Gå til innhold

Trondheim blir trådløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WoW! Hvid de klarer å dra i land dette så er det vanvittig bra. Det vil garantert stadfeste Trondheim som norges teknologihovedstad inntil evt. flere byer blir bygget ut med heldekkende WiFi.

 

Her er forresten saken i adressa: Trådløse Trondheim Det står blandt annet at "Verdens første trådløse by kan hete Trondheim." Da må de i så fall skynde seg før Makedonia blir verdens første trådløse land (med alle de byer det innebærer).

 

Forøvrig: Hele byen blir vel ikke uten en tråd av å legge til et trådløst nettverk :p

Lenke til kommentar
Forøvrig: Hele byen blir vel ikke uten en tråd av å legge til et trådløst nettverk :p

 

Hele konseptet er genialt. Det er langt mer økonomisk å bruke trådløs LAN som oppkobling, enn sattelitter og mobilmaster. Mye billigere for feks forettningsfolk, å bruke IP telefon, enn mobil. Mange PDA enheter har enten innebygd WiFi, eller eksterne kort. PSP og Nintendo DS vil kunne brukes som IP telefoner. ( Er selv en stolt eier av nintendo DS. Hurra, nå blir det WiFi til folket :p ) Kungjøringen vil nok også varme hjertet til Qtek-eiere og eiere av kommende Series 60 telefoner.

 

Foruten om det, så er jo også WiFi oppkobling på bærbar PC blitt stort.

Lenke til kommentar

Vi får bare håpe at de ikke samarbeider med Telenor Mobil når de skal bygge ut. Da kommer prisene til å bli skyhøye. Se bare på Choice Hotels og Statoil-stasjonene. Choice Hotel tilbyr WLAN til sine kunder gjennom nett som Telenor har satt opp. Skrapekort for 4 timer til 150 kr. Det er ikke billig :no:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
ip-telefoni på mobil med wlan, here I come :)

5232166[/snapback]

Mulig jeg starter på NTNU fra høsten av, da blir det Nokia E60 på meg ;)

 

Har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på:

1 Vil en telefon som Nokia E60 støtte WPA, og hva med WPA2?

2 Om nettverket i Trondheim benytter WPA, vil en AirPort Express, Nokia E60 og en laptop med innebyttet wifi fungere om hverandre, uavhengig om hvor de forskjellige befinner seg i "trådsløse Trondheim"? Kan jeg f.eks. ta en utskrivt fra laptopen når den befinner seg 2 km fra nettverksskriveren, så lenge de begge befinner seg i "trådløse Trondheim"? :)

Lenke til kommentar
Har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på:

1 Vil en telefon som Nokia E60 støtte WPA, og hva med WPA2?

2 Om nettverket i Trondheim benytter WPA, vil en AirPort Express, Nokia E60 og en laptop med innebyttet wifi fungere om hverandre, uavhengig om hvor de forskjellige befinner seg i "trådsløse Trondheim"? Kan jeg f.eks. ta en utskrivt fra laptopen når den befinner seg 2 km fra nettverksskriveren, så lenge de begge befinner seg i "trådløse Trondheim"? :)

5572243[/snapback]

Bumb

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Nå blir storesøster glad :!:

 

Hun sitter på hybel med en laptop uten nett :p

5585210[/snapback]

Jeg tror det skal mye flaks til for å komme innenfor det lille dekningsområdet.

5585831[/snapback]

I følge denne artikkelen skal store deler av byen dekkes. Er også et kart litt nede på siden som viser dekningsområdet. Dette skal være ferdig til høstsemesteret i år.

post-87823-1139611885_thumb.jpg

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Oki, det er litt større enn jeg husket det, men det er fortsatt små deler av trondheim det er snakk om. F.eks bor ca 1/3 av byens befolkning på byåsen uten at jeg ser et eneste trådløst punkt der. Tyholt, Lade, Nardo, Strindheim, Leangen, og området oppover mot tiller/heimdal er også rimelig strippet for dekning. Det forundrer meg ikke om dekningen gjelder under 10% av Trondheims befolkning.

Lenke til kommentar
Det forundrer meg ikke om dekningen gjelder under 10% av Trondheims befolkning.

5586025[/snapback]

Nå er jeg veldig lite kjent i Trondheim, men ettersom jeg forsto prosjektet skulle hele byen dekkes. På kartet står det "fase 1", så at de prioriterer NTNU, campus og sentrum er da ikke rart. Som det skrives i artikkel vil de at studenter skal kunne jobbe fra caféer og overalt hvor det virker naturlig for dem. La oss håpe fase 2 inkluderer alle deområdene/bydelen du nevner :)
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...