Gå til innhold

Holografisk diskett fra Maxell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:w00t: Endelig noe litt større en BlueRay og HD-DVD. Håper stabiliteten på platene blir god slik at en kan stole mer på at dataene ikke forsvinner for raskt slik som med dagens optiske lagringsmedier. Noen som vet litt om hvor stabile disse materialene er mot svekkelser på grunn av aldring?
Lenke til kommentar

Dette høres ut som en verdig arvtager til disketter, CDer, DVDer, blåstråle og HD-DVD. 300GB er helt greit. Håper det blir mulig å bruke 1,6TB-platene i de samme HDV-drevene i fremtiden.

 

AtW: Jeg tror 300 GB-utgaven har litt for lav overføringshastighet for å brukes som harddisk (20 MB/s). Det er mulig søketiden også blir lang, men jeg kan se for meg et slikt drev som backup kombinert med harddisker til lagring og flashdisk til OS.

 

Jeg håper bare ikke innholdselverandører vil presse Maxell til å innføre noen stygge DRM-systemer. Jeg håper dette blir et åpent lagringsformat for hvilke som helst data.

Lenke til kommentar
Dette høres ut som en verdig arvtager til disketter, CDer, DVDer, blåstråle og HD-DVD. 300GB er helt greit. Håper det blir mulig å bruke 1,6TB-platene i de samme HDV-drevene i fremtiden.

 

AtW: Jeg tror 300 GB-utgaven har litt for lav overføringshastighet for å brukes som harddisk (20 MB/s). Det er mulig søketiden også blir lang, men jeg kan se for meg et slikt drev som backup kombinert med harddisker til lagring og flashdisk til OS.

 

Jeg håper bare ikke innholdselverandører vil presse Maxell til å innføre noen stygge DRM-systemer. Jeg håper dette blir et åpent lagringsformat for hvilke som helst data.

5205076[/snapback]

 

Jeg tenkte mer på om samme teknologi kan implm,enteres i et "harddiskliknende produkt" det er jo forespeilet muliheter for mye høyere overføringshastighet i artikkelen. (men det fordrer vel større tetthet). 300 GB er jo litt lite til harddisker, men en 3.5-"ting" basert på liknende teknologi med noen TB på hadde jo vært kult :)

 

AtW

Lenke til kommentar

må jo våre helt ideel som lagrings disk dette, trenden er jo at det blir mye mer lagrings rom, men det som lagres blir jo ikke større og det må vi jo sies fornøyd med. og ikke minst av allt jeg trenger ikke flere hdd som spinner, lager lyd og varme i kabinettet.

 

produket hadde jo et tak på 120 MB/s i overførings hastighet, noe som betyr at vi blir og få en disk på 1 TB som duger som OS disk...? (i fremtida)

Lenke til kommentar

"Holografisk" disk (altså optisk) betyr vel bare at man inndeler lagene på en annen måte enn på DVD´er. Flere lag, ny type lesehode, og dermed større kapasitet og lesehastighet. Men selve disk-materialet er som før, og dermed like forgjengelig.

 

Men utviklingen går jo framover da, fra 8 GB til 300 GB på en disk. Og skillet mellom CD/DVD og HDD fjernes med disse diskene - hvis jeg har forstått det rett.

Lenke til kommentar

Pris pr. "diskett" vil bli helt kritisk viktig. Når du må swappe inn og ut fysisk for å finne fram til data, så må fordelen i lagring pr. krone være stor. Kanskje om de klarer å lage disse til rundt 100-200kr stykken, så kan det bli en hit.

 

Holografisk lagring er uten tvil den neste store lagringsteknologien på horisonten, men om det er akkurat dette mediumet som blir "den nye DVD'en" er jeg ikke så sikker på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
yeeeeee.

 

endelig skikkelig grafikk på spill uten at du må drive å sette in 10 dvd'er/ maaaaaange cd'er.

5205819[/snapback]

 

Tsja... det er jo veeeeeldig få spill som har store nok assets til å ta opp mer plass enn det finnes på en enkelt DVD-plate da. Det kan jo dog være kjekt at vi nå har plass til å ha alle cut-scene videoene i HDTV oppløsning =)

 

Det er vel heller ikke rent få 1080p HDTV filmer du får plass til på en slik disk. Lenge leve holografisk lagring! :D

 

-Stigma

Lenke til kommentar
"Holografisk" disk (altså optisk) betyr vel bare at man inndeler lagene på en annen måte enn på DVD´er. Flere lag, ny type lesehode, og dermed større kapasitet og lesehastighet. Men selve disk-materialet er som før, og dermed like forgjengelig.

 

Men utviklingen går jo framover da, fra 8 GB til 300 GB på en disk. Og skillet mellom CD/DVD og HDD fjernes med disse diskene - hvis jeg har forstått det rett.

