Gå til innhold

PhysX forsinket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Asus mener det må komme flere spill på markedet som støtter kortet ja... det vil jeg si. jeg kan ikke komme på et eneste spill som har støtte for en fysikkakselerator. Faktisk er støtte for slik teknologi ikke noe jeg har hørt om for store kommende spill en gang.

 

har noen en liste av spill som kommer med sllik støtte, eller har Ageia tatt sjansen på å lage kortet og basere seg på "build it, and they will come" ?

 

Hva slags slagkraft har dette kortet forresten? Hva slags CPU måtte man hatt for å simulere fyikk like raskt som dette kortet?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Spill som støtter/kommer til å støtte PhysX (i følge Ageia.com):

 

- Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter

- Warhammer 40,000 MMO

- City of Villains

- GE2 Project

- Stoked Rider featuring Tommy Brunner

- Bet on Soldier

- Karma

 

Ellers står det også at forskjellige firmaer skal støtte PhysX i fremtidige titler (uten å nevne noen konkrete titler), blant annet står det at Epic vil støtte den i sin Unreal Engine 3 + i "next-generation game titles".

 

Det SER da lovende ut i allefall. :)

 

Edit: Jeg vet ikke sikkert om alle disse titlene vil omhandle PC-spill, kan godt hende noe av dette er PS3-titler eller noe sånt for alt jeg vet.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Asus mener det må komme flere spill på markedet som støtter kortet ja... det vil jeg si. jeg kan ikke komme på et eneste spill som har støtte for en fysikkakselerator. Faktisk er støtte for slik teknologi ikke noe jeg har hørt om for store kommende spill en gang.

 

har noen en liste av spill som kommer med sllik støtte, eller har Ageia tatt sjansen på å lage kortet og basere seg på "build it, and they will come" ?

 

Hva slags slagkraft har dette kortet forresten? Hva slags CPU måtte man hatt for å simulere fyikk like raskt som dette kortet?

 

-Stigma

5224549[/snapback]

 

Uten at jeg baserer dette på noe annet en ren spekulasjon, så ville det overraske meg om du klarer deg med en CPU som er mindre enn 10 ganger kraftigere enn dagens for å gjøre de samme kalkulasjonene (dvs man får jo alltids gjort kalkulasjonene, men innefor samme tidsintervall :)), slike spesialbrikker er ofte veldig raske.

 

Ellers er jeg spent på dette produktet, jeg håper egentlig det slår igjennom, er litt moro med sånne ting. Selv om 2k er mye for et slikt kort sånn markedet er i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

En desentralisert oppbygning er jo noe som ikke akkurat er ukjent for 0ldskoolere i dette feltet. Jeg hadde selv et M3D-kort i maskinen min som skulle hjelpe Matrox Millennium med rendering og fysikk. Amiga hadde desentralisert prosessorarkitektur og det ser ut til at Ageia har videreutviklet og rensket opp i teknologien.

 

Et slikt tilleggskort vil forlenge levetiden på et system om du kan stikke i et kort til 2000,- i stedet for å oppgradere til en tokjerne CPU, SLI-hovedkort og et ekstra grafikkort for å få mer ytelse ut av kjerra.

 

Jeg gikk for et 6k8U og en 3.2 P4 NW og i875 for halvannet år siden. Jeg foretrekker nok heller å kjøpe et slikt akselleratorkort i stedet for å selge skjermkort, hovedkort og prosessor med stort tap og kjøpe nytt. Mellomlegget på en slik utskifting ender på 4-7000 om man skal ha noe som holder tritt med utviklingen og funker bra fram til neste korsvei. Heller et physx da ja. :)

Endret av captzalo
Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at et slikt kort teoretisk sett kan øke ytelsen en del i spill, da. Hadde f.eks. fysikkberegningene i Half-Life 2 blitt foretatt med et PhysX-tilleggskort, kunne man trolig klart seg med en treigere prosessor og fortsatt kjøre spillet like bra som tidligere.

 

Og som en bonus kunne man hatt langt mer nøyaktige og komplekse fysikkberegninger, forutsatt at PhysX virkelig viser seg å være mange ganger raskere enn dagens prosessorer når det gjelder fysikkberegninger slik Ageia sier.

 

I praksis vil man da teoretisk sett kunne vente med å oppgradere prosessor (og dermed også hovedkort i enkelte tilfeller), dersom man heller går til innkjøp av et fysikkort til kr 2000,-. I allefall når det er snakk om å bruke prosessoren til spill hvor fysikk er en krevende del av spillet, noe jeg tror vi vil se mer og mer av fremover.

 

Edit: Omformulerte litt i starten av posten.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Uten at jeg baserer dette på noe annet en ren spekulasjon, så ville det overraske meg om du klarer deg med en CPU som er mindre enn 10 ganger kraftigere enn dagens for å gjøre de samme kalkulasjonene (dvs man får jo alltids gjort kalkulasjonene, men innefor samme tidsintervall :)), slike spesialbrikker er ofte veldig raske.

 

Ellers er jeg spent på dette produktet, jeg håper egentlig det slår igjennom, er litt moro med sånne ting. Selv om 2k er mye for et slikt kort sånn markedet er i dag.

 

AtW

5224588[/snapback]

 

 

Tror til og med at en må opp i 100 ganger ytelse i en CPU for å matche PhysX

 

leste noe om at en CPU kan håndtere et titalls kollisjoner (objekter pr sekund)

og at PhysX can håndtere et tusentals kollisjoner pr sekund.

 

ANG spill. Alle spill basert på UE3 motoren kan/kommer til å ha støtte for PhysX

 

dette vil nok være ganske mange så jeg hadde ikke vært i tvil...

 

Når GR:AW kommer i februar kommer både spillet og PhysX til å stå i maskinen...

 

[EDIT] For de som tviler. Gå inn på sidene å se på demoen der et fly krasjer i en hangar.... fantastisk..... Havok kan gå å legge seg i forhold...

Endret av idos
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi bør henge oss opp i prisen. Lanseringspris er vanligvis langt høyere enn normalpris etter lansering. Det er en vanlig prisingstrategi å holde prisen relativt høyt så lenge man kan skumme fløten, deretter redusere den etterhvert som etterspørsel ved høy pris synker. Produsenten utnytter de med høyest betalingsvilje og maksimerer profitt. Samtidig har de kanskje hatt tid til å oppnå lavere produksjonskostnader pga læringseffekter og/eller stordriftsfordeler.

 

Hadde det eksistert en konkurrent til en slik chip så hadde prisen sunket enda mer.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Har sett en demonstarsjonsfilm av dette på nett.

De kjørte først en scene med en skråning/skrent med MANGE tusen steiner som trilla nedover og kolliderte med landskapet og de andre steinene..

 

Uten PhysX kjørte de vel på 16-18fps tror jeg.

Med PhysX kjørte de det helt glatt, husker ikke FPS, men minst 60++

 

Dette vil kunne by på veldig avanserte ragdolls :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...