Gå til innhold

Windows Vista skal bruke IPv6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IPv6 gir statistisk sett 670 000 000 000 000 000 adresser pr kvadratmillimeter på jordoverflaten, men det er viktig å huske at måten IPv6 kommer til å bli brukt på, så blir det ikke så vanvittig mange adresser til overs. Heldigvis åpner IPv6 for muligheten til å fjerne NATing.

 

En annen ting. Linux har hatt støtte for IPv6 lenge...

Lenke til kommentar

Trenger forfatteren seg et lite kurs i tallsystemener ?

 

"IPv6 gir 128 bit IP adresser som gir en tallrekke på 32 hexadesimale tall, det vil si en IP adresse på dette formatet: 1111.2222.3333.4444.5555.6666.7777.8888. IPv4 har kun 32 bit IP adresser som gir en tallrekke på 16 hexadesimale tall, det vil si en IP adresse på dette formatet: 1111.2222.3333.4444."

 

:-D

 

|2mmy|

Lenke til kommentar
Linux har hatt støtte for IPv6 lenge...

5200348[/snapback]

Jeg hadde mistanken, men nå fikk jeg bekreftelsen. Takk. Men på den måten er det med mye; M$ henger etter. Og utifra artikkelen:
Det har lenge vært snakk om å gå fra dagens IPv4-system til IPv6, men betyr dette at verden følger etter?
, så er det M$ og Windows som har hindret innføringen, på samme måte som da internett skulle innføres.
Lenke til kommentar
Første jeg kom til å tenke på er hvor slitsomt det blr for folk på LAN å "finne hverandre" med så lange IP-er.(Type skrike ut en hel haug med tall til en fyr som sitter på andre siden av rommet)

5202463[/snapback]

du vet at en ipv6 adresse kan skrives feks:

::1

som er det samme som

127.0.0.1 ;) loopback

 

ipv6 KAN gjøres mer lettvindt, da man kan fortkorte feks 12 påfølgende nuller med ::

:)

*Prøver å finne ut hvor lenge diverse linuxprogrammer, plus kernelen har hatt ipv6støtte*

 

foresten:

har artikkelforfatter drukket? :p

111.222.333.444 kan jo ikke eksistere, det kan riktignok 111.222.333.333, men det er fordsatt dumt å samenlikne en desimal ipv4adresse med en hexadesimal ipv6adresse...

 

Kan vel heller skrive

ipv6 = 3 * (10^38) ipadresser, ellerno

ipv4 = 4 * (10^9) adresser

 

eller at hver bit ipv6 har mer enn ipv4, tilsvarer en dobling i antall adresser. ;)

Endret av Axentrix
Lenke til kommentar
har artikkelforfatter drukket? :p

111.222.333.444 kan jo ikke eksistere, det kan riktignok 111.222.333.333, men det er fordsatt dumt å samenlikne en desimal ipv4adresse med en hexadesimal ipv6adresse...

Ikke noe mer enn deg, siden en oktett (8 bit) ikke kan ha noen verdi over 255 :p

 

Og forresten, noen snakket om andre måter å skrive IP-adresser på, hva med

"ping 2130706433" :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde mistanken, men nå fikk jeg bekreftelsen. Takk. Men på den måten er det med mye; M$ henger etter. Og utifra artikkelen:
Det har lenge vært snakk om å gå fra dagens IPv4-system til IPv6, men betyr dette at verden følger etter?
, så er det M$ og Windows som har hindret innføringen, på samme måte som da internett skulle innføres.

5202157[/snapback]

 

Det har både Win2K, XP og Win2K3 server også via tillegg. 95/98 også for de som bryr seg med det.

 

http://www.ipv6.org/impl/windows.html

5200900[/snapback]

 

Pwned, for å si det med et godt gammelt ord.

Lenke til kommentar
Pwned, for å si det med et godt gammelt ord.

5207052[/snapback]

Vil ikke akkurat si det, så lenge Windows bare har hatt "preview" versjoner tilgjengelig, som i tillegg ikke er aktivert som standard. Hadde det fulgt med fullstendige og stabile versjoner fra starten så hadde det vært en annen sak. Man vil vel ikke fylle internet med OS med en uferdig TCP/IP stack?

 

Bra at Microsoft satser på IPv6 i Vista, er på tide det får litt bedre utbredelse.

Lenke til kommentar
Pwned, for å si det med et godt gammelt ord.

5207052[/snapback]

Vil ikke akkurat si det, så lenge Windows bare har hatt "preview" versjoner tilgjengelig, som i tillegg ikke er aktivert som standard. Hadde det fulgt med fullstendige og stabile versjoner fra starten så hadde det vært en annen sak. Man vil vel ikke fylle internet med OS med en uferdig TCP/IP stack?

5207512[/snapback]

Du er selvfølgelig vel vitende om at IPv6 følger med som standard på en rekke Windowsversjoner, deriblant XP SP1 og nyere og Windows Server 2003? Nå har ikke jeg brukt IPv6 enda selv, så hvor godt den fungerer er jeg ikke sikker på.

 

At IPv6 ikke er på som standard støtter jeg fult ut. Mye utstyr rundt om kring støtter ikke IPv6. Jeg snakker da om slikt som skrivere og rimelige routere/kabelmodem etc. Av den grunn er det mest hensiktsmessig å IKKE bruke IPv6, siden enhver protokoll du innfører potensielt kan være en sikkerhetsrisiko. IPv4 kommer du sannsynligvis ikke utenom uansett.

Lenke til kommentar
har artikkelforfatter drukket? :p

111.222.333.444 kan jo ikke eksistere, det kan riktignok 111.222.333.333, men det er fordsatt dumt å samenlikne en desimal ipv4adresse med en hexadesimal ipv6adresse...

Ikke noe mer enn deg, siden en oktett (8 bit) ikke kan ha noen verdi over 255 :p

 

Og forresten, noen snakket om andre måter å skrive IP-adresser på, hva med

"ping 2130706433" :)

5206944[/snapback]

LOL :lol: hadde visst drukket jeg også, *slå seg selv på hodet*. Tenkte ca like langt. :p

 

Skrive ip i longformat er også en mulighet, ja. :)

Lenke til kommentar
Pwned, for å si det med et godt gammelt ord.

5207052[/snapback]

Vil ikke akkurat si det, så lenge Windows bare har hatt "preview" versjoner tilgjengelig, som i tillegg ikke er aktivert som standard. Hadde det fulgt med fullstendige og stabile versjoner fra starten så hadde det vært en annen sak. Man vil vel ikke fylle internet med OS med en uferdig TCP/IP stack?

5207512[/snapback]

Du er selvfølgelig vel vitende om at IPv6 følger med som standard på en rekke Windowsversjoner, deriblant XP SP1 og nyere og Windows Server 2003? Nå har ikke jeg brukt IPv6 enda selv, så hvor godt den fungerer er jeg ikke sikker på.

5207588[/snapback]

Gikk vel mest ut fra den sida som ble linka til over ;)

Hvis de implementeringene som kommer i SP1 og Server 2003 er fullverdige, så skal jeg ikke si noe på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...