Gå til innhold

GeForce 6600 med 512 MB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men uansett; vel mulig at 512MB på et ganske low-end-kort er unødvendig i seg selv, ja, men det er med på å presse utviklingen. Man får jo stadig behov for mer minne, og det er nettopp i low-end prisgruppen vi ofte ser det best (i form av mest utbredt) sånn helt i starten. Nå har vel også bl.a. Radeon X800XL kommet med 512MB på enkelte versjoner for en god stund siden. Vel, at kortene ikke er modne for det ennå, er kanskje et faktum. Men det er isåfall også et faktum at jo fortere "drittkortene" blir utstyrt med høyere minne, jo fortere går utviklingen og økningen i "effektivt" minne i high-end-kortene (som regel). Og som sagt, så er det jo også et typisk OEM-skjermkort. Regner ikke med så mange selvbyggere kommer til å skaffe seg noe slikt med det første.

 

edit: Leif var en tur innom, men han måtte gå. Like greit, for jeg liker ham ikke noe særlig...

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Nåja. I scannemaskinen min har jeg et XFX 6600 med 256 Mb minne. GPU kan overklokkes stabilt med over 70% med luftkjøling, og jeg får da følgende scores med det (og 1Gb RAM + socket A AMD XP3000+):

 

3DMark01se: 12998

3DMark03: 7003

3DMark05: 2974

 

Det er ikke så lenge siden det var å betrakte som meget hederlige poengsummer.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
SØPPEL (14 tegn)

5238383[/snapback]

 

Nåja. I scannemaskinen min har jeg et XFX 6600 med 256 Mb minne. GPU kan overklokkes stabilt med over 70% med luftkjøling, og jeg får da følgende scores med det (og 1Gb RAM + socket A AMD XP3000+):

 

3DMark01se: 12998

3DMark03: 7003

3DMark05: 2974

 

Det er ikke så lenge siden det var å betrakte som meget hederlige poengsummer.

5238777[/snapback]

 

Sånn ca 2år siden var det greit resultat ja. Får ca det samme selv med mitt 9800pro kort.

Du vet du hadde fått samme score om kortet hadde hatt 128MB ram?

 

Eneste jeg blir forbanna på er at de pumper inn minne på low-end kort så folk tror de blir raskere av den grunn.

ergo=søppel

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar

Problemet er vel det at dette er billig drittram som yter langt dårligere enn ram som blir brukt på high-end. Er rimelig sikker på at et kort med 256mb tilsvarende priset ram ville ytet bedre enn denne 'papir-penisen'. Men dette er jo ikke noe nytt triks, så blah...

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar
bla bla

 

edit: Leif var en tur innom, men han måtte gå. Like greit, for jeg liker ham ikke noe særlig...

5238519[/snapback]

 

Presser det utviklingen det lanseres et TNT2 kort med 512 ram?

Et x800xl blir _aldri_ moden for så mye minne. Det var et rent hype-kort fra ATI.

Skal det "presse utviklingen" må det være bra minne også, nytter ikke å feste på ørten mb med årsgammalt rest-DDR3. Men er enig i at det nyeste 7800 "ultra" kortet presser fabrikantene, siden der er det 512 minne som såvidt er kommet i produksjon (sample), ikke at det yter noe bedre av den grunn.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Nåja. I scannemaskinen min har jeg et XFX 6600 med 256 Mb minne. GPU kan overklokkes stabilt med over 70% med luftkjøling, og jeg får da følgende scores med det (og 1Gb RAM + socket A AMD XP3000+):

 

3DMark01se: 12998

3DMark03: 7003

3DMark05: 2974

 

Det er ikke så lenge siden det var å betrakte som meget hederlige poengsummer.

5238777[/snapback]

 

Sånn ca 2år siden var det greit resultat ja. Får ca det samme selv med mitt 9800pro kort.

Du vet du hadde fått samme score om kortet hadde hatt 128MB ram?

 

Eneste jeg blir forbanna på er at de pumper inn minne på low-end kort så folk tror de blir raskere av den grunn.

ergo=søppel

5238961[/snapback]

 

Poenget mitt var at en 6600 GPU ikke er SÅ drita dårlig.

 

Forøvrig så ser jeg det sånn at de idiotene som betaler i dyre dommer for et kort bare fordi det har mye minne (og fordi de ikke gidder å sjekke opp med en som kan det) sponser oss andre.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Minnet har en effektiv frekvens på 533 MHz og 128-bit minnebuss.

Apropos minnebåndbredden: Dette er akkurat like mye minnebåndbredde som vanlig tokanals PC4300 DDR2 systemminne med effektivt 533MHz tilbyr. Altså ikke akkurat mye.

 

Med tanke på vitsen med 512MiB så ser jeg på det som en konsekvens av at prisen på DDR2-minne dalt veldig mye i det siste. Så lenge det ikke øker prisen på kortene så hvorfor ikke? Vel, jeg liker ikke det med at folk skal lures til å kjøpe møkkakort i f.eks ferdigbygde PC'er under det inntrykket av at det er knallbra, men når skal egentlig ola nordmann lære av sine feil/feil oppfatninger? Er det ikke bedre at problemet med dårlig ytelse kombinert med mye minne skal komme på banen slik at PCkjøpere flest lærer det?

 

Ellers så er jeg helt enig i hvor lite nyttig det ekstra minnet er. Med en så laber minnebåndbredde kunne det like gjerne vært 128 MiB minne på det kortet. Hvis vi tenker tilbake 3-4 år til da geforce3 128 MiB var det råeste så var faktisk 128MiB litt overkill på den tiden. Nå 3-4 år senere så banker selv integrert Intel GMA900-grafikk i bærbare PCer med integrert 128 MiB grafikkminne det gamle geforce3-kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...