5205390[/snapback]

 

Ville tatt litt forbehold om holdbarhet. De må vel ta i bruk et nytt materiale for å gjøre ting holografisk. Nytt materiale gir en potensiell mulighet for forandring på holdbarhet i og med at molekylstrukturen kan være forskjellig. Jeg håper ihvertfall på en forbedring, uten å vite noe mer om det kommer en slik type forandring ut av dette. :)

Lenke til kommentar

Greit nok at det er basert mye på samme prinsipper som dagens DVD'er, men det er såpass mye nytt med holografisk lagring over dagens teknologi at det bir feil i mine øyne å kalle det bare en evolusjon av CD-->DVD-->Holo. Hovedforskjellen er at det blir mulig å lagre (mye) mer enn en bit (altså et slags bilde av informasjon, derav hologram) i et enkelt lysglimt eller lese/skrive operasjon. Selv om dette kanskje ikke høres så spesielt ut, så er det nesten et paradigmeskifte innen optisk datalagring.

 

Men ellers er jeg enig i at vi veldig sansynlig vil se DVD-disk lignende lagringsmedium, ihverfall for de formater av holografisk lagring som er ment til å være flyttbart fra datamaskinen. platene er praktiske å lagre, folk er vandt til dem, og mange ting er tilpasset den størrelsen fra før av.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg håper at "diskettene" blir så fort ferdige som planlagt. Og hvis prisen ikke er for høy, så skal jeg kjøpe dette. Veldig bra utvikling.

5206766[/snapback]

 

Leste en plass at selve diskene ikke kom til å koste mer enn ca. 6-7 kr nå i starten, det er jo tross alt en plastplate, men at skrive/lese-enheten ville koste ganske så mange høvdinger. Men prisene synker jo alltid over tid. En CD-brenner kostet jo også mye da det kom.

Lenke til kommentar

"They store data in a light-sensitive crystal material using the interference of laser light"

 

Fra "Holographic-memory discs launched next year" artikkelen hos theinquirer.net (se Simen1's lenke)

 

Dette sier jo litt om materialet uten å røpe alt for mye. :roll:

Hastigheten er jo raskere enn dagens DVD står det også å lese i samme artikkel.

Lenke til kommentar

For at vi "vanlige dødlige" skal forstå enkelt hva dette er så kan man vel si følgende:

 

En CD/DVD plate lagrer bits sekvensielt og lineært 1 bit etterhverandre på overflaten(veldig forenklet kanskje). Altså man har 1bit og ett lag det arbeides på av gangen, selv med DL plater.

 

En slik holografisk system så skjer egentlig mye av det samme, men man aksesserer mange lag i dybden samtidig og kan dermed skrive/lese mange bits(evt. ett pr. lag) med et lysglimt gjennom alle lagene.

 

Tenk på det litt som å stikke en spade i jorden. Med en cd/spar du en bit i dybden og lengden av gangen mens med denne stikker du spaden dypere som et jordborr og får med mange flere biter i samme slengen.

 

Jeg vil også tro at man med holografisk minne kan utvikle teknologien til å jobbe i flere "dybdelengder" parallellet slik at man får en ennå raskere overføring/aksess. At man har en kontroller som kan styre flere lese/skrive hoder parallellet.

 

Dette kunne man kanskje gjort med dagens harddisk teknologi også siden kretsene som skal ha dataene ned på platene ofter må vente på den mekaniske biten. Tenk på det litt som intern raid-0 mellom lese/skrive hoder. NB! jeg vet jo at vi har flere lesehoder på harddisker, minst 1 eller kanskje også 2 pr fysisk plate, men disse jobber ikke i "raid-0" modus, gjør de? hadde man gjort det kunne det blitt en interessant ytelse på en harddisk.

 

I et slikt system ville alle hodene og alle platelagene jobbet samtidig for å lagre/lese en fil. Er det allerede slik? For å si det enkelt, at en sector var fordelt i dybden over alle platene og ikke i lengden pr plate? men det virker logisk at det allerede er slik? Hvis ikke hadde vi gått glipp av en stor ytelsesforbedring om harddisker brukte platene en etter en og ikke samtidig. Hmm jeg mener å huske at en harddisk jobber utover med alle lagene involvert samtidig, men jammen ikke sikker i skrivende øyeblikk. Når jeg tenker etter blir harddisker med færre plater omtalt som å gi bedre ytelse, ergo kan det jo ikke være slik? hmmm this is fuzzy... har vi gått glipp av en stor ytelsesforbedring på harddisker? hmm dette kan ikke være sant, det er for enkelt.. blir som å forstå at jorden er rund på egenhånd mangehundre år i etterkant *ler*. Men om alt dette våset er riktig så har det også en downside om alle hoder jobber med 1 fil av gangen, det betyr at lagene ikke kan jobbe uavhengig av hverandre som utgjør at man får dårligere samtidig aksess, men bra overføring.

 

Men uavhengig av hvordan harddisken jobber, kunne man fått en gain med flere hoder på optisk medium ved at man fikk en "bredere" skrive/lese vei og at man kunne aksessere flere filer samtidig avhengig av hva systemer finner mest optimalt(lese samme fil med flere hoder eller lese flere filer samtidig osv).

 

Og med holografiske systemer oppnår man den største fordelen fordi ett hode opererer i hele dybden på en operasjon, ergo ville flere lese/skrivehoder fungert optimalt her.

 

EDIT:

Dette med holografisk minne og krystaliske materialer som lagringsmedium gir paraleller til gamle sci-fi filmer hvor man benytter krystall bergarter i sin naturlige stenform til å lagre enorme mengder data. Litt artig ;).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...