Gå til innhold

Firefox 1.5 klar i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke så veldig mye nytt egentlig. Det eneste merkbare er litt gui-redisign og kjappere bakover/framoverknapper

5224846[/snapback]

 

Joa, er en del nytt, man må bruke det en stund før man legger merke til alt..

 

Det jeg har merket i løpet av 4-5 dagers test av Firefox 1.5 RC3:

 

* OPTIONS er redesignet, med flere innstillinger og valgmuligheter, mer oversiktlig.

Blant annet mulighet for å renske Cache, Cookies, og andre såkalte Private Data.

* POP-UP BLOKKERING er betydelig forbedret, nå slipper nesten ingenting igjennom.

* FEILMELDINGER fra sider som ikke er online, adressen ikke funnet, server er nede, eller timer ut, presenteres på en bedre måte, i stedet for den teite pop-up meldingen, kommer det nå opp en gul side med feil-melding, og en "Prøv igjen"-knapp.

* UTVIDELSER/EXTENSIONS - Nytt system som gjør at Extensions skal virke uavhenging av Firefox oppdateringer, og skal visstnok gjøre at extensions ikke kan krasje Firefox, eller lekke store mengder minne.

* TABS/FANER - Man kan ommøblere faner akkurat som man vil, bare til å flytte dem fram og tilbake. Gjør det mye enklere å navigere.

* AUTOMATISK OPPDATERING - Firefox kan nå oppgradere seg uten at du trenger å laste ned ny versjon og installere, den kan oppgradere seg selv i bakgrunnen.

Det samme gjelder Extensions & Themes, som blir lettere å holde kompatible.

* Diverse bugfixer, som f.eks bilde overflow problemet i enkelte forum-softwares, Flash ser ut til å laste raskere på nesten alle sider, og videoklipp laster raskere/bedre, uten frysing og venting.

* FREM/TILBAKE-knappen laster sider mye raskere. Trodde ikke at dette ville gjøre noe stor forskjell, men det er faktisk veldig tilfredstillende å ikke vente et millisekund en gang.

* STABIL - Har enda ikke opplevd noe crash, selv om jeg har prøvd med 30-40-talls faner og tvilsomme sider..

 

Er sikkert en del annet jeg ikke har lagt merke til enda, har bare brukt Release Candidate 3 i ca. 4 dager.. ;)

 

Ellers, så synes jeg det er bra at det ikke er FOR store endringer, det er tross alt Extensions som utgjør den store forskjellen til andre nettlesere..

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om Firefox 1.5 kommer på norsk i dag også?

5225303[/snapback]

Vanskelig å si siden lokaliserte RC versjoner har hengt etter, men vi får nok se. (Ellers er jo så godt som alle lokaliserte versjoner minimum RC2. Man kan allerede nå laste ned disse og vente på automatisk oppdatering til 1.5final.)

 

nyregistrerte http://www.mozilla.com/ skal vel også brukes ved lanseringen?

 

Off topic: for de som kjører 1.5beta og oppover så ønsker jeg å tipse om disse utvidelsene :mrgreen:

 

smaken er som baken, så her er det to varianter:

http://users.blueprintit.co.uk/~dave/web/f...ebar/index.html

http://ted.mielczarek.org/code/mozilla/tabpreview/

 

(liknende funksjon skal forøvrig være en av nyhetene i microsoft exploder 7)

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
With the launch of Firefox 1.5, Firefox and Thunderbird product content currently on mozilla.org will migrate to mozilla.com. We’ll also be doing a minor refresh of the site’s look and feel. mozilla.com will become the primary end user site for Firefox, Thunderbird and the Mozilla Corporation.

mer om reorganiseringen av mozilla:

http://www.numenity.org/blog/2005/10/31/mo...a-site-changes/

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om man kan installere rett over (ikke avsinstallere først) 1.0.7 eller om man må avinstallere først? Vil gjerne beholde bookmarks osv.

5226990[/snapback]

skal ikke være noe problem, men du kan ikke gå tilbake til 1.0.7 med profilen som endres med 1.5 installeringen. Uansett lønner det seg å ha backup av viktig info, man vet aldri ;)

 

her er min backupliste som eksempel (filene befinner seg i profile folder)

 

bookmarks.html

prefs.js — Current user preferences.

user.js — User-added preferences (overrides prefs.js every startup).

hostperm.1 — Cookies permissions, image permissions, and extension website install permissions list.

signons.txt — Saved passwords. Requires the "key3.db" file to work.

key3.db — Supplements password file.

cert8.db — Needed for key3.db file

 

 

edit: forresten, engelske versjonen kom ut nå og er den samme som engelske RC3

it's the same builds as RC3. For anyone that downloaded RC3 (en-US), you may as well just rename your installer file rather than downloading from the release folder
finnes bl.a. på fileforum.com Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Hm, hvor var det jeg trykka for å oppdatere rcen til final? Mener det var «chek for updates» eller noe, men kan ikke finne det igjen.

5228784[/snapback]

 

Help -> Check for updates

 

Men anyhoo: 1.5 Final har jo ligget på FTP-mirrorene (da for *nix, men det er jo den beste plattformen uansett) faktisk siden i går kveld. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...