Gå til innhold

Intel bygger ny fabrikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stusset på hvorfor Israel gir Intel 525 mill. USD.

http://www.ciocentral.com/article

A study commissioned by the ministry found that the project would contribute a net $450 million to Israel 's economy..............

 

Intel, the world's top chipmaker, was expected to hire 4,400 new workers for the new Fab 28 plant

Derfor

 

Husker jeg ikke helt feil så mottar også AMD statlige midler for sine Tyske fabrikker i tilfelle noen skulle lure.

Lenke til kommentar
Stusset på hvorfor Israel gir Intel 525 mill. USD.

http://www.ciocentral.com/article

A study commissioned by the ministry found that the project would contribute a net $450 million to Israel 's economy..............

 

Intel, the world's top chipmaker, was expected to hire 4,400 new workers for the new Fab 28 plant

Derfor

 

Husker jeg ikke helt feil så mottar også AMD statlige midler for sine Tyske fabrikker i tilfelle noen skulle lure.

5240290[/snapback]

 

Men hvorfor gir de 525 mill, om de bare tror de får 450 mill tilbake?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men hvorfor gir de 525 mill, om de bare tror de får 450 mill tilbake?

 

 

5240340[/snapback]

Fordi noen tusen arbeidsplasser med alt det generer av skatteintekter og sekundære arbeidsplasser over tid betyr langt mer.

En tommelfingerregel er vel noe sånt som at en Norsk industriarbeidsplass gir 15-20 arbeidsplasser hos underleverandører og i tjenesteytende næringer.

Lenke til kommentar

Men hvorfor gir de 525 mill, om de bare tror de får 450 mill tilbake?

 

 

5240340[/snapback]

Fordi noen tusen arbeidsplasser med alt det generer av skatteintekter og sekundære arbeidsplasser over tid betyr langt mer.

En tommelfingerregel er vel noe sånt som at en Norsk industriarbeidsplass gir 15-20 arbeidsplasser hos underleverandører og i tjenesteytende næringer.

5240364[/snapback]

 

Hmm, jeg er litt skeptisk til den tommelfingerrelgelen må jeg innrømme, (selv om jeg kan relativt lite om økonomi), jeg tror ikke den praktiske forskjellen er så stor, kanskje vil underlevrandører selge til den norske bedriften istedet for en utenlandsk bedrift eller noe liknende, men at det blir 15-20 færre arbeidsledig? Hvorfor tar ikke da bare staten å invisterer i en eller annen industribedrift der man trenger 5000 ansatte, og voila ingen arbeidsledighet? Det må da være billigere enn å betale arbeidsledighetstrygd til 100 000?

 

AtW

Lenke til kommentar

Slik jeg forsto det er det beregnet at Israel vil komme ut med 450M$ i samfunnsøkonomisk pluss på lang sikt etter at de har gitt 525M$ til støtte for opprettingen av fabrikken.

 

For ordens skyld så synes jeg å huske verdien av sponsinga AMD mottok til FAB30 var på 2 milliarder norske kroner. Jeg antar verdien av sponsinga for den nye FAB36 er i samme størrelseorden.

Lenke til kommentar
Slik jeg forsto det er det beregnet at Israel vil komme ut med 450M$ i samfunnsøkonomisk pluss på lang sikt etter at de har gitt 525M$ til støtte for opprettingen av fabrikken.

 

For ordens skyld så synes jeg å huske verdien av sponsinga AMD mottok til FAB30 var på 2 milliarder norske kroner. Jeg antar verdien av sponsinga for den nye FAB36 er i samme størrelseorden.

5240463[/snapback]

 

fabrikken skaper arbeids plasser, men alt rundt byggingen og vedlikehold skaper oxo arbeids plasser, snekkere,rørleggere,entrepenører osv osv. tror det er veldig god investering jeg. lønner seg nok veldig over en 5-10års periode.

Lenke til kommentar
Langsiktig investering? Fabrikken lever da ikke bare ett år...

5240350[/snapback]

 

Hva det 450 millioner dollar i året da? Tjener virkelig staten så mye på 4400 arbeidsplasser, pluss litt spinoff? De gjør kanskje det?

