samtidig vil farger og responstid bedre seg noe ved denne overgangen.

 

Jeg forventer også at PC-skjermer på 20" med 1600x1200 eller 1680x1050 vil ta over prissjiktet som 19" med 1280x1024 har hadd det siste året i løpet av 2006. Med andre ord: Et godt år å planlegge en oppgraering fra din gamle 17-19" til 20".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...