Gå til innhold

Test av Fuji Finepix S5600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"I bruk, vil du nok irritere deg over langsom autofokus og lang oppstartstid"

"Kameraet starter raskt, og har rask autofokus på vidvinkel."

 

En liten selvmotsigelse?

5222988[/snapback]

 

Enig. Anmelderen lar sine fordommer skinne gjennom, og greier ikke

å lage en anmeldelse som får meg til å vurdere kameraet heller enn

å begynne å tenke på om anmelderen er en til av disse "canon-speilrefleks er det kuleste som finnes" typene.

 

Som for eksempel maset med menyene. Jeg har hatt 3 forskjellige fujikamera,

og synes menyene er fine. Ryddigere enn olympus, og symbolmenyene til canon er

håpløse i forhold. Det er f.eks ikke lett for vanlige folk å forstå forskjellen på et av rundet hjørne og et hakkete hjørne i menyen for oppløsning på canon...

Lenke til kommentar
"I bruk, vil du nok irritere deg over langsom autofokus og lang oppstartstid"

"Kameraet starter raskt, og har rask autofokus på vidvinkel."

 

En liten selvmotsigelse?

5222988[/snapback]

"Da vi testet S2 IS, fikk det kritikk for mye støy på bildene. Hvis vi sammenlikner disse to, så ser vi at S5600 har vesentlig mindre støy enn S2 IS. "

...

"Samtidig ser vi at S5600 har ganske mye støy på ISO 100. Det er litt skuffende, da det kan gi synlig støy selv på de laveste ISO-verdiene."

 

Jeg sliter også med å tolke denne testen - vurderer å bytte ut et 5500 med 5600 pga noe støy og en elendig jpeg-håndtering, innser at Fuji hadde det litt travelt da de valgte sensor for 5500, men dette hjalp ikke så mye.

 

-J

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Dette er en av de dårligere testene jeg har lest på Akam. I tillegg til sitatene over, vil jeg legge til følgende selvmotsigelser: "Kameraet ser ut som et miniatyrisert speilrefleks i proffklassen, og er bygget i solid, sort plast. Håndgrepet foran på kameraet er gummiert for bedre feste, og ergonomien er god. " (Akam om S5500)

 

Sammenlign med dette, fra artikkelen: "Kameraet føles ikke som det er spesielt solid bygget, og dette beviser kanskje at følelsen det gir ikke alltid stemmer overens med realiteten. Men det er ikke til å komme bort fra at kameraet føles litt ”billig”, og selv om kameraet besto dropptesten med glans, er det ikke sikkert at komponentene i kameraet er spesielt slitesterke. Vi hadde ønsket oss noe mer på det området.".

 

Det er ikke vanskelig å forstå at artikkelforfatteren ikke har mye erfaring med ultrazoom-kameraer i kompaktklassen. Enten det, eller så spiller han dum for å fremstå som SLR-snobb. I tillegg sammenligner han skjermene på S5600 og S2 IS (like store, men S2 IS' er vridbar), men glemmer fullstendig å nevne at det er en ikke så rent lite substansiell prisforskjell på de kameraene.

 

Disse alvorlige bristene gjør at jeg ikke kan feste lit til noe annet i testen heller, og dermed er testen verdiløs.

Lenke til kommentar
Dette er en av de dårligere testene jeg har lest på Akam. I tillegg til sitatene over, vil jeg legge til følgende selvmotsigelser: "Kameraet ser ut som et miniatyrisert speilrefleks i proffklassen, og er bygget i solid, sort plast. Håndgrepet foran på kameraet er gummiert for bedre feste, og ergonomien er god. " (Akam om S5500)

 

Sammenlign med dette, fra artikkelen: "Kameraet føles ikke som det er spesielt solid bygget, og dette beviser kanskje at følelsen det gir ikke alltid stemmer overens med realiteten. Men det er ikke til å komme bort fra at kameraet føles litt ”billig”, og selv om kameraet besto dropptesten med glans, er det ikke sikkert at komponentene i kameraet er spesielt slitesterke. Vi hadde ønsket oss noe mer på det området.".

 

Jeg tar kritikken på noen av disse punktene, og det jeg har skrevet om oppstartstid i konklusjonen er direkte feil. Det skal jeg rette på. Når det gjelder autofokushastigheten, så skriver jeg at den er bra på vidvinkel, men på full tele er den svært langsom, og det vil du irritere deg over.