 

AtW

5240356[/snapback]

Jeg tror det er flere faktorer her:

1) Det er dyrt for ett samfunn å ha arbeidsledige, uansett om de får trygd eller ikke, så vil det alltid svare seg å ha flest mulig i arbeid.

2) Min teori er at Israel vil dra inn 450 mill dollar i selve byggefasen(skatter/avgifter fra byggearbeidere, materiell etc), så jeg tror nok ikke det er slik at Intel får en sjekk på 525 mill dollar, men at denne støtten kommer i form av avgiftslette og andre måter den Isrealske staten kan bidra å gjøre det "litt" enklere for Intel på, det er vel hvertfall en måte dette gjøres på(i Norge har man vel lokket med billig energi og avgiftsletter i noen tilfeller). Kanskje tomter, infrastruktur eller liknende også er med her, det er da noe som ikke utelukkende vil komme Intel til gode, men hele samfunnet. Husker blant annet at Toyota/PSA bygget en fabrikk i Tsjekkia, der de blant annet fikk støtte i form av gratis tomter etc.

 

Det er vel ikke slik at Intel, Toyota eller AMD strengt tatt trenger denne støtten, men det er en måte land som vanligvis ligger utenfor "scopet" for denne type industri kan lokke til seg.. og jeg synes det er greit at ikke all ny industriproduksjon blir flyttet til Kina.

Lenke til kommentar
Hvorfor tar ikke da bare staten å invisterer i en eller annen industribedrift der man trenger 5000 ansatte, og voila ingen arbeidsledighet? Det må da være billigere enn å betale arbeidsledighetstrygd til 100 000?

5240385[/snapback]

Ja, det kan du si. Isolert sett kan man jo det. Det er forresten her Trygve Hegnar + Jernverket + dyrking av Bananer kommer inn i bildet :)

Svaret er antakelig fordi den industrien som trenger 5000 ansatte ikke finnes. Og man mener det er lite vits i at staten skaper 5000 arbeidsplasser i en bedrift som man vet vil gå med årlige underskudd og dermed koster samfunnet store summer i tillegg til det det koster å bygge. Det blir mao langt dyrere enn bare å betale lønn til personer som ellers ville vært arbeidsledige.

 

Mulig tallet (15-20) generelt var noe høyt. Tok det fra lokale forhold den gang jeg jobbet i Elkem.

 

Edit: Omformulering + litt tillegg.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Det burde være mulig å få til noe slik i Norge også. Mener å ha sett noen tall på at Norge har 500.000 trygdede totalt(inneholder alle grupper).

 

Hvis man tar den arbeidsdyktige gruppen fra dette tallet så kunne man gitt de en minstelønn som overgår trygden for å jobbe i en slik fabrikk som evt. ble plassert et sted hvor vi trengte den mest. Det ville nok måtte være et sted hvor det er godt tilrettelagt for slik industri, men folk flytter gjerne på seg for å få jobb.

 

Hvis man setter opp blokker med hybelleiligheter også slik som ved store sykehus, men kanskje på den måten byggnæringen gjør så kan det også tilrettelegges for studenter, sesongarbeidere, pendlere, eu-arbeidskraft mm.

 

Problemet i Norge er vel at fagforeninger nærmest hadde gjort et "arbeid for maten" innitiativ tilnærmet umulig.

 

Det å lokke med billig strøm til industri skjønner jeg ikke poenget med, vi er allerede sulteforet på strøm og staten legger skylden på små private boliger mens byer, offentlige bygg, butikklokaler og sentra sluker og sløser strøm i store mengder. Det er vi private som betaler regningen for all strømsløsingen i byene.

 

Legg heller bedre tilrette med lavere skatter og avgifter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når det gjelder denne typen fabrikker så har vi ikke kapasitet i form av utdannet personell i Norge.

 

Skal tro hvor mange av Intels fabrikker som kan konverteres til 45nm produksjon. Ofte er det et problem at dempingen i bygningen ikke er god nok for neste generasjon prosesser og dermed kan en nesten like gjerne bygge en ny fabrikk i steden for å bygge om en gammel.

Lenke til kommentar

Når det gjelder utdannet personell så krever ikke alle disse 5000 arbeidsplassene spesiell utdannelse. Jeg vil tro at det er snakk om ganske mange forskjellige utdannelser og erfaringer men trenger i et så stort apparat.

