Gå til innhold

Oppgradere Minne 4x512 vs 2x1024


digitalglenn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Utrolig godt begrunnet råd. Hvem trenger argumentasjon når svaret er så innlysende?  ;)

5211409[/snapback]

Poenget er at hvis man har 4 minnebrikker, så må man i de fleste tilfeller kjøre command-rate på 2T istedet på 1T, som er vanlig. Dette vil gi et ganske stort ytelsestap, og i noen tilfeller være en kilde til ustabilitet. Derfor, skal man ha 2 GB RAM, bør man heller bruke 2x1024 MB brikker. Ytelsen og hastigheten på disse brikkene begynner å ta igjen 512 MB brikkene.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Er uenig i det som blir sagt om "stort ytelsestap" og "kilde til ustabilitet"

 

Ytelsestapet vil for de fleste være 2-3% kontra command rate 1T - og det med ustabilitet finner jeg overhodet ingen dokumentasjon for. Som regel er det slik at sløkkere timings = større stabilitet, da minnet/minnekontrolleren ikke blir kjørt fullt så hardt som ved aggressive timings.

 

Kjører selv 4x512 DDR600 på 2T, og jeg må si at jeg merket ingen annen forskjell enn en meget svak nedgang i poeng på visse benchmarks.

 

Så min konklusjon er ihvertfall at det er fullt forsvarlig å kjøre 4x512MB istedetfor 2x1GB, om førstnevnte alternativ viser seg å være det mest gunstige økonomisk sett.

 

En link for de som har lyst å lese litt videre om 1T vs. 2T :

 

Her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...