Gå til innhold

- Mobilen er nettverket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

takke pokker. kunne heller tenkt meg en mobil som er mindre avhengig av mobilnettet. altså er i området av digital walki talki eller noe i den dur.

 

å bruke mobilen for å redigere bilder er jo helt skutt. skjermen er alt for liten og brukergrensesnittet alt for begrenset. tror nok helst de må få laget til små, lette og nærmest usynlige AR (augmented reality, forbedret virkelighet) enheter før dem begynner å snakke om å redigere bilder på telefonen på en sånn måte at en må spørre om datakraft fra andre mobiler. og innen den tid hadde jeg nok trodd at vi også hadde optiske datamaskiner på plass...

Lenke til kommentar
Mobil fildeling

Dette kan føre til en form for BitTorrent for mobiltelefoner. Dette systemet er basert på at hver bruker har deler av informasjon som kan kombineres til en hel fil. Hvis vi tar en musikkfil som eksempel, kan en bruker ha ti sekunder av sangen på sin telefon, en annen ha ti nye sekunder eller mer, og en annen kan ha resten. Da kan dette lastes ned og automatisk kombineres til en hel sang, og på den måten kan du slippe å hente hele filen fra ett sted. Dermed sparer man både lagringsplass på en sentral datamaskin, og båndbredde.

Jeg har tenkt på et slikt system for datamaskiner, men det er nok utelukket på grunn av rettighetshavere som lager trøbbel for alt som heter P2P. Selve konseptet er ganske genialt, men jeg ser for meg forskjeller fra BitTorrent. F.eks at man skal kunne bla gjennom filene omentrent som på windows utforsker der man har et utvalg "filer" man selv har valgt og kan spille av. Men at hver "fil" ikke er hele fila men en slags .torrent-fil med en bit av den orginale fila. På den måten får man et slags nettverk som kan sammenlignes med Raid5 på harddisker, bare at hver "disk" representerer hver enhet i nettverket. Jeg skulle gjerne hadd et slikt system for datamaskiner, men ser jo klart at enkelte industrier kan gå til frontalangrep på noe slikt.

 

Men det med deling av energikrevende oppgaver mellom mobiler i et nettverk tror jeg er dårlig gjennomtenkt. Dvs. hvis hver mobil skulle fordelt oppgavene til i gjennomsnitt 10 andre mobiler, så måtte jo denne mobilen regnet med å gjøre i gjennomsnitt en tilsvarende oppgave fra hver av de andre telefonene. Og da er vi jo tilbake til utgangspunktet med elendig batteritid. 3W vil tømme et 3,6V LiIon-batteri på 850mAh på ganske nøyaktig en time. Men å dele kraft med datamaskiner i nettverket virker helt OK. Datamaskiner har jo ofte 10-100 ganger så mye krefter å ta av samt enten fri tilgang til strøm eller i det minste veldig mye bedre batterikapasitet.

 

takke pokker. kunne heller tenkt meg en mobil som er mindre avhengig av mobilnettet. altså er i området av digital walki talki eller noe i den dur.

Jeg ser fordelene med bedre tilknyttning til nettverket, men jeg ser ikke noen motsetning mellom det og økt bruk av gratis nettverk som f.eks WLAN-nettet hjemme eller på jobb.

 

og innen den tid hadde jeg nok trodd at vi også hadde optiske datamaskiner på plass...

Optiske datamaskiner er vel allerede forbikjørt før fødselen av de elektriske datamaskinene vi har i dag med unntak av to områder: 1. Rask overføring av data over store avstander (f.eks over atlanteren i fiberoptisk kabel) og 2. Veldig spesielle høyytelseoperasjoner som massiv matrisemultiplisering i spesielle og ekstremt dyre systemer.

Lenke til kommentar

vel, en kan jo alltids stable veldig mange logikk-kretser i høyden. noe som i en vanlig cpu vil kreve enten en kjølekanal i senter eller lignende.

 

fordelen er rett og slett, temperatur vs ytelse.

 

men en kan jo også lure på hvorfor en fortsatt driver å jakter på høyere ytelse. om en ser bort fra spill og spesielle regnepoerasjoner så har vi allerede maskiner som kan dra det meste av det vi trenger.

 

jeg skriver dette fra en 466Mhz celeron, og den klager sjeldent. oppstart av programmer tar kansje en tanke tid, men det kan like gjerne ha noe med minne og harddisk å gjøre som cpuen.

 

en kan fint lage en mobil enhet i dag som kan håndtere det meste photoshop brukes til med grei hastighet. problemet er kjøling og strøm. dette er hvor optiske cpu-er kan hjelpe, ikke så mye på ren regnekraft.

 

så med optisk cpu og ett grensesnitt som ikke krever en ekstern skjerm (den tegner det rett på netthinnen, noe som gjør at det kan simulere en 20" på x avstand) eller tastatur og mus (det ene kan bli simulert over enhver overflate via med hansker. hvor en til og med kan oppleve feedback når en skriver. det andre trengs ikke siden en kan rett og slett bruke hånden og manipulere grensesnittet direkte).

 

det finnes bedre ting å gjøre den å overføre grid-tankegangen til sun over til mobilnettet.

 

p2p på mobil er en annen sak, men siden netcom og telenor gjerne tar seg betalt for så vel utgående som innkommende trafikk så tør jeg ikke tenke på hva regninga hadde blitt om mobilen driver å leverer ut det siste fra topp20 lista...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...