 

Det som er nevnt i sitatet over her, er fra to forskjellige tester, gjort av to forskjellige testere. Kan vi da vite at det er den siste testen som er feil? Hva jeg føler som litt "billig" følelse, og hva Martin Wirak føler som billig, er tydeligvis forskjellig, men jeg gjør det jo helt klart at kameraet tåler mye, og dermed ser jeg ikke den store motsigelsen

 

 

Det er ikke vanskelig å forstå at artikkelforfatteren ikke har mye erfaring med ultrazoom-kameraer i kompaktklassen. Enten det, eller så spiller han dum for å fremstå som SLR-snobb. I tillegg sammenligner han skjermene på S5600 og S2 IS (like store, men S2 IS' er vridbar), men glemmer fullstendig å nevne at det er en ikke så rent lite substansiell prisforskjell på de kameraene.

 

Disse alvorlige bristene gjør at jeg ikke kan feste lit til noe annet i testen heller, og dermed er testen verdiløs.

6088766[/snapback]

 

Dette er jo direkte feil. Dersom du ser siste avsnitt i konklusjonen, så tar jeg nettopp hensyn til dette.

Jeg setter pris på konstruktiv kritikk, og i dette tilfellet har dere påpekt en direkte feil, som jeg umiddelbart skal rette opp, men prøv å hold dere til fakta, slik at vi ikke får kritikk for kritikkens egen del. Det hjelper ingen.

 

Vennlig hilsen

Erik

Lenke til kommentar

Jeg har bare erfaring med S5000, som jeg låner av en kamerat nå og da, men jeg må si jeg liker å bruke det. Lett i vekt, enkelt å bruke, mange muligheter og generelt bra kvalitet.

 

Jeg reagerte litt på det som ble nevnt om at en må slå S5600 av og på når det går i dvalemodus. Jeg trodde det var en feil av ett eller annet slag på S5000, og at det ville bli "fikset".

 

Uansett er det moro å se at så rimelige kameraer kan være såpass gode.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Forgjengeren S5500 var på mange områder ett flott kamera. Den største ulempen med det var tendens til å overeksponere i lyse områder når forgrunnen var mørk. Macrofunksjonen kunne også vært bedre. Men jeg må si jeg totalt sett var storfornøyd med det kameraet. Jeg har tatt mange sylskarpe bilder av både innsekter og landskap med min Fuji S5500.

 

Den nyeste modellen S5600 ser jeg nå koster såvidt over 2000kr og det er meget mye kamera for den prisen! Nesten litt utrolig. En skal også huske på at en får kjøpt mye relativt rimelig tilleggsutstyr til S5000 / S5500 /S5600 serien, og det gjør kamraet enda mere allsidig for hobbyfotografen.

 

Så vil jeg også si at akam sine tester nok er greie nok, men jeg leser alltid tester utført i USA /England også, da blir det hele mer balansert. Ofte er mange av de utenlandske testene jeg har lest mer grundige og informative, og jeg føler de mer tar hensyn til hvilket segment av menesker kameraet henvender til. Det er ikke uten videre rettferdig å sammenligne et kamera til 4500kr mot et som koster 2500kr. Tror Akam.no kunne blitt flinkere til å segmentere testene sine, litt utfra pris og hvilke brukergrupper kamera henvender seg til. I ultrazoom klassen så vil et kamera aldri tilfredsstille alle. Ønsker en å nærme seg det "perfekte" så må en opp i pris og over på speilrefleks.

 

Ultrazoom-kameraene er et kompromiss av mange faktorer, og de ulike kameramodellene prioriterer litt forskjellig, noe som også er bra når en som kjøper skal velge. Dette er også noe som mange norske tester ikke tar særlig hensyn til synes jeg. F.eks er ikke bildene til Canons powershot S2 noe merkbar bedre enn hos Finepix S5500. (Husk amatørfotografer velger gjerne disse kameraene, og har ikke intensjon om å stille bildene ut i "gallerier" men ønsker gode bilder til album eller til å henge på veggen i stua) Men canon har stereo på videofunksjonen og det har mye bedre macrofunksjon. Hvis dette er viktig så kjøper en Canon, men det koster over 1000kr mer. Klarer du deg med video med monolyd og litt mindre macro så kan du spare 1000kr og heller evt bruke dette på tilleggsutstyr (macro/tele linse og filter som du tilsammen får for under 1000kr fra USA (inkl porto og mva) Da har du pluttselig et kamera med mange flere muligheter :)

 

Det var dagens reklame for Finepix S5600, men jeg liker den finepix-serien, den er ikke perfekt, men den er rimelig, gir muligheter og stiller litt krav til fotografen under vanskelige lysforhold. Det er det man lærer av.

Lenke til kommentar

Flere testsider til Fujifilm Finepix S5600 (S5200 i USA):

 

http://www.photoxels.com/fujifilm-s5200-image-quality.html

 

http://www.imaging-resource.com/PRODS/S5200/S52A.HTM Her er det også en meget nyttig mulighet til å direkte sammenligne bilder side om side tatt av ulike kameraer.

 

http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/fuji_s5200.html

 

http://www.dcviews.com/_fuji/s5600.htm

 

:thumbup:

Endret av ajoar
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...