 

Den kompetansen man ikke har selv kan man bruke EØS og schengen samarbeidet til, vi gjør det allerede i mange andre sammenhenger :)

 

Selv om man må ty til noe arbeidskraft utenfra så vil man tjene på å ha fabrikken her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du har kanskje ikke sett at det er ingeniørtørke i Norge i dag? Det var sist på dagsrevyen i går kveld. Jeg er selv i denne gruppen og er på leting etter jobb så jeg er nokså oppdatert på tingenes tilstand. ;) Norge har også ganske lave ingeniørlønninger i forhold til nabolandene så det er ikke så lett å lure slik kompetanse hit.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Det å lokke med billig strøm til industri skjønner jeg ikke poenget med, vi er allerede sulteforet på strøm og staten legger skylden på små private boliger mens byer, offentlige bygg, butikklokaler og sentra sluker og sløser strøm i store mengder. Det er vi private som betaler regningen for all strømsløsingen i byene.

 

Legg heller bedre tilrette med lavere skatter og avgifter.

5240791[/snapback]

Var vel i etterkrigstiden da vi bygde ut store mengder vannkraft at dette var aktuelt, dvs det var ikke nåtiden jeg tenkte på. Blant annet ble det vel etablert en rekke aluminiumsverk(og smelteverk) generelt sett pga kraftoverskuddet.

 

Mht utdannelse, så har vel Israel i følge ryktene verdens høyest utdannete gatefeiere :) Så de har nok litt å gå på her dersom dette ryktet bare er litt sant. Uansett ser jeg heller ikke for meg at brorparten av disse 5000 trenger noen nevneverdig utdannelse.

 

Problemet i Norge er vel at fagforeninger nærmest hadde gjort et "arbeid for maten" innitiativ tilnærmet umulig.

Jeg er litt delt her, på den ene siden ser jeg dilemaet til fagforeningene som slåss for høyere lønninger(noe ett slikt initiativ i praksis ville undergravd), på den andre siden ser jeg problemet til industrien som sitter med noe som i utgangspunktet er overbetalte "arbeidere" og derfor ikke klarer å være konkurransedyktige. Dette hindrer sef også store nyetableringer. Poenget her er i utgangspunktet at ett av målene i Norge har vært å ha små klasseforskjeller, noe som har resultert i relativt til resten av verden "overbetalte" produksjonstype arbeidstakere og underbetalt høyere utdannet arbeidskraft. Dog er jeg stygt redd for at dette vil endre seg over de neste årene uansett hvordan våre politikere prøver å styre det, både pga norsk industri ikke kan overleve i en slik situasjon evig og fordi arbeidsmarkedet i EU/EØS er åpnet. Endel byggefirma merker vel allerede konkurransen....

Lenke til kommentar

Grunnen til at Norge ikke lager arbeids plass for de arbeidsledige er ikke at det er mangel på arbeid som kan gjøres. Det er av økonomiske grunner. Norge trenger en viss prosent arbeids ledige får å holde lønninger nede. Hvis alle i Norge hadde arbeid, så ville det ved ansettelse av nye blitt en budkrig på lønn. Du kunne da bestemt din egen lønn. Så hvis du fikk 20% mer en en kollega, så ville han ha det samme (eller mer). Og dermed ville inflasjonen være i gang.

 

De ville vi innen kort stund ha tilstander som i Tyskland på slutten av 20-tallet, hvor du fikk utdelt lønne i trilleborrer flere ganger daglig (snakk om millioner av mark), slik at du kunne bruke de opp før de ble mindre verdt.

 

Det er grunnen for at Norge trenger en arbeidsledighets styrke på ca 100 tusen. Men det må vel være en annen grunn til at regjeringen (spesielt forrige) ikke vil at oss Nordmenn skal bli møkkete på fingrene mer. Siden de gir støtte for å flytte arbeidsplasser ut av Norge. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Enig i det at det må være en viss balanse mellom tilgang og etterspørsel. Vi har vel en arbeidsledighet på ca. 100.000 som du nevner. Men i tillegg er det store mørketall på bla. "ureglementerte" uføretrygdede. Her er det drevet en tilnærmet lyssky praksis i lang tid.

 

Vi trenger en opprydning i alt